Míg tavaly elég jó éve volt a szigetországi filmgyártásának, addig 2002-ben, az első kilenc hónapban elinduló produkciók száma 62-ről 38-ra csökkent. A Film Council, mely a brit filmek finanszírozásának fő hivatalos szerve, ennek ellenére úgy véli, hogy még korai lenne temetni az angol filmet, szerintük a számok erőteljes csökkenése egyáltalán nem jelenti a filmipar halálát.

Ahogy nemzetközi riválisai, az Egyesült Királyság filmipara is nehéz gazdasági helyzetben van. A gondok júliusban kezdődtek, amikor a Channel 4 tv-csatorna filmgyártással foglalkozó szervét, a Film Fourt kellett bezárni anyagi gondok miatt. Bár a dolgot végül többé-kevésbé sikerült a csatorna átszervezéseként tálalni, az biztos, hogy ez az eset sem használt a filmgyártás megítélésének.

Egy másik komoly probléma az amerikai kooprodukciók számának 40%-os csökkenése,mely az amerikai partnerek stratégiajában bekövetkezett változásnak tudható be: a tengeren túli partnerek újabban csak a költségvetés 25%-át vállalják, szemben a néhány évvel ezelőtti 50%-os támogatással.

A Film Council szerint a kialakult helyzethez nagyban hozzájárult hogy tavaly a színészek és a forgatókönyvírók strike-kal fenyegetőztek továbbá a szeptember 11-i terrortámadás. Ennek ellenére vannak bíztató jelek a jövőre nézve, a második Harry Potter film például, illetve a következő James Bond epizód, melyet a szigetországban forgatnak majd.

Ugyancsak jó eséllyel javíthat a brit filmipar rossz gazdasági helyzetén a legújabb Rowan Atkinson film, egy kémparódia Johnny English címmel, illetve a Love, Actually című romantikus komédia, Hugh Granttel a fedélzeten.

A Film Council szerint négy-öt éven belül újra nőni fog a filmbe fektetett pénz mennyisége. Addig a brit filmipar kénytelen a nagy tehetségekben és a nemzetközi sikerekben bízni, olyan filmekben, mint a Gosford Park, a Csavard be, mint Beckham, Peter Mullan botrányt kavart filmje a Magdalene Sisters és Danny Boyle legújabb filmje a 28 days later.