2006. 03. 30. filmhu
55 szereplővel, 27 millió dolláros költségvetéssel, 3 és fél órás előadásban mutatták be A gyűrűk ura musicalváltozatát március 23-án Torontóban. Habár a produkcióról korábban azt híresztelték, hogy minden idők legdrágább színházi előadása, és hogy egy új műfaj alapköveit teszi le a világot jelentő deszkákon, a kritikusokat erősen megosztja a feldolgozás.
|
Orkok a 17 süllyesztőn
|
A Hollywood Reporter tudósítója elismeri, lehet csodálni Kevin Wallace producer, Matthew Warchus rendező és csapatuk elszántságát, hogy egyetlen színházi estébe próbálták sűríteni Tolkien mesterművét, de rögtön hozzáteszi: az már más kérdés, hogy a produkció igazából működik-e.
Rob Howell díszletei és jelmezei a kritikus szerint rendkívül látványosak. A díszletben hegyeket, völgyeket, zúgó patakokat és földmélyi helyszíneket jelenítenek meg az egyes részletek, amihez mesteri világítás tartozik - s így valóban felépül egy sötét világ képzete. Az 500 jelmezbe bújtatott szereplőgárda a csatajelenetekkel sem marad adós a Princess of Wales Theatre 40 tonnás, számítógép által vezérelt, 17 beépített lifttel bíró színpadán.
|
Frodo (James Loye)
|
Akkor mégis miért olyan unalmas az előadás? - teszi fel a kérdést a szerző. "Mert miközben az érzékeinket folyamatosan bombázzák a káprázatos képek és a harsogó hangeffektek, aközben semmit sem bíznak a néző fantáziájára. Mindehhez hozzájön a túlbonyolított történet. Túl sok információ cikázik a színpadon, amivel már amúgy is túl vagyunk töltve, vagy éppen hogy nem kapunk elegendő adalékot, hogy a dolgok letisztázódjanak."
A másik nagy probléma a színészi munkával van. A szereplők többsége úgy mondja a szövegét, mintha egy hegytetőről kiabálna le a tömegnek. A Gandalfot alakító Brent Carver pedig olyan lassú bizonytalansággal játssza szerepét, hogy csodálkozni lehet, ha akad valaki a szereplők között, aki még nagyra tartja. Kivételnek tekinthető a Frodó és Samu közötti barátság ábrázolása, és Michael Therriault hipnotikus Gollum-figurája, írja Lynn Slotkin.
Parazita látványosság vagy teátrális varázslat?
|
Jelenet
|
A bírálókat persze erősen megosztotta a torontói bemutató. A Los Angeles Times kritikusa szerint a Peter Jackson trilógiáját meglovagló "parazita látványosság" biztos nézőkre számíthat. A Time magazin úgy véli, az előadás egy "végletes megamusical", míg a Times of London "a teátrális varázslat lelkesítő győzelmét" látja benne. A Times is egyetért abban, hogy a produkció "totális hatással van a közönségre".
A musical még a Tolkien-családra is nagy hatással volt: Rachel Tolkien, az író unokája lelkesen nyilatkozott a Reuters-nek, mondván, hogy minden ami fontos számára a könyvben, látható az előadásban is.
A rendező Matthew Warchus egyébként filmesként is ismert, 1999-es munkája a Nick Nolte, Jeff Bridges és Sharon Stone főszereplésével készült Simpatico.
A musicalt 2007-ben a londoni Broadway-re kívánják vinni.