A rendezvénysorozatot bemutató Reding a sajtóértekezleten elismerte, hogy az európai piacot továbbra is az amerikai filmek uralják. Az európai filmek forgalmazása élénkül ugyan, de piaci részarányuk 1999 és 2001 között így is csak 16-ról 23 százalékra nőtt. 

Reding a sajtótájékoztatóra meghívott három neves európai rendezőt, köztük az Oscar-díjas Volker Schlöndorffot, aki szerint az európai film klasszikusait ugyanúgy fel kell fedezni és a mindennapi kultúra részeként kell kezelni, mint a klasszikus irodalmi alkotásokat, a komolyzenét vagy Van Gogh képeit.

A bádogdob és a Katharina Blum elvesztett tisztessége című filmek rendezője szerint a tudatot formáló képi nyelv jelenleg az amerikai mozi képeinek uralma alatt áll.

Az amerikai filmek európai dominanciáját Reding és Schlöndorff is elsősorban a terjesztésüket támogató rendkívül erőteljes reklám- és propagandatevékenységgel magyarázta, amelynek Európában nincs megfelelője.

Reding szerint az európai filmgyártás - többek között az unió Media programjának köszönhetően - fellendülőben van, a kontinensen élénkül az itt forgatott filmek forgalmazása, és az európai alkotások rendszeresen érnek el nemzetközi sikereket.

Az Európai Film Hetét közvetlenül az érintett országokban működő filmtárak és az Europa-Cinémas hálózathoz tartozó mozik szervezik, igyekezve külön programok keretében filmes szakembereket is meghívni a látottak kommentálására. A szervezők bekapcsoltak a vállalkozásba 40 nagyobb európai közszolgálati és magán tv-csatornát is, amelyek vállalták, hogy a filmhét alatt összesen csaknem 200 mozifilmet tűznek műsorukra, emellett stúdióvitákat és interjúkat sugároznak az európai filmgyártás hagyományairól és jelenlegi helyzetéről.

A rendezvénysorozattal párhuzamosan a mozinak és a vizuális nevelésnek szentelik a hagyományosan évente megrendezett európai Netn@pokat is, amelyek keretében 30 ezer európai iskolát kötnek össze az interneten keresztül.