Filmesek a Nagy Almáért

A rendezvény nevét New York legújabb, dinamikusan fejlődő művésznegyedéről kapta, amelynek padlástereiben számos stúdió rendezkedett be. A Triangle Below Canal Street (TriBeCa) körzetben található többek között az 1988-ban Robert De Niro és Jane Rosenthal alapította Tribeca Film Center, egy modern irodákkal, vetítőkkel, báltermekkel felszerelt nyolcemeletes irodaépületben.

A De Niro és Rosenthal által útjára indított fesztivált először 2002 májusában rendezték meg. A szervezők célja az volt, hogy ismét életet leheljenek a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után hanyatló belső Manhattan gazdasági és kulturális életébe. A Tribeca debütálásakor mintegy 150 ezer nézője volt az eseménynek és 10 millió dollárt hozott a környék lakóinak.

Ground Zero
A Tribeca amellett, hogy sokféle kulturális eseménynek biztosít helyszínt elsősorban filmes rendezvény, amelynek az is célja, hogy New Yorkot a filmkészítés egyik központjává tegye, és segítsen a filmeket minél szélesebb közönséghez eljuttatni. Bőséges a felhozatal, a nagy stúdiók bemutatói - United 93, Poseidon - mellett a világ minden tájáról érkeznek filmek. Tavaly a Tribecán díjat nyert Forgács Péter A fekete kutya – Történetek a spanyol polgárháborúbólcímű alkotása, amely a 37. hazai filmes seregszemlén a dokumentumfilmes zsűri Fődíját kapta. Ugyanakkor mégiscsak érezhető a lokálpatriotizmus, a Nagy Alma szűkebb szeletével három szekció is foglakozik.

A 2006-os Tribecára összesen 274 filmnevezést fogadtak el a szervezők, közülük 174 egészestés mozi, a másik száz pedig rövid. A nagyjátékfilmek közt több mint 40 országból 96 premier kerül műsorra. Idén kiemelt jelentőséget kapnak az ún. panel discussion-ök, a különböző kérdéseket közönség részvételével megvitató kerekasztalok. Ezen kívül fontos filmes személyiségeket lát vendégül a fesztivál, mint a fesztivál körül kezdettől fogva ténykedő Martin Scorsesét, vagy épp Tom Hanks-et. A filmek mellett koncertekre lehet ellátogatni, és kiemelt figyelmet kap a Tribeca Family Festival, ahol családoknak vetítenek filmeket.

United 93szembesülés 9/11-gyel

Amerikai mozi szinte elképzelhetetlen popkorn és kóla nélkül, ezek most mégis a nézőtéren kívül maradtak a United 93 április 25-i premierjén. A jelenlévők körülbelül 90%-a az áldozatok hozzátartozóiból állt. Hasonló tematikájú alkotást már itthon is láthattunk a 11'09''01-et, amely 11 rendező az eseményhez kapcsolódó képi gondolatait mutatja be, de Oliver Stone is most készül egy egészestés játékfilmre World Trade Center címmel.

A United 93 az IMDb műfaji meghatározása szerint történelmi dráma. 2001. szeptember 11-én a híradások szerint négy repülőt kerítettek hatalmukba fanatikus iszlám terroristák, a négy gépből három elérte célpontját, kettő a World Trade Centerbe csapódott, egy pedig a Pentagon épületére zuhant. A negyedik utasszállító fedélzetén tartózkodók állítólag szembeszálltak a gépeltérítőkkel, így megakadályozták, hogy további súlyos anyagi és szimbolikus pusztítást okozzanak a merénylők, azonban a 93-as járat a fedélzeten folyó harc miatt a földbe csapódott. Paul Greengrass (Bourne rejtély, Véres vasárnap) idén elkészült drámája a mintegy negyven utas helytállását mutatja be.

Hősies és mégsem csöpögős
A film különösen erős érzéseket váltott ki a nézőkből, és a legtöbben nehezen fogalmazták meg véleményüket. „Nagyon ideges vagyok a film miatt. Két okból is – kezdte a bemutató előtt a CBS elnöke és egyben igazgatója, Leslie Moonves, – egyfelől türelmetlenül várom a United 93-at, de félek a saját reakcióimtól. Most is azt gondolom, nagyon helyes, hogy az Universal stúdió elkészítette a filmet és megfelelő arra, hogy a fesztivál nyitódarabja legyen.”

Robert De Niro elmondta, tudatában van annak, hogy milyen súlyos problémákkal néz szembe a közönség a filmet látva. „A történet sokunk számára nagyon kemény. Elismerésünk a résztvevőknek és a családtagoknak.” Rosenthal szavai szerint „a film legjobb példája az emberi helytállásnak, új, felemelő élményt hagy bennünk.”

A 93-as járat egyik áldozatának rokona bejelentette 30 millió dolláros tőkével egy az áldozatok emlékét őrző intézet alapítását, amelyet az Universal is támogat a nyitóhét bevételének 10%-ával.

Dan Glickman, az MPAA vezetője szerint hamar jött ez a film, de erről majd a nézők maguk döntenek. „Minél messzebb menekülsz a dolog elől, annál inkább fogva tartanak a személyes emlékek. A filmben azt láthatjuk, hogy átlagemberek miként lépik át saját korlátaikat, és tesznek elképesztő dolgokat.”

A The Hollywood Reporter szerint talán Gabriel Byrne (Közönséges bűnözők) foglalta össze legjobban a United 93-mal kapcsolatos érzéseket a premier után. „Meg tudom érteni, hogy számos ember nem akarja látni a filmet, és hogy miért nehéz szembesülniük vele: mert sok szempontból még mindig nem néztünk szembe 9/11-gyel.”

Ami egy heroikus témájú hollywoodi produkció kapcsán aggodalomra ad okot, hogy könnyen giccsbe, szentimentalizmusba fordulhat. Az eddigi kritikák áttekintése után ettől nem kell tartanunk. A belemenős Ain’t It Cool két írásában is az olvasható, hogy hatásos ugyanakkor nagyszerű filmről van szó. A Guardian szerint is sikeresen elkerülték az alkotók a fenti csapdákat: „Furcsa, de a United 93 egy nagyon jó film.” Amiről remélhetőleg még az idén nyáron meggyőződhetünk.