Százhuszonöt éve született Londonban a némafilm első hollywoodi sztárja, Charlie Chaplin, aki a Velencei Filmfesztivál Aranyoroszlán Életműdíja mellett az Oscar-életműdíját, és II. Erzsébet jóvoltából a lovagi címet is megszerezte.
Making a Living - teljes film
Filmjeit maga írta és rendezte, karrierje 1914-ben a Making a Livinggel indult, 1917-ben már egymillió dolláros szerződést írhatott alá. A Kid Auto Races at Venice című filmjében mutatta be először a keménykalapot, szűk szalonkabátot viselő, jellegzetes járású, sétapálcás csavargó, a lecsúszott Charlie figuráját, akiben saját gyermekkori nyomorának tapasztalatait formázta meg. Charlie állandóan pórul jár, az erkölcsi diadal mégis az övé - a tárgyakkal való küzdelme egyre inkább a társadalommal folytatott összecsapássá változik.
Kid Auto Races at Venice - teljes film
1918-ban saját független filmprodukciós céget alapított, majd 1919-ben három színésztársával, Douglas Fairbanksszel, Mary Pickforddal és D. W. Griffith-szel létrehozta a United Artists stúdiót, amely később minden, Amerikában gyártott filmjét forgalmazta.
Aranyláz - Chaplin megeszi a cipőjét
Egész estés, klasszikussá vált alkotásaiban - Bohémvér (1923), Aranyláz (1925), Cirkusz (1928), Nagyvárosi fények (1931), Modern idők (1936) - a kisember öniróniával ábrázolt alakjával nemcsak szórakoztatott, de el is ítélte a kapitalizmus elidegenítő hatásait, hitt a nevetés és a sírás erejében, mert mindkettőt „a gyűlölet és a terror ellenmérgének” tartotta.
Modern idők - Chaplin a gyárban
Charlie figurája a Modern időkben búcsúzott a közönségtől, halálát a hangosfilm terjedése és uralkodóvá válása okozta.
Első igazi hangosfilmjében, az 1940-es antifasiszta szatírában, A diktátorban a háború embertelensége ellen tiltakozott.
Chaplin beszéde A diktátorban
Hét évvel később a Kékszakáll inspirálta Monsieur Verdoux-ban szerepelt, a csavargó figurája pedig az 1952-es Rivaldafényben bukkan fel, és ezúttal meg is szólal. A Rivaldafény londoni bemutatójáról azonban nem térhetett vissza az Egyesült Államokba, mert liberális, baloldali nézetei miatt kommunista szimpátiával gyanúsították, és érvénytelenítették a beutazási engedélyét. A Genfi-tó partján talált új otthonra, az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság működését pedig 1957-es filmjével, az Egy király New Yorkban cíművel ítélte el. Utolsó filmjét, a Hongkongi hercegnőt 1967-ben forgatta.
Egy király New Yorkban - részlet
Chaplin négyszer nősült, csupán az ír-amerikai író, Eugene O’Neill lányával, Oonával kötött házassága volt tartós, nyolc közös gyerekük született. (Összesen tizenegy gyereke volt.) Chaplin anyai nagyanyja cigány származására hivatkozva többször síkra szállt a cigányság jogaiért, ezért születésnapját a Cigány Világkongresszus a cigány színészek világnapjává nyilvánította.
(Az MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának portréja alapján)
Még több magazin
magazin
Heni 36 éves, Barcelonában él és látványtervezőként dolgozik. Heni nagyon szeretne anyuka lenni, de nem talált olyan párt, akivel szívesen alapított…
továbbmagazin
A dokumentumfilm-nézés élményét új szintre emelő Kinedok két társalapítója és szakmai koordinátora, Zurbó Zsófia és Szirony Szabolcs a Kreatív…
továbbAz alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba
Közelebb hozni a periférián élő embereket – Így készült az És mi van Tomival?
Ezt a napot kéne valahogy túlélni pia nélkül
Október végén érkezik a mozikba Till Attila új filmje
a teljes dossziéOktóber 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.
Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál
Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en
A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál
a teljes dossziéSzimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.
Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle
Mészöly Anna: Csendes, különös lázadásaim voltak
Filmhu podcast #98: Szimler Bálint és Osváth Gábor
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié