Sajtótájékoztatót tartott a Filmszemlén a Media Desk, az Európai Unió médiatámogatásért felelős szervezete. A magyarországi iroda vezetője, Kiss Enikő rövid történeti áttekintéssel kezdte az eseményt, amelyből kiderült, hogy az EU 1991-ben indította útjára első médiaprogramját, amelyben 94-től 95-ig Magyarország is – egyetlen nem Európai Uniós tagállamként – szerepet vállalt. 1996-tól újabb 4 éves program következtek – sajnos egészen 2004-ig hazánk nélkül, amikor hivatalos csatlakozásunkat követően ismét megnyílott a lehetőség a hazai audivizuális alkotók, szakemberek, vállalkozások előtt az EU-támogatások megpályázására.
Kiss Enikő az elmúlt három év tapasztalait összegezve megállapította, hogy a magyar pályázók többnyire professzionális munkákkal jelentkeznek, és elég nagy arányban nyernek el pénzeket – leszámítva az első évet, amikor a pályázati feltételek ismeretének hiányában sok olyan kérelem érkezett, amely nem felelt meg a kiírásoknak. Magyarország a Media Desk révén nagyságrendileg 200 millió forintnyi támogatásban részesült a tavalyi évben, ám ehhez még egyéb juttatásokat, például a magyar filmek külföldi terjesztésének költségtérítéseit is hozzávehetjük, melyeket ugyan nem magyar cégek nyertek és költöttek el, viszont egyértelműen hazánk kultúrájának népszerűsítését szolgálják. Tehát a haszon mértéke, amit a Media Desk hoz Magyarországnak, számokban nem fejezhető ki pontosan. A pénzek százalékos eloszlásáról Kiss elmondta, hogy nálunk a támogatások legnagyobb hányadát, körülbelül 70 százalékát a forgalmazók nyerték el, a maradék pedig a különböző projektek előkészítése, az értékmegőrzés, valamint az oktatási események támogatása között oszlik meg.
2013-ig 755 millió euróból gazdálkodhatnak Kiss Enikő a sajtótájékoztató végén |
2007-ben ismét új fejezet kezdődik a Media Desk történetében, ugyanis immár 31 tagországgal elindul a MEDIA 2007 Program, amely 2013-ig fogja meghatározni az EU audiovizuális művészeteket támogató politikáját. Erre az időszakra 755 millió euró költségvetéssel számolnak, amely ugyan nominálisan emelkedett az előző programhoz képest, viszont több ország között oszlik meg – tehát összességében a források valamivel szűkösebbé válnak. A támogatási területek az eddigiekhez hasonlóan az audiovizuális gyártást megelőző, valamint az azt követő szakaszokat érintik. Az előbbiek kapcsán a képzéssel (forgatókönyvírás, menedzsment, digitális technológiák) és az előkészítéssel (tervek, koprodukciós finanszírozás) kapcsolatos pályázatokat várnak, míg utóbbiak esetében a forgalmazáshoz, a promócióhoz, valamint az egyelőre még kissé titokzatos kísérleti projektek elnevezésű kezdeményezéshez lehet támogatásért folyamodni. A MEDIA 2007 Program leginkább a kis –és középvállalkozások megsegítésében, valamint a digitális technológiák még intenzívebb támogatásásban rejt újdonságokat, hiszen a technológiai fejlődés olyan mértékű, hogy azt minden egyes programban újra kell gondolni. Ezek mellett történt néhány adminisztrációs jellegű egyszerűsítés is, amely a pályázatok gyorsabb elbírálását, illetve az ügyintézés gördülékenységét szolja – tájékoztatott Kiss Enikő.