Plock, a specialista (Schmied Zoltán) klasszikus írófigura, na nem azért, mert kritikák méltatják a munkáit, hanem mert állandó pénzhiányban és egzisztenciális küzdelemben éli életét. Ő filmünk főhőse, és egyike az Abszint állandó vendégeinek, azoknak az íróknak, akik szakmányban gyártják a kalandregényeket délutánonként. Plock házasodni készül, de adósságban úszik, frissen megjelent verseskötetétől nem várhat sok bevételt, menyasszonyának pedig mindeközben egy másik férfi csapja a szelet. Plocknak egy utolsó esélye marad, hogy rendbe szedje életét: vagy megtanítja a kávéház tulajdonosának zöldfülű fiát regényt írni, vagy mindent elveszít.

44

Rejtő egyik kevésbé ismert művét, az A detektív, a cowboy és a légió című kisregényt dolgozza fel Madarász Isti alkotása. A nagyszerű vizuális gegek és apró poénok mellett számtalan fordulat alakítja a film történetét, így a komédia egy percre sem veszít a ritmusából, lendületesen haladunk végig a kalandos, egyetlen helyszínen játszódó sztorin. Rejtő művét Hegedűs Bálint gyúrta át forgatókönyvvé úgy, hogy az eredeti mű alapján mindent a szemünk elé tárt, ami az írók képzeletében mozog, megelevenednek a vadnyugati cowboyok, az egzotikus tájak, a furcsa fantáziák. A film olykor színpadias, máskor rajzfilmszerű hatást kelt, amihez a nézőnek eleinte hozzá kell szoknia, de hamar elfogadjuk a meseszerű világot és a bevált kliséket, végtére is ponyvaírók között vagyunk. A Fekete múmia... egyik különlegessége, hogy színház és film között lavíroz: az egyik pillanatban még nagyszerű díszletek között játszódó előadás nézőterén érezzük magunkat, pár percre rá pedig western közhelyeket karikíroz ki a stáb.  A legfurcsább viszont mégsem ez a kávéházba költözött kavalkád, hanem hogy ez a könnyed komédia valójában őszintén megható. 

A film zenéjét Parádi Gergely írta, az eklektikus soundtrack passzol az ábrázolt milliőhöz, az operatőri munkáért járó dicséret pedig Nagy Andrást illeti, aki a rendező egyenértékű munkatársa volt a teremtett világ képi megvalósításáért. A legnagyobb kézrázás azonban Politzer Péter vágónak jár, aki képregényszerű világot teremtett a gyors vágásokkal. 

feketemumia600

A színpadiasság a színészek játékán is tetten érhető, a közeg azonban hitelesíti az alakításokat. Egyszerűek a motivációk és a karakterek (a küszködő író, a szerelmes lány, a kapzsi tulajdonos, a lelkes amatőr...), de ez a sokszor látott panelekből felépített szerkezet mégis egésszé áll össze.  A főbb szerepekben olyan színészeket láthatunk, mint Schmied Zoltán, aki jól hozza a gyötrődő ponyvahőst, Szervét Tibor, aki a filmhez passzoló gőggel játssza el a tenyérbemászó ellenfél szerepét vagy a kiemelkedő Haumann Péter. De feltűnik Radnay Csilla, Kovács Lajos, Józsa Imre, Molnár Gusztáv, Hegedűs D. Géza és Nagy Péter is a filmben.

mum1600

A fekete múmia átka egy jól megcsinált, habkönnyű komédia, kortárs Rejtő-olvasat, ami könnyen beszippant, ha engedjük magunkat belesodródni a kissé abszurd, erősen stilizált, színpadias ponyvavilágba.

A fekete múmia átka szeptember 19-én szombaton, 19:30-kor látható a Duna Televízió műsorán.