Tudósítónk jelenti az 59. Velencei Filmfesztiválról

Van a Velencei Filmfesztiválnak egy szekciója, amely sok szempontból elüt a többitől. Évről évre hét elsőfilm szerepel a "Kritikusok Hete" nevű rendezvényen. A pályakezdő filmesek számára óriási lehetőség ez, az itt szereplő filmek ugyanis jó eséllyel kerülnek forgalmazásba Olaszországban. Olyan rendezők szerepeltek már itt első filmjeikkel, mint Mike Leigh, Bryan Singer es Peter Mullan. A szekció történetének magyar érdekesség is van: az első két alkalommal ‘84-ben és ‘85-ben magyar film is szerepelt a programban, Vészi Jánostól A csoda vége és Bereményi Gézától A tanítványok, azóta azonban nem került be magyar elsőfilmes a hetes mezőnybe.

- Mióta létezik Kritikusk Hete Velencében?

- Húsz éve vagyunk hivatalos szekciója a Mostrának, az idei a tizenhetedik alkalom, ugyanis háromszor elmaradt a dolog. De maga a fesztivál is elmaradt már jónéhányszor, hiszen 1932-ben volt az első, de ez még csak az ötvenkilencedik. Én hat éve vagyok a rendezveny igazgatója. Szeretem csinálni, bár néha igen kemény munka.

- Mennyiben hasonlít és mennyiben különbözik a munkája a fesztiválok igazgatóihox képest?

- Hasonlít is meg nem is. A Kritikusok Hete tulajdonképpen egy fesztivál a fesztiválon belül, tehát ugyanazokat a problémákat kell megoldanunk, mint egy nagy fesztivál szervezőinek. Ugyanakkor, mivel kizárólag elsőfilmesekkel foglalkozunk, néha sokkal nehezebb dönteni, hogy mely filmeket hívjuk meg. Ismeretlen rendezők közül válogatunk, míg a nagy versenyprogramokba kötelező nagy neveket is beválogatni, ami nagy könnyebbség. Szerintem az én feladatom sokkal nehezebb, olyan mintha az ember a sivatagban próbálna eligazodni viszonyítási pont nélkül.

- Ön hív meg filmeket, vagy küldik a filmeket és azokat előzsűrizik?

- Mindkettő jellemző. Van, hogy találkozom fiatal rendezőkkel nagy fesztiválokon, és kérem, hogy küldjenek VHS-t, aztan ha tetszik, akkor meghívom. De ez csak kb. a filmek 30%-a, a maradék úgy kerül a programba, hogy a világot járva rátalálunk valahol.

- Hány ember vesz részt a döntésben?

- Egy ember dönt - ez én vagyok. Igen nagy felelősséggel jár a dolog, de az emberek elégedettek szoktak lenni a döntéseimmel. Sok olasz forgalmazó cég küldi el a képviselőit, akik új felfedezettekre vadásznak. A Kritikusok Hetének programjábál általában a filmek 90%-a kerül az olasz mozikba, ami szerintem elég jó arány. Úgy tűnik, hogy bíznak bennem.

- Sok elsőfilmes rendező örökre az marad. Szempont-e a kiválasztasban, hogy mennyire hozza a film magában az életmű lehetőségét?

- Van film, amit csak saját értékei miatt választunk, de van olyan is, ahol a rendező tehetsége a döntő. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy bizonytalanabb, esetleg gyengébb film is bekerülhet, csak mert esetleg a rendezőben látok fantáziát. Alapvetően jó filmeket keresünk. Olyan filmeket, melyek egyformán erősek a rendezés, az operatőri munka és a forgatókönyv terén. Ha mondjuk csak a könyv jó, de nincs igazán jól fényképezve, akkor nem fog bekerülni a programba. Ezenkívul igyekszünk a világ különböző tájairól származó, és tematikajában is szerteágazó filmeket találni, melyek tartják a fent említett egyensúlyt. És természetesen a közönség számára is választunk, ezért általában a nem túlságosan kísérleti jellegű próbálkozások kapnak zöld utat. Ez egy nagyon nagy lehetőség egy fiatal filmes számára, és éppen ezért szeretnénk azoknak lehetőséget biztosítani, akik a későbbiekben élni tudnak vele.

- Az utóbbi időben nem kerültek be magyar filmek a programba.

- Ez azért van, mert az utobbi időben nem láttam jó magyar elsőfilmeket. Mi is a címe annak a filmnek, ami Ezüst Leopárdot nyert?

- Szép napok, Mundruczó Kornél filmje.

- Na az egy jó film. Szívesen meghívtuk volna, de a locarnóiak már elvitték. Van ugyanis olyan megkötés: csak olyan film szerepelhet nálunk, amely még nem vett részt nemzetközi filmfesztiválon és nem került külföldi forgalmazásba sem. Csak a hazai mozikban és fesztiválokon szerepelhetett.

- A Szép napok egyébként is második film és nem első.

- Az nem baj, elvileg második filmeket is befogadunk, feltéve, hogy az első semmilyen nemzetközi visszhangot nem kapott. Ismeretlen elsőfilmek esetén a második filmek is megfelelnek.

- A hét elsőfilmen kívul mit kinál még a Kritkusok Hete?

- A tényleges elsofilmek mellett nagy rendezők illetve filmes egyéniségek első filmjeit is be szoktuk mutatni. Idén a Daro un Millionét vetítjük, amely Cesare Zavattini első forgatókönyvéből készült, valamint John Cassavetes első filmjét a New York árnyait. Kicsit azt próbáljuk érzékeltetni. hogy a nagyok is elindultak valahonnan.

- Sok nagy rendező indult el a Kritikusok Hete segítségével?

- Jónéhányan vannak ilyenek. Akire különösen büszke vagyok, az Peter Mullan, aki az idén a versenyprogramban szerepel Magdalene című zseniális filmjével. Elso filmjet az Árvákat én hívtam meg néhány évvel ezelőtt a mi programunkba, és úgy érzem ez sokat lendített a karrierjén.