A húsvét, bár családi ünnep, nem úgy működik, mint a karácsony, amikor a kisdedekkel fellobogózott családok kanosszát járnak a multiplexekben. A locsolással, nyuszigenocídiummal, sonkaallergiával vidor ünnep nem dobta meg nagyon a mozizási kedvet, bár az összbevétel 22%-kal nőtt, és a nézőszám is kb. ennyivel, átlépve a százezres számot, azért egy jó karácsonyi hétvége össze sem hasonlítható a maga majdnem kétszázezres nézettségével ezzel a héttel.

Igaz, a premierfilmek sem voltak húsvétra kihegyezve, elvégre egy multikulturális ütközőzónáról szóló izraeli fesztiválfilm (Ajami, Budapesten 217 néző 9 előadáson), egy magánéleti problémákkal küszködő színésznő történetét elmesélő dán jutalomjáték (Tapsvihar, 163 néző, 14 előadás) vagy egy magyar médiavalóságot bíráló film (a Czukor Show-ról lásd alant) nem az a kiköpött családi mozi. Ugyanúgy nem épp húsvétkompatibilis, nagymamákkal megnézendő film a tinizombilázat fordítva megülni szándékozó Daybreakers, tán csak az Exférj újratöltve romkommandója és a Jackie Channel támadó Kém a szomszédban jöhetett (és jött) szóba, mindkettő ismerős történet ismerős arcokkal, nagy kockázat nincs, márpedig a néző (szórakozásának) biztonságánál nincs is kellemdúsabb.

czukorhetifilmaj_500
Vannak itt nézők, csak meg kell őket találni


Térjünk vissza a Czukor Show-ra! A film 916 415 forint bevételt és 1059 nézőt tudott a hétvégén, ugyanakkor egy érdekes húzással más utakat is bejárt a forgalmazása: az indavideón egy napig meg lehetett nézni a filmet ingyen (azóta csak az előzetese  látható, érdemes nézegetni a kommenteket). Az eredmények érdekesek: a filmnek 15 ezren látták az első percét, végül 5000-en nézték meg teljes hosszában. Az biztos, hogy egy filmet sokkal többet néznek ma meg otthon, mint moziban, ha a látvány nem kívánja meg a helyszínváltást - erről szól a 3D diadalútja. Az efféle ingyenes kampányok létjogosultságát persze a jövő hét, hetek fogják megmondani: ha a Czukor Show nézettségére pozitívan hat anak az ötezer embernek a suttogó propagandája, és nő, vagy megmarad a film nézettsége, érdemes ilyen csatornák után is nézni. Nem gazdaságilag persze mindenképp sikerről beszéálhetünk. Valószínű, hogy az indexről olyanok is eljutottak a filmhez, akik amúgy sosem hallottak volna róla. Egy nap alatt ötezer néző pedig hatalmas eredmény - 2009-ben az Apaföld, az 1, a Rózsaszín sajt, a Nem vagyok a barátod vagy az Arany Orsót nyert Utolsó idők ért el nagyjából ilyen vagy még rosszabb eredményt több hónap alatt. Ha a cél a magyar filmek, színészek ismertségének növelése, érdemes rendszert csinálni az efféle vetítésekből. Ez persze forgalmazói döntést is igényel, elvégre onnan esik ki a bevétel. De nem éri-e meg a magyar filmnek ez - akár kompenzációt fizetve is -, ha a filmek hatékonyabban jutnak el a közönséghez? Lehetne-e rendszer a premier előtti ingyenes vetítésekből?

A listán a többi film  nagy visszaesésbe kezdett, kivéve két (három) résztvevőt, a második hete vitézkedő Így neveld a sárkányodat!-t, melynek csak 7%-os volt a bevételcsökkenése, és az Avatart, amely mintha múlt heti, nekrológszerű soraink láttán megrázta volna magát, és 30%-kal megnövelte amúgy sem csekély bevételét, és negyedik a listán - 16 hét után. És az Alice Csodaországban is csak 16% csökkenéssel kellett szembesüljön, és üdvözölhette a kétszázezredik nézőjét. A premierfilmek sikere amúgy a várható Daybreakers - Kém a szomszédom - Férj újratöltve sorrendet követte, utóbbi az első lett (Amerikában nem ment nagyon jól), a zombifilm úgy lett 9., hogy hat kópiával állt szemben a konkurensek átlag 20-30 kópiájával.

Amerikában kitört az antikvitásláz, a mitologikus Titánok harca - ami itt két hét múlva telíti a 3D-termeket - 61,2 millióval indított, ezzel a valaha volt legjobb húsvéti nyitóhétvégét produkálta.

boxo100406_630


(forrás: odeon.hu, box office mojo, a forgalmazók heti adatai)