A jelölt című dán film (Északi fények szekció) |
Filmhu: Hogyan áll össze a fesztivál programja?
H.Gy.: Ezt kiegészíteném azzal, hogy rengeteget változott az utóbbi időben a forint-euró árfolyam, ugyanaz az összeg tavaly ilyenkor és most teljesen mást jelent.
V.B.: Az egész fesztiválszervezésnek van egy ilyen 'szatócskodás' oldala, le kell alkudni az árakat, előnyös, ha több film jön egy adott forgalmazótól, mert ez is egy másik tárgyalási alap.
A csontdaráló című osztrák film, amelyben Gryllus Dorka is szerepel (reméljük, hogy ezen a képen nincs rajta) |
Filmhu: Jól értem, hogy ti ketten választjátok ki a programban és a versenyben szereplő filmeket is?
V.B.: Ehhez az is hozzá tartozik, hogy kaptunk visszajelzéseket arra vonatkozóan, hogy valamennyivel kisebb számú film áttekinthetőbb lenne. Sokan vannak, akik tíz-tizenkét filmet megnéznek a Titanicon, és gyakran mondják, hogy hiányérzetük van, mert megnéztek volna még huszonvalahány filmet.
H.Gy.: Van még egy momentum, mégpedig az, hogy a Titanic nagyon jó viszonyt ápol a hazai filmforgalmazókkal, és a fesztivál indirekt módon ad egy emelést a filmnek, pusztán a szájpropaganda miatt, ami egyre fontosabb a jelenlegi helyzetben, hiszen folyamatosan csökken az art filmek nézőinek a száma. Ezért gyakran keresnek meg minket cégek, hogy kerüljenek be olyan filmek, amelyeket forgalmazni fognak a későbbiekben - kis százalékban, de ilyen módon is kerülnek filmek a programba, ez körülbelül tíz százalék, ebbe a kategóriába tartozik például a nyitófilm, a Gomorra. Szükség van arra, hogy támogassuk egymást, és a jó filmek is megérdemelnek minden támogatást.
V.B.: Még mozicsatornák is, például az HBO.
H.Gy.: Ez abszolút működik, pontos számokat nem tudok mondani, de szerintem két fesztivál között legalább két-három film kerül moziforgalmazásba, DVD fogalmazásba még több, és az összes tévécsatornát figyelembe véve legalább nyolc-tíz film kerül műsorra a programunkból.
V.B.: Az elmúlt két-három évben jelentősen nőtt ez a szám, mivel több kisebb forgalmazó van, akik rugalmasabban és merészebben tudnak válogatni, szemben a nagy forgalmazókkal, akiknek le van osztva, hogy milyen nagy stúdiók filmjeit kell bemutatniuk. Van egy informális egyezségünk is a forgalmazókkal: a filmek után kiosztott szavazócetlik alapján pontosan tudjuk mérni az egyes filmek tetszési indexét, és meg tudjuk mondani a terem kihasználtságát - ezt sokan ki is használják, gyakran érdeklődnek egy-egy film nézettsége, népszerűsége iránt.
H.Gy.: Nagyon jól esik azt látni, hogy sok cég védjegyként tekint a Titanicra - gyakran veszik át a katalógusba írt ajánlásokat, vagy sokszor ráírják a plakátra, hogy a Titanic Filmfesztivál fődíjas vagy közönségdíjas filmje.
"Nem tudjuk megtagadni, hogy nagyon szeretjük az animéket"
Fél(ek) a sötétben (Francia zátonyok) |
Filmhu: Tavaly arculatváltás volt, és megújult a honlap is. Idén is Csáki László és Pálfi Szabolcs tervezik a spotot. Mennyiben szóltok bele ebbe?
H.Gy.: A maffia-tematika erős az idei programban, az ágyban lófej pedig emblematikus - Szabiék ezt úgy kapcsolták össze, hogy a gengszter alakoknak ló fejük van. Ők elképesztően érzékeny, ugyanakkor nagyon játékos természetű páros, és az a szerencsés ebben, hogy nem csak a spotot csinálják meg, hanem a teljes arculatot. Pontosan érzik, hogy mi van a levegőben, és jól érzik a fesztivál sugallatát is, a játékosság és az asszociációra-ingerlés fontosságát.
V.B.: Praktikus szempontból is nagyon fontos, hogy egységes arculata legyen a befutófilmnek, a katalógusnak, a plakátnak, a hirdetéseknek és a honlapnak - ez nagyban rásegít a marketingre.
V.B.: Mindig próbáljuk úgy belőni a dolgot, hogy legyen legalább egy filmrendező, aki ebből az aspektusból szemléli a filmeket, illetve mindenképp legyen egy fesztiváligazgató vagy programigazgató, aki egy más nézőpontból, globálisan is rá tud tekinteni a versenyprogramra. Általában szokott lenni a zsűriben egy elméleti szakember, archívum-igazgató, esztéta vagy kritikus. Jelen esetben – rendhagyó módon - két rendezőnk lesz, és egy operatőrünk.
A nyitófilm: Gomorra (Matteo Garrone) |
Filmhu: Abban nem gondolkoztok - amit a digitális technika térhódítása egyre inkább megkönnyítene - hogy valamely vidéki városba vagy városokba elhajózzon a Titanic?
H.Gy.: Ma már sok film HD-ra forog és csak digitális kópia készül belőlük, elképesztő minőségben, ami egyrészről megkönnyíti a filmek megszerzését és olcsóbbá teszi a kópia előállítását és a szállítást, viszont, mivel a magyarországi art mozik többsége még nem állt át erre a rendszerre, nekünk kell vetítőgépeket bérelni és beépíteni a mozikba, ahogyan a tolmácsfülkéket is, ami szintén plusz költséget jelent. A berlini filmfesztiválon tapintható volt ez a tendencia, számos film készült HD technikával, viszont ez egy 2k felbontású projektort igényel, és természetesen nem DVD-ről mennek a filmek.
H.Gy.: Ebben a pillanatban azt kell tudni, hogy az európai kulturális élet minden területéről kivontak pénzeket. Már november végén láttuk, hogy - habár a többszörösét tudnánk elkölteni különböző feladatokra, így például a marketingre - nem léphetjük túl a tavalyi költségvetést a kiadási oldalon. Emellé jött be januárban az a tényező, amiről már korábban beszéltem, hogy az árfolyam miatt már nem ugyanazt jelenti a forint, mint a tavalyi évben. Ez a fesztivál egy kilencvenhat-milliós költségvetésből gazdálkodik, amely már többszörös racionalitással megszűrt összeg, és gyakorlatilag megegyezik a két évvel ezelőtti költségvetésünkkel. Elég idétlen helyzet alakult ki, hiszen a húsvéthoz igazítjuk a fesztivál időpontját, és jelenleg még előttünk áll három olyan kuratóriumi döntés, amelynek az eredményét nem ismerjük. A sajtótájékoztató környékén lesz információ az egyik döntésről, a nyitógála körül egy másikról... tehát jelen pillanatban nem tudok arra a kérdésre válaszolni, hogy ez a fesztivál mínusszal vagy zéróval zárul-e majd, arra biztosan nincs esély, hogy nyereséges legyen. A jegybevételünk szinte elhanyagolható, hiszen tartjuk a kedvezményes, 890-es jegyárat, hogy minél többen tudjanak beülni a filmekre. Az említett okokból kifolyólag többet kell költenünk a jogdíjakra és a szállításra, viszont a költségvetés maradt a régiben - na most ezeket a lyukakat a médiapartnereink segítségével tudtuk kipótolni, akik lehetővé teszik számunkra azt, hogy ne úgy kezdődjön el a fesztivál, hogy a kutya sem tud róla. Mi most pörgünk, és minden erőnkkel azon vagyunk, hogy létrejöjjön az idei Titanic, de eközben pengeélen táncolunk, hiszen, ha a kuratóriumok valamelyike a tavalyi összegnél kevesebbet ítélne meg az idén, akkor a jövőben nincs miből fenntartani a Titanicot.
V.B.: A külföldi kultúrintézetek az eddigi években sok esetben átvállalták a jogdíjak és a kópiaszállítás költségeit. Idén ez a Francia Intézet esetében mondható el, a többieknél ez a szerepvállalás nem valósult meg. Van viszont néhány nemzeti filmintézet, akik biztosítanak fesztiválok számára ingyen kópiát - ilyen például a dán intézmény.
A német közönség aktuális kedvence: Berlin Calling |
Filmhu: Kik lesznek jelen a fesztiválon a külföldi alkotók közül?
V.B.: A Kasztner meggyilkolása című magyar vonatkozású dokumentumfilm amerikai rendezőnője, Gaylen Ross jelen lesz a fesztiválon, illetve Kasztner Rezső Izraelben élő lánya is itt lesz a bemutatón, amely a film európai premierje lesz egyébként. A francia alkotások körül A másik orcádat (versenyfilm) rendezője, Jean-Xavier de Lestrade, illetve az Akárki megteszi című filmet jegyző Jacques Doillon is jelen lesz. A Berlin Calling-nak lesz egy külön gálája, itt lesz a rendező és a film DJ főszereplője is, illetve a másik főszereplő, a magyar származású színésznő, Lengyel Rita. A Hazug emlékek című argentin film rendezője, Diego Sabanés is tiszteletét teszi a Titanicon. A fesztivál megnyitó díszvendége pedig Salvatore Cantalupo, a Gomorra főszereplője lesz. A végleges vendéglista a fesztivál előtti héten fog kialakulni.
H.Gy.: Ez egy kicsit reflektálás a tavalyi zsűridöntésre, ugyanis a tavalyi évben a Vérvonal című dán film kapta a fődíjat, a közönség kedvence pedig az izlandi koncertfilm, a Sigur Rós: Heima volt. Mi benne vagyunk az ázsiai filmek bűvöletében, és viszonylag későn vettük észre a skandinávok előretörését. Nagyon fontosnak tartjuk a francia blokkot is, amely évek óta olyan francia filmeket prezentál, melyeknek nagy része nem kerül később moziforgalmazásba Magyarországon.
V.B.: Nem törjük magunkat össze azért, hogy megfeleljünk az aktuális trendeknek, de fontos odafigyelni arra, hogy a világ mely részén készülnek igazán minőségi filmek, amelyeket fontos megmutatni a magyar közönségnek.
"Szeretjük azokat a filmeket, amelyek meg tudnak lepni" Az üldöző című koreai thriller (A bűn mélységei) |
Filmhu: Tudom, hogy szervezőként diplomatikusan kell nyilatkoznotok a filmekről, mégis azt kérném, hogy említsetek meg néhány filmet a programból, amelyet valamiért különösen izgalmasnak találtok.
V.B.: Szerintem az egyik legjobb film Az üldöző című koreai thriller - nagyon szeretjük azokat a filmeket, amelyek felülírják az elvárásokat, meg tudnak lepni, át tudnak lépni műfaji kereteket.
H.Gy.: Az Időbűnök című spanyol film is felfedezés a részünkről, szerintem ezt sokan fogják szeretni.
V.B.: Francia filmek közül a versenyfilm, A másik orcádat nagyon erős, továbbá az Akárki megteszi is nagyon jó film, a Karácsonyi történet is egy hihetetlenül jól összerakott, fantasztikus színészi alakításokban gazdag alkotás.
H.Gy.: Nem tudjuk megtagadni, hogy nagyon szeretjük az animéket, mindig külön öröm, ha sikerül néhány ütős animációt találni a világban, ezek egyike a Fél(ek) a sötétben című francia film, a Másodpercenként 5 centiméter, ami egy klasszikus japán anime és van egy kanadai film, az Edison és Leo című stop motion animáció.
V.B.: Amit még érdemes kiemelni, az a Mocsok című hongkongi krimi, egy nagyon feszes és dinamikus alkotás, ez is azok közé tartozik, amelyek feszegetik a műfaji korlátokat, továbbá ott van a Borzasztó boldog című dán film, amely nagydíjat nyert tavaly Karlovy Vary-ban, és sokban emlékeztet a tavalyi nagydíjasunkra, a Vérvonal-ra.
Megemlíteném még az Éhség című angol filmet, ami sok fesztiválon sikeresen szerepelt, vagy az Ember a magasban-t, amely idén megkapta az Oscar-díjat dokumentumfilm kategóriában.
H.Gy.: Fontos megemlíteni azt is, hogy idén először önálló szekcióba került a nyolc versenyfilm, és szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy egy nagyon kiegyensúlyozott program, egy megismételhetetlen együttállás jött létre, olyan erős a versenyprogram, hogy bármely fesztiválnak dicsőségére válna. Ezeket kiemelt időpontban, este 20:15-kor fogjuk vetíteni az Urániában.
V.B.: Sok fesztiválon van olyan érzése az embernek, hogy a versenyszekció a leggyengébb, mert nem kockáztatnak meg merész filmeket, inkább a klisékben gondolkodó alkotásokat, az erős-közepet részesítik előnyben. Nekünk szerencsére nem kell kötelezően befogadni filmet, diplomáciai szempontokat figyelembe venni, pusztán esztétikai szempontokra alapozva hozzuk meg a döntéseket.