Csákvári Géza, a fesztivál művészeti igazgatója elmondta, hogy egy kisebb csoda, hogy tartani tudják a színvonalat, sőt emelni azt, mert az utóbbi időben a független filmek kölcsönzési díjai nagyon megemelkedtek, a fesztivál költségvetése viszont nem nőtt. A művészeti igazgató idén is a legnagyobb filmfesztiválok programjaiból válogatott, a nagy sikerek mellett, egészen eldugott kis szekciók filmjeit is meghívta az összesen 19 filmet felvonultató versenyprogramba, mint például a Good Night Mommy-t, vagy a három IPhone-nal készült LMBT filmet, a Tangerine-t. Újdonság idén, hogy a dokumentumfilmes versenyprogram is meghívásos lett, ebben a válogatásban lesz Miskolcon a magyarországi premierje Hörcher Gábor Drifter című, magyar-német kooprodukcióban készült alkotásának (interjúnkat az alkotókkal ITT olvashatjátok).
A dokumentumfilm kategóriában versenyzik még a Kismet, amely a török szappanoperák hatását taglalja, itt láthatjuk Damian Kocur alkotását, a 21 napot, csakúgy, mint a Cseh sörháborút Jan Latal rendezésében, vagy Lorenz Findeisen Betontörténetek című dokumentumfilmjét. Vetítésre kerül a Giovanni és a Vízibalett, Astrid Bussink alkotása, valamint a Valami jobbra várva című alkotás, a lengyel sztárrendező Hanna Polak rendezésében.
A játékfilmes versenyprogramot böngészve feltűnik, hogy idén nincs magyar film a válogatásban, pedig tavaly a VAN fődíjjal távozott Miskolcról. Csákvári Géza elmondta, hogy nem találtak olyan tisztán magyar gyártású filmet, mely most a profiljukba vágott volna. Ugyanakkor jelentős a magyar részvétel Tudor Giurgiu Miért én? című korrupciós témájú filmjében, amely román-bulgár-magyar koprodukcióban készült. Producere az a Vágási Emőke, aki korábban már nyert koprodukciós díjat a Cinefesten, a Legjobb szándék című Adrian Sitaru filmmel. Szintén kiemelendő a James White című amerikai film Josh Mond rendezése, az operatőre Erdély Mátyás, a Saul fia operatőre. A Saul fiát a FIPRESCI-szekcióban, versenyen kívül vetíti a fesztivál, másik két legendás filmmel, az 1993-ban FIPSESCI-díjat kapott Benny videójával, és a Jameson CineFesten díjat kapott Mindenki a mennybe megy című mozival.
A versenyprogram rengeteg jobbnál-jobb filmet tartogat, itt lesz Cannesból A homár (The Lobster), Colin Farrell, Rachel Weisz és Léa Seydoux főszereplésével, Yorgos Lanthimos rendezésében, csakúgy, mint a Mustang című török film, Deniz Gamze Ergüven rendezésében. Igazi szenzációnak ígérkezik Sean Baker korábban említett filmje, a váratlan fordulatokban gazdag, tudatosan modern karácsonyi mese L.A. utcáiról, a Tangerine, amelyet három iPhone 5s-el forgattak. A Mediterranea Jonas Carpignano rendezésében az Afrikából induló bevándorlók sorsáról szól. A felsoroltakon kívül a versenyprogramban olyan produkciók szerepelnek majd, mint az Ich Seh, Ich Seh, Severin Fiala és Veronika Franz művészi horrorja, a Sundance fődíjas Me and Earl and the Dying Girl Alfonso Gomez-Rejon rendezésében, Thomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke főszereplésével. Nagyvásznon láthatjuk az osztrák Superwelt, Karl Markovics „természetfeletti” moziját, csakúgy, mint a litván-francia- norvég koprodukcióban készült Sangalie nyarát, vagy Marielle Haller rendezésében A tinilány naplója című amerikai filmet, és Jaroslev Vojtek alkotását, a Gyerekeket. Itt lesz a román Radu Jude új filmje, az Aferim!, amit már a Berlinale óta várunk, csak úgy, mint A két barát című francia film, Louis Garrel rendezésében. A kínai rendező, Chengpeng Dong Jian Bing Man című filmjével mutatkozik be, és itt versenyez a Berlinalén Ezüst Medve-díjjal kitüntetett német thriller, Sebastian Schipper Victoria című alkotása, Jan Prusinovsky The Snake Brothers című mozija, és az ausztrál Sam Klemke időgépe, amelynek maga Sam Klemke a főszereplője. A versenyprogramhoz az utolsó pillanatban csatlakozott a Jon Watts rendezte Cop Car – Rendőrautó, amelyben Kevin Bacon egy bunkó és korrupt rendőrt alakít.
A fesztivál egyik legizgalmasabb válogatása évek óta a CineClassics filmtörténeti sorozat, vetítésekkel, konferenciákkal, kirándulásokkal. Idén már nem csak az egyetemes magyar – és többnyire a régióhoz köthető – filmtörténeti ritkaságokkal foglalkozik a sorozat, hanem egy nemzetközi témát választ, a westernt. A műfajnak már sokszor halálhírét keltették, mégis milliókat vont bűvkörébe, és mindig újra és újra feltámad. John Fordtól Nicholas Rayig, Sam Peckinpah-tól Sergio Leonéig, a Coen testvérektől Clint Eastwoodig számos zseniális alkotót ihletett meg.
A CineClassic keretében Miskolc vendége lesz “CC”, azaz Claudia Cardinale olasz színésznő, a Volt egyszer egy Vadnyugat női főszereplője, a 60-as évek egyik legragyogóbb filmcsillaga. A nyitóestén veszi át az Életmű-díjat és vele együtt nézhetjük meg újra Sergio Leone legendás filmjét, amely szeptember 24-től újra látható a mozikban. A western-válogatásban szerepel még John Ford klasszikusa, a John Wayne és James Stewart főszereplésével készült Aki lelőtte Liberty Valance-t című film. A régi vágású, míves hollywoodi western hattyúdalát a kegyetlen, modern vérbosszú-western, a Vad banda követi, amely 1969 óta semmit sem veszített erejéből. A megunhatatlan spagetti-western, milliók kedvence, A jó, a rossz és a csúf zárja a válogatást. Szeptember 12-én, szombaton 14 órától a Béke teremben kitűnő szakemberek részvételével nyilvános western-konferencián rendeznek, amely nagy eséllyel segít eligazodni a műfaj útvesztőiben.
A Kisjáték- és Kísérleti film kategóriák mellett nagyszerű válogatást kaphatunk az animációs filmek versenyprogramjából is, a Kitekintő szekcióban, többnyire éjszakánként a nagyteremben, olyan vadonatúj filmek lesznek, mint a Gyalogáldozat, a Mr. Holmes, a Mélyütés, valamint Gaspar Noé provokatív Szerelem című filmje 3D-ben, vagy a Kábszer című amerikai film.