2004. 12. 20. filmhu
Csökkent Hollywood közönsége
Drága filmek, kérdéses trendek
Két héttel az év vége előtt úgy tűnik, a hazai amerikai jegybevétel túltesz a tavalyi 9,27 milliárd dolláron, és megközelíti a 9,4 milliárdot, írja a New York Times, az adatokat nyomon követő Exhibitor Relations filmes statisztikai cégre hivatkozva. A növekedést azonban a jegyárak átlagosan 3,85%-os emelkedése okozta (így az átlagos jegyár az USÁ-ban 6,25 dollár lett), míg a látogatottság 2,25%-kal csökkent (2003-ban 3,8%-os volt a visszaesés). Miközben tehát a hollywoodi stúdiók - a Trójától a Pókember 2.-ig - több nagyköltségvetésű produkciót dobtak a piacra, az amerikai mozinézők száma a tavalyihoz hasonlóan idén is csökkent.
"Nem lehet csupán egyfajta mozit csinálni", mondja Jim Gianopulos, a Fox igazgatója. "Nem a film típusa az érdekes, hanem az a hozzáállás, amivel a film készítői belevágnak a munkába. Hogy az vajon elég friss-e, eredeti-e, elég mély vízió van-e mögötte, és hogy kinek is szól valójában."
Részesedők és sereghajtók
A legnagyobb részesedést a hazai piacon 2004-ben a Sony tudhatja magáénak 1,3 milliárd dolláros jegybevételével. Valószínűleg a Warner Brothers lesz a második 1,1 milliárddal, akit egy kissé lemaradva - a Pixar Hihetetlen családja által megtámogatva - a Disney követ majd.
A Shrek 2-nek és a Cápamesének köszönheti a DreamWorks, hogy 924 millió dolláral zárhatja az évet, míg a Fox és a Universal a mezőny közepére estek vissza. A Paramount sorozatos bevételi bukások miatt messze lemaradt a többiek mögött, hazai jövedelme mindössze 550 millió dollárra rúg 2004-ben.