MAGYAR PANTHEON
Az 50-es évek kemény diktatúrájában még volt drámai tétje az ellenállásnak – erről szólnak majd Gyarmathy Lívia történelmi dokumentumfilmjei és utolsó egész estés játékfilmje, a Szökés (1996). A 70-es évek puhadiktatúrájában mindennek már nincs akkora tétje. Éppen ez a távlatvesztés, amelyhez a rendezőnőnek különös szatirikus és lírai érzéke van.
Gelencsér Gábor: Megállt a menet (Gyarmathy Lívia 1932–2022)
Pólik József: Mit üzent a császár? (Najmányi László: A császár üzenete – 1. rész)
GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK
Mindannyiunkban tovább él saját gyermekkorunk, még akkor is, ha tragikus élmények blokkolják az emlékezetünket. A lelkileg sérült gyerekeket központba helyező filmek és sorozatok segítségével azonban egyre inkább képessé válunk szembenézni legbelső traumáinkkal.
Kovács Kata: A túlélésért küzdenek (Kölyökbandák)
Bárány Bence: Traumák és maszkok (Scott Derrickson: Fekete telefon)
Rudas Dóra: „Lélek lép a lajtorján” (A „belső gyermek” a filmekben)
Vajda Judit: Valóra vált kamaszálmok (Matt és Ross Duffer: Stranger Things)
SZTÁROK ÉLETE
Új-Hollywood nemcsak a filmrendezőknek adott nagyobb szabadságot, a sztárrendszer béklyóin is lazított, a színész hatékonyabban alakíthatta imázsát. A lovakat lelövik, ugye? egyszerre bravúros és nagysikerű alakításával Fonda új emberként lépett át a 70-es évekbe: a szexidol mind színészi, mind közéleti perszónája radikálisan átalakult. A Klute-ban már egyenrangú szerző a rendezővel.
Varró Attila: Sztár a tükörben (Jane Fonda és a Klute)
Fekete Tamás: A Király új ruhája (Baz Luhrmann: Elvis élete)
Déri Zsolt: Ki lőtte le Bambit? (Danny Boyle: Pistol)
Baski Sándor: Haragban a világgal (Jens Sörgen: Nevem Zlatan)
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Huber Zoltán: Inspiráló megszállottság (Chester Brown: Louis Riel)
ÚJ RAJ
Gyöngyösi Lilla: Messze még az amerikai álom (Új raj: Sean Baker)
FESZTIVÁL
Gyenge Zsolt: Vászoncsodák a Croisette-n (Cannes)
FILM/ZENE
Pernecker Dávid: Nézni, ahogy szárad a festék (Tony Conrad)
KÖNYV
Stőhr Lóránt: Forma és hatalom (Gelencsér Gábor: Közelkép)
Lénárt András: Múltunk a moziban (Paár Ádám: A kosztümös film történész
szemmel)
KRITIKA
Bartal Dóra: Az elmaradt Dolce Vita (Ulrich Seidl: Rimini)
Kovács Patrik: Közöttünk az űr (Zsótér Dániel: A Karantén Zóna)