Lassan véget ér a nyár, a nagy kaszálók az elszáradó falevelekhez hasonlóan aláhullanak a toplistákon, s eljő az őszi szezon, kis, füstös művészfilmek, érfelmetszős közérzetfilmek, szociografikus szerelmesfilmek ideje. Picit lehanyatlott a mozibajárási kedv, elvégre a beköszöntő vénasszonyok nyara visszatapsolt, melengető arany napsugarai még elcsábították a népet némi hétvégiházas-telkes-tópartos-szabadstrandos kiruccanásra, de hervad már ligetünk, díszei hullanak.

Ezért épphogy nem léptük át a lélektani százezres határt, 103 200 ember hozta a 10%-os udvariassági népességminimumot. A 17%-os visszaesés épp megegyezik a Becstelen brigantyk visszaesésésével, amire visszatérünk még - Tarantino, a trendjelző. Ha már szóba került a vénasszonyok nyara, a hasoncímű film nem aratott nagy sikert, országos szinten nincs a legjobb 10-ben, Budapesten pedig a legjobb 20-ban, 212 nézővel épp 23. A dolog csak részben fogható marketingokokra, s persze igaz az is, hogy a film összesen két budapesti moziban látható, de öregnek lenni ma nem menő, na, és ebben az esetben hogy adja ki magát egy olyan programajánlat estére, hogy "gyere, Rozi, leugrunk ide egy aggastyánokkal full filmre, zsír lesz". Inkább nézzünk valami olyat, ami nem tartalmaz az idő múlására utaló, zavaró elemeket.
 

Hát nem édes?

Hasonlóan járt az olasz közélet évtizedekig meghatározó alakját, Giulio Andreotti életét-(de inkább)alakját feldolgozó Il Divo - A megfoghatatlan, ami tán kaphatott volna egyértelműbb címet is. Az országos top 10-be ez sem fért be, a fővárosban Paolo Sorrentino filmje 19. 316 nézővel. Három mozi vetítésében itt sem lehetett számítani Harry Potter-féle földcsuszamlásra, bár kétségtelen, a Polip című sorozat sem ma volt a tévé műsorán, Sorrentino filmje pedig igencsak megköveteli a befogadói aktivitást és türelmet. (Annál is inkább, mivel a filmhu tudósítója megváltván 990 Ft-os jegyét a pesti Urániában, nem hitte el, hogy a méregdrága e-cinema rendszerben olyan rángatózó képet lát, mintha PII-es számítógépén játszana valami nagy memóriaigényű játékkal.) A 110 perces film nem egy gyors meló tehát - hoppá, vigyáztam, micsoda átkötés.

A francia krimi becsületét megmenteni igyekvő Gyors meló  - kissé igénytelen, jellegtelen címével - épp befért az országos topistára, 2022 nézővel 10., összességében pedig 2045-nél tart (vajh ki lehetett az a 23 ember, aki premier előtt megtekinthette), ebből 1856 budapesti lakos, ahol is a krimi szintén 10 lett, de szép. 12 kópiára lebontva azonban inkább mondanám csalódásnak. Elvégre a Férj és féleség hervatag romkomédiája Uma Thurmanestül 17 kópiával ért el ötször ennyi embert, 10 587 nézőjével a legsikeresebb premierfilm lett, holott előzetesen az égvilágon mindenki  temette, mi is - a hon pedig rohant a moziba be. A magyar cím sem segítette pedig őket, a Palace Pictures új, üdvözölt filmforgalmazó által adott címet a sajtó jelentős része elírta (feleség-féleség), többek közt az odeon.hu-féle budapesti és az alant közölt forgalmazói toplista is.

...eközben Amerikában...

A dobogón pedig ugyanazok állnak, mint egy hete, felelevenítve a Másnaposok és a Nász-ajánlat versengését: bizarr kettős alkot a G-Force - Rágcsávók tengerimalac és a Becstelen brigantyk nácivadász kommandója. A szoros versenyt most az animációs film nyerte - országosan 27 892:27 641-re, míg Pesten a nácivadászat győzött 20 224:15 305-re. A Tarantino-film esetében a suttogó propaganda jól működhet, mert alig esett vissza a nézettsége, mint azt fent már jeleztük.

Amerikában már a jövőben járnak, mert a nálunk csak szeptember 10-én bemutatandó A végső állomás 3D (a franchise 4. darabja) lenyomott mindenkit (kint a 2D verzió is látható volt). Horror hétvége volt, mert az első helyezett (28,335 milliós bevétellel) mellett a harmadikban is vér folyt, a Halloween 2 ráadásul rögtön nyereséget is termelt, 17,4 milliós bevétele mellett 15 milliós gyártási költségek állnak. A második pedig a lírai, a vér látványát hírből sem ismerő Becstelen brigantyk lett... Míg mi erőltetett vígjátékoknak örülünk, Amerika vérszagra gyűl.

(forrás: odeon.hu, box office mojo, országos terjesztői adatok)