FEKETE HOLLYWOOD
Soós Tamás Dénes: A történelem visszavétele (Fekete Hollywood)
Strausz László: Nagyon is emberi (Barry Jenkins: Holdfény)
Hollywood sokáig feketék nélkül mesélte a feketék történelmét, a blackface gyakorlata ugyan már rég a múlté, de a két kulcsfontosságú pozíciót (rendező + főszereplő) még ma is csak ritkán engedik át feketéknek. Az afroamerikai filmesek szeretnék, hogy maguk mesélhessék el a saját történeteiket, fehér megváltók helyett fekete hősökkel a főszerepben.
ÚJ RAJ
Szabó Ádám: Nyers hús (Amat Escalante)
Árva Márton – Puskás Lilla: Lesben álló rettenet (Beszélgetés Amat Escalantéval)
Kevesen ábrázolják olyan intenzitással a szenvedést, mint a mexikói mozi fenegyereke, Amat Escalante: filmjeiben test és a lélek egyaránt is lecsupaszodik.
A KÉP MESTEREI
Alföldi Nóra: Egy angol úriember (Roger Deakins)
Roger Deakins visszafogott operatőr, aláveti magát a történetmesélésnek, és mégis az egyik leghatásosabb kortárs képalkotó, mert olyan látványban gondolkodó rendezőkkel társul, mint a Coen testvérek, Sam Mendes vagy Denis Villeneuve. Deakins a világítási struktúrák nagymestere, nem csak megvilágítja a teret, hanem tudatosan alakítja a fények irányával, színével, karakterével.
INGMAR BERGMAN
Pólik József: A törpe, aki leharapja a lábujjamat (A szemtanú, mint karakter)
Gáspár László Ervin: Hang, téboly és sirályvijjogás (Bergman „kamarazenéje”)
A szemtanúfilm műfaja azért is mélyebb értelmű az átlagkrimiknél, mert maga a művészet is tanúság az emberről és életéről. Bergman filmjei közül a Szűzforrás és a Farkasok órája tartozik ebbe a zsánerbe.
ANIMÁCIÓ
Varga Zoltán: Mi a rajzfilm, doki? (Chuck Jones életműve)
Chuck Jones úgy kezelte figuráit, mintha önálló személyiséggel rendelkeznének, bármilyen történetben tűnnek is föl, mindig egy adott viselkedésminta jellemzi őket. Ha akadnak valódi kihívói a Disney-műhelyben született rajzfilmsztároknak, Miki egérnek vagy Donald kacsának, akkor kétségkívül a Warner Bros. szériáiban kiérlelt, máig közkedvelt figurák azok: Tapsi Hapsi, Dodó kacsa, Gyalogkakukk, Prérifarkas.
MAGYAR MŰHELY
Morsányi Bernadett: Hiányzó láncszem (Beszélgetés Török Ferenccel)
Kolozsi László: A tehenek tekintetében (Beszélgetés Morcsányi Gézával)
Kolozsi László: Álmomban már láttalak (Enyedi Ildikó: Testről és lélekről)
Orosz Annaida: A rajzolt filmek primátusa (Varga Zoltán: A magyar animációs film)
Morsányi Bernadett: Tulajdonságok nélküli emberek (Dobai Péter és a film)
SZÍNÉSZPORTRÉ
Horeczky Krisztina: Hollywood nagyasszonya (Meryl Streep)
FILM/REGÉNY
Pethő Réka: Istenkép (Shûsaku Endô:Némaság)
Varró Attila: Fél pálfordulás (Martin Scorsese: Némaság)
KRITIKA
Baski Sándor: Nosztalgiajárat (Danny Boyle: T2 Trainspotting)
Kovács Gellért: Szertől szerig (Horváth Balázs: Dizájneren)
Schubert Gusztáv: Antigravitáció (Halász Glória: Mi ez a cirkusz?)
Roboz Gábor: A régi rutin (Kenneth Lonergan: A régi város)
TELEVÍZIÓ
Huber Zoltán: A fekete város (Donald Glover: Atlanta)
(A címlapon: Anne Fontaine: Ártatlanok – A Cirko Film Kft. márciusi bemutatója.
A Filmvilág csak 490 forint. Vedd meg, védd meg!