MAGYAR MŰHELY

Murai András: Üzen a múlt (Kovács András történelmi filmjei)

„Engem a történelmi film nem érdekel.” – idézi fel önéletrajzában Kovács András (1925-2017) még a Hideg napok rendezése előtt megfogalmazott álláspontját. Aztán elolvasta Cseres Tibor regényét, majd 1966 és 1985 között készített hét történelmi filmet, vagyis játékfilmjei fele foglalkozik a 20. század sorsfordító eseményeivel.

Kővári Orsolya: Természetes képesség (Andorai Péter-portré)

Babiczky László – Dunavölgyi Péter: Kisképernyős történelem (A magyar televíziózás kezdetei – 1. rész) – 60 éve startolt a Magyar Televízió.

VAD AFRIKA

Barkóczi Janka: A mesebeli Afrika (Vadászok, kincskeresők, telepesek)

Schreiber András: Afrikai vadásztaplók (Ulrich Seidl: Szafari)

Baski Sándor: Fekete végzet (Kristoffer Nyholm – Anders Engström: Tabu)

A legnépszerűbb Afrika-filmek a fekete kontinens és a fehér telepes jobbik, idealizált arcát mutatják a néző felé: a gyarmatosítás izgalmas, varázslatos kaland és nemes misszió, amire nosztalgiával lehet emlékezni. Afrikának ugyanakkor van egy végzetesen sötét arca is, amin az európai rabszolgakereskedelem, majd a gyarmatosítás ejtett végzetes sebet.

ANIMÁCIÓS STÚDIÓK

Pernecker Dávid: Bábként felnőni (Laika Stúdió)

Dobay Ádám: A mester és tanítványai (Ghibli-Stúdió)

Varga Zoltán: A végtelenbe – és tovább (Ed Catmull-Amy Wallace: Kreativitás RT)

Míg a futószalagon készült animációkat – függetlenül az őket készítő stúdiók stílusjegyeitől – gond nélkül egymásba lehetne vágni, addig egy évekig készült kézműves Laika-film mérföldekről kiszúrható. A Laika Stúdió stop-motion animációinak gyerekhősei a felnőttek gonosz és ostoba világa elől saját képzeletükben keresnek menedéket.

ÚJ RAJ

Teszár Dávid: Variációk egy témára (Hong Sang-soo)

A kortárs koreai mozi sztárrendezője immár húsz éve készíti finom humorú, keresetlenül természetes, légies-tovatűnő szerelmesfilmjeit.

A KÉP MESTEREI

Forgács Iván: Szerző vagy operatőr? (Szergej Uruszevszkij)

Lendületes hosszú beállítások, a kézikamera dinamikája. Uruszevszkij operatőri stílusában a szovjet-orosz avantgard teremtőereje lobbant fel újra.

FESZTIVÁL

Soós Tamás Dénes: Fojtogatja a jelent (Friss Hús Fesztivál)

Szalkai Réka: Amerikai tigrisek (Rotterdam)

Báron György: Az alkony kápráztató fényei (Zágráb)

TELEVÍZIÓ

Teszár Dávid: Ez Spárta! (Simonyi Balázs: Ultra)

Huber Zoltán: Már a spájzban vannak (Joseph Weisberg: Foglalkozásuk: amerikai)

KÖNYV

Zalán Márk: Kávé és pite nélkül (Mark Frost: Twin Peaks titkos története)

FILM/REGÉNY

Kránicz Bence: A testtelen Krisztus apostola (Masamune Shirow: Ghost in the Shell)

Andorka György: Kapunyitási pánik (Rupert Sanders: Páncélba zárt szellem)

KRITIKA

Sepsi László: Változatok evolúcióra (Terrence Malick: Az univerzum története; Daniel Espinosa: Élet)

(A címlapon: Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos (Hőrich Nóra Lili) – A Fórum Hungary bemutatója – Szlovák Katalin felvétele)

 

1% a FILMVILÁGNAK

Kérjük olvasóinkat, legyenek az egyetlen magyar filmművészeti havílap mecénásai, személyi jövedelemadójuk 1%-ával támogassák a Filmvilágot.

FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY 19019037-2- 41 – Köszönjük a támogatást!