Almási Tamás másfél órás, interaktív előadására október 5-én, szombaton 16 órai kezdettel kerül sor a kolozsvári Művész moziban. A beszélgetés minden érdeklődő számára nyitott. Az ezt megelőző napon ugyanott vetítik a Szívügyem című filmet, ami egy szívátültetésre váró férfi történetét meséli el. A vetítést követően közönségtalálkozó keretében lehet kérdezni a rendezőt.

„Többnyire saját filmes tapasztalatomon és példákon keresztül a hallgatókkal együtt vizsgáljuk a dokumentumfilm mibenlétét, az alkotó dilemmáit: az ötlet megfogalmazásától, a (pre)koncepció kialakításáig, a valósággal való ütközésének pillanatáig, a 'végleges' narratíva és forma megvalósításáig” – fogalmaz Almási Tamás Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, operatőr, aki 1999 óta tanítja is a filmkészítést.


Szívügyem

Mesterkurzusán olyan kérdéseket tárgyal majd, mint hogy tervezhető-e a dokumentumfilm? Elkapható-e a pillanat? Filmezhető-e a múlt? Mi szab határt a rendezői beavatkozásnak? Mitől és meddig dokumentumfilm a film? Elvárható-e a digitális korban a valóság, a hitelesség, az igazság ábrázolásának igénye? Ha nem, akkor mibe kapaszkodhat az alkotó és a befogadó? A „szubjektivitás diadala” kiöli-e az univerzális látásmódot?

Az idei Filmtettfeszten vetített dokumentumfilmek közül több is szól a múlt lefilmezhetőségének kérdéséről. Nagy Anikó Mária és Lukácsy György kreatív dokumentumfilmje egy régmúlt kapcsolat története: az 1968 – Egy szerelem rekonstrukciója főszereplője egy magyar fiú és egy angol lány. A két idősíkon játszódó alkotásban a páros immár 76 éves férfitagjával eredünk egy fél évszázaddal ezelőtti rejtély nyomába, a szálak pedig napjainkig húzódnak. Régi-új filmet hoz el közönségének Moharos Attila: a Szolgának születtek korábbi szereplőinek a történetét folytatja, 25 év küzdelmeit és álmait meséli el 81 percbe sűrítve.


1968 – Egy szerelem rekonstrukciója 

A magyar filmes palettát színesíti Csáki László első egész estés alkotása, a Kék Pelikan: animációs eszközökkel, humoros, rendszerkritikus és heistfilmes megoldásokkal viszi filmre több interjúalany visszaemlékezéseit a rendszerváltás utáni időszakról, amikor a kék Pelikan-indigóval hamisított vonatjegyekkel be lehetett járni a Nyugatot.

Szintén a múltat kutatja kincset érő, talált anyaga segítségével a Családi mozi. Idén először van a Filmtettfeszt műsorában kizárólag román nyelven beszélő, egész estés filmalkotás: a kolozsvári Dan Curean egy öreg padlásról előkerült filmtekercsek apropóján kezd valóságos nyomozást – ekkor, fokozatosan nyer egyre hangsúlyosabb magyar vonatkozást a téma.


Családi mozi

Révész Bálint és Mikulán Dávid többszörösen díjazott filmje, a Kix is látható lesz az erdélyi eseményen. A rendezőpáros 12 évig követi főszereplőjét a gyermekkor játékosságától a felnőttkor konformizmusáig és komorságáig, ahogy „pimasz csínytevőből közellenséggé válik”. Egy elszegényedett, budapesti munkáscsalád ritkán látható portréja bontakozik ki az erős társadalomkritikát megfogalmazó filmből.

Az Emma és Eddie: A képen kívül címszereplőit bizonyos körökben álompárnak tartják: szépek, fiatalok, évek óta házasok, és pornós webkamera-sztárok. A fényűző és tökéletes élet azonban csak addig tart, amíg a közönség fizet. A „kamerán túl” nagyon is hétköznapi emberek, hétkönapi párkapcsolati problémákkal.


Emma és Eddie: A képen kívül

A dokumentumfilmeket több alkotó is elkíséri a fesztiválra. Közönségtalálkozón lehet majd kérdezni Csáki Lászlót (Kék Pelikan), Moharos Attilát (Szolgának születtek), Nagy Anikó Máriát és Lukácsy Györgyöt (Egy szerelem rekonstrukciója – 1968), Gutema Dávidot (Kix) és Aida Iliét (Családi mozi) is.

A 24. Filmtettfeszt Erdélyi Magyar Filmszemle teljes programja a következő napokban kerül fel a fesztivál hivatalos weboldalára. A belépés szinte minden helyszínen ingyenes. A fesztivál október 2. és 6. között zajlik Kolozsvárott és további 16 településen.