MAGYAR MŰHELY
Murai András: Üzen a múlt (Kovács András történelmi filmjei)
„Engem a történelmi film nem érdekel.” – idézi fel önéletrajzában Kovács András (1925-2017) még a Hideg napok rendezése előtt megfogalmazott álláspontját. Aztán elolvasta Cseres Tibor regényét, majd 1966 és 1985 között készített hét történelmi filmet, vagyis játékfilmjei fele foglalkozik a 20. század sorsfordító eseményeivel.
Kővári Orsolya: Természetes képesség (Andorai Péter-portré)
Babiczky László – Dunavölgyi Péter: Kisképernyős történelem (A magyar televíziózás kezdetei – 1. rész) – 60 éve startolt a Magyar Televízió.
VAD AFRIKA
Barkóczi Janka: A mesebeli Afrika (Vadászok, kincskeresők, telepesek)
Schreiber András: Afrikai vadásztaplók (Ulrich Seidl: Szafari)
Baski Sándor: Fekete végzet (Kristoffer Nyholm – Anders Engström: Tabu)
A legnépszerűbb Afrika-filmek a fekete kontinens és a fehér telepes jobbik, idealizált arcát mutatják a néző felé: a gyarmatosítás izgalmas, varázslatos kaland és nemes misszió, amire nosztalgiával lehet emlékezni. Afrikának ugyanakkor van egy végzetesen sötét arca is, amin az európai rabszolgakereskedelem, majd a gyarmatosítás ejtett végzetes sebet.
ANIMÁCIÓS STÚDIÓK
Pernecker Dávid: Bábként felnőni (Laika Stúdió)
Dobay Ádám: A mester és tanítványai (Ghibli-Stúdió)
Varga Zoltán: A végtelenbe – és tovább (Ed Catmull-Amy Wallace: Kreativitás RT)
Míg a futószalagon készült animációkat – függetlenül az őket készítő stúdiók stílusjegyeitől – gond nélkül egymásba lehetne vágni, addig egy évekig készült kézműves Laika-film mérföldekről kiszúrható. A Laika Stúdió stop-motion animációinak gyerekhősei a felnőttek gonosz és ostoba világa elől saját képzeletükben keresnek menedéket.
ÚJ RAJ
Teszár Dávid: Variációk egy témára (Hong Sang-soo)
A kortárs koreai mozi sztárrendezője immár húsz éve készíti finom humorú, keresetlenül természetes, légies-tovatűnő szerelmesfilmjeit.
A KÉP MESTEREI
Forgács Iván: Szerző vagy operatőr? (Szergej Uruszevszkij)
Lendületes hosszú beállítások, a kézikamera dinamikája. Uruszevszkij operatőri stílusában a szovjet-orosz avantgard teremtőereje lobbant fel újra.
FESZTIVÁL
Soós Tamás Dénes: Fojtogatja a jelent (Friss Hús Fesztivál)
Szalkai Réka: Amerikai tigrisek (Rotterdam)
Báron György: Az alkony kápráztató fényei (Zágráb)
TELEVÍZIÓ
Teszár Dávid: Ez Spárta! (Simonyi Balázs: Ultra)
Huber Zoltán: Már a spájzban vannak (Joseph Weisberg: Foglalkozásuk: amerikai)
KÖNYV
Zalán Márk: Kávé és pite nélkül (Mark Frost: Twin Peaks titkos története)
FILM/REGÉNY
Kránicz Bence: A testtelen Krisztus apostola (Masamune Shirow: Ghost in the Shell)
Andorka György: Kapunyitási pánik (Rupert Sanders: Páncélba zárt szellem)
KRITIKA
Sepsi László: Változatok evolúcióra (Terrence Malick: Az univerzum története; Daniel Espinosa: Élet)
(A címlapon: Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos (Hőrich Nóra Lili) – A Fórum Hungary bemutatója – Szlovák Katalin felvétele)
1% a FILMVILÁGNAK
Kérjük olvasóinkat, legyenek az egyetlen magyar filmművészeti havílap mecénásai, személyi jövedelemadójuk 1%-ával támogassák a Filmvilágot.
FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY 19019037-2- 41 – Köszönjük a támogatást!