MAGYAR ’68
Magyar ’68? Volt olyan? Első látásra úgy tűnik, nyoma sincs. Budapest utcáin nem lobbantak fel Párizs lángjai, az ELTE diákjai nem építettek barikádot a Haris közben, a prágai tavasz eufóriája sem sodorta magával a majálisozó magyar dolgozókat, ellenkezőleg, a tankjaink ’68 forró nyarán megindultak a cseh reform, az „emberarcú szocializmus” ellen. 1968 nálunk a szégyen éve volt, nem a diadalmas lázadásé, és ezzel a magyar film azóta sem tudott mit kezdeni.

OBAMA ÉS A YOUTUBE
Az internetes mozgóképek alapjaiban változtatták meg az amerikai elnökválasztási kampány természetét. Nem kérdés, hogy melyik elnökjelölt tudta ezt jobban kihasználni.

NÉMETORSZÁG: ÓLOMÉVEK
Kluge, Fassbinder, Hauff, Trotta német újfilmje nemcsak a nyárspolgári mentalitás ellen lázadt, a terrorba torkolló világmegváltást is kritikával fogadta, amikor a német diákmozgalmak apálya után, a szélsőbalos terrorcsoport, a Rote Armee Fraction gépfegyverrel fogott hozzá a nagytakarításhoz.

KÍNAI HARCMŰVÉSZET
Hat év telt el a Hős bemutatása óta: a nagyszabású történelmi eposz Kínában a nemzeti filmgyártás stratégiai súlypontjává, legfontosabb exportcikkévé vált.
Amint azt az A-kategóriás filmfesztiválok versenyprogramja is mutatja, ma már nem csupán a helyi publikum, de a nyugati közönség kiműveltebb hányada is szomjazza az egzotikus látványosságokat, a kínai filmipar pedig Hollywoodhoz mérten töredékes költségvetésből képes leforgatni az ilyesféle alkotásokat, ráadásul nemzetközileg ismert és elismert sztárrendezőket, illetve színészeket tud a produkció mellé állítani. Így születhettek meg az elmúlt évek látványos szuperprodukciói: a Hős (2002), a Repülő tőrök klánja (2004), A hét kard legendája (2005), az Ígéret (2005), a Stratégák csatája (2006), a Bankett (2006), az Arany krizantém átka (2006), a Hadurak (2007), a Hercegnő és a harcosok (2008), a Három királyság (2008), illetve a Vöröslő sziklaszirt (2008).

PUPI AVATI
Rokonszenv a kiszolgáltatott emberek iránt, halálfélelem és életszeretet kettőssége, nosztalgiával kevert irónia: ezek a témák és hangulatok határozzák meg Pupi Avati életművét. A mai olasz film nálunk alig ismert nagymestere filmjeiben képes felidézni azt az állapotot, ami szerinte „a legjobb dolog a világon: egyszerre sírni és nevetni”. Pupi Avati filmjeit november 16-25. között vetítik az Urániában. A retrospektívre a rendező is Budapestre látogat.