A 2020-as Friss Húson bemutatott kisfilm alkotói Papp Tamás operatőr és Konkol Máté vágó-rendező, akik közösen írták és rendezték a rövidfilmet. Az együttműködésük Nemes Jeles László Napszállta című filmjének forgatásáig vezetik vissza, ahol mindketten stábtagok voltak: “A Napszállta forgatásán találkoztunk újra az egyetem után. A Nemes Jeles László és Erdély Mátyás mellett eltöltött év alatt kerültünk egy hullámhosszra, a mi gondolkodásunk is ráállt a kihagyásos, elliptikus elbeszélésmódra és az analóg hatású látványra” – mesélte Konkol Máté, aki 2016-ban a Kikelet című filmmel diplomázott Gárdos Péter osztályában a METU mozgókép szakán, 2018-ban pedig a 19 perc, 56 másodperc című montázsfilmmel a ELTE filmszakon.
A Vakáció rejtélyességéről Máté elmondta, hogy sok lényegi pont összekötését szándékosan bízzák a nézőre: “Amikor megmutattam az ismerősöknek és a barátoknak, nagyon sok különböző értelmezéssel találkoztam. Mindenki a saját történetét mesélte el, más elemeket emelt ki belőle. Nagyon örülök, hogy nem ugyanazt a filmet látja mindenki.”
“Egy olyan szituáció izgatott, amiben valakin úgy van felelősség, hogy ezzel közben nincs is tisztában. Aztán hirtelen történik valami drámai, és ez rászakad, akár csak a való életben. Ezt az esendőséget, furcsa realisztikusságot szerettem volna kiemelni. Próbáltam minél kevesebb szöveget beletenni, inkább a lírai-vizuális részre helyeztem a hangsúlyt. Nem is tudom, hogy a lány vagy a kisfiú a főszereplő“ – árulta el Papp Tamás, akit többek között a Szeretet nélkül, Andrej Zvjagincev filmdrámája ihletett meg a történethez. Tamás a METU kameraman alapszakán végzett, majd asszisztens operatőrként Maly Róbert mellett dolgozott Horvát Lili Felkészülés határozatlan ideig tartó együttlétre és kameramanként Deák Kristóf Az unoka című filmjeiben.
Szőke Abigél és Prukner Barna
A házba beszökő lány szerepére Szőke Abigélt még az Akik maradtak bemutatása előtt kérték fel: “Nagyon szerencsések vagyunk, hogy már ekkor dolgozhattunk vele. Igazán tehetséges és mozivászonra termett” – tette hozzá Tamás. A kistestvért alakító Prukner Barna pedig a Rossz versekből, Reisz Gábor egyik fiatalkori énjeként lehet ismerős.
A kisfilmet önerőből hozták tető alá, Papp Tamás producerként és operatőrként is dolgozott rajta. A forgatás két napig tartott egy szintén fiatal filmesekből álló stábbal, ami Tamás szerint nagyon gördülékennyé tette a folyamatot: “Csak azt vettük fel, amit használtunk, nem forgattuk túl, ebben teljesen összhang volt.” Szándékosan kerülték az olyan elemeket is, amiből beazonosítható lenne, hogy mikor játszódik a történet, de a ruhák és a frizurák szerintük is a kései 90-es éveket idézik, ami illik a film analóg-jellegéhez is.
Mindkettőjük nagy álma, hogy egyszer 16 mm-es filmre forgathassanak, a nyersanyagot viszont nem tudták megengedni maguknak, ezért más megoldásokkal igyekeztek analóg hatást kelteni: “A Vision Team támogatott minket kamerával és minimális lámpaszettel. Egy Cooke S4-nek nevezett optika sorral dolgoztunk, ami segített a felvett anyag videós jellemvonásait egy picit háttérbe szorítani. Erre próbáltunk még ráerősíteni az utólagos szemcsékkel és az anyag kontrasztosításával” – idézte fel az operatőr.
A Vakáció tavaly márciusban forgott, az alkotópáros azóta túl van három videoklipen (a legfrissebb nemzetközi sikeréről itt számoltunk be) és az utolsó simításokat végzik következő, Budapest, zárt város című rövidfilmjükön. Szintén együtt tervezik jövőre megvalósítani Konkol Máté fiatal aktivisták körében játszódó „punk-feminista-művész” filmtervét, amihez jelenleg egy amatőr női főszereplőt keresnek.