Egymás után aratnak külföldön komoly sikereket a magyar filmtervek: júniusban Schwechtje Mihály Democracy In Progress című projektjét díjazták Kolozsváron, múlt héten Hevér Dániel és Kertész Zsanett örülhetett Karlovy Varyban, most pedig Jeruzsálemben hirdették ki győztesnek a Jámbor Szörnyeteg-et – adta hírül a Variety.
Csuja László és Nemes Anna az egyik legnívósabb nemzetközi forgatókönyvírói workshopban, a Sam Spiegel International Film Lab-ban fejlesztették hét hónapon át a filmtervüket. Pár éve ugyanitt dolgozott Nemes Jeles László a Saul fiá-n. Ötletüket az 50 ezer dolláros pénzjutalommal járó fődíjjal jutalmazta a filmszakma befolyásos személyiségeiből álló zsűri. Többek között Kim Yutani, a Sundance Filmfesztivál programigazgatója volt az, aki a 12 projekt közül a Jámbor szörnyeteg-et találta a legjobbnak, és ráadásul nem mindennapi módon méltatták a projektet:
„A női testépítőről szóló forgatókönyv olvasása fizikailag hatott ránk: a bicepszünkben, de minden más izmunkban, majd az agyunkban és képzeletünkben is megmozdult valami. Ez egy kompromisszumoktól mentes, empatikus és merész forgatókönyv, valamint pitch – biztosak vagyunk abban, hogy a legjobb rész még csak most következik.”
Csuja László és Nemes Anna a zsűri méltatásával
Régebben A teremtés koronája munkacímmel futott film egy 34 éves profi testépítőnőről, Edináról szól, aki megpróbál autentikus kapcsolatot létesíteni saját testével. Edina edzőjével, Ádámmal él együtt, a pár közösen készül a testépítő világbajnokságra, de egy különös férfi feltűnése mindent megváltoztat. Mi okozza ilyenkor a legnagyobb örömöt? A hónapokon át tartó fejlesztés, a komoly pénzjutalom, vagy az, hogy László és Anna tervét hirdették ki a legjobbnak? „Talán az, hogy az ember dolgozik valamin éveken át, feláldoz érte egy csomó mindent, és egyszer csak azt mondják erre, hogy ez jó. Hogy megérte annyit küszködni vele. Ezzel a díjjal igazán megbecsülve érezzük magunkat” - válaszolta a rendezőnő a Filmhu kérdésére, hozzátéve, hogy a fejlesztés azt eredményezte, hogy jobb lett a forgatókönyv, illetve az elnyert pénz nagyon fontos annak érdekében, hogy előrelendüljön a projekt.
„Az a legjobb, amikor életre kel valami és elkezded azt érezni, hogy ami neked fontos, az másokat is megérint. Örültem nagyon, amikor kimondták, hogy mi nyertünk, elkezdett zsibongani a kézfejem, még soha nem éreztem ilyet” - mesélte a rendező. „De ha visszagondolok, akkor a legfontosabb érzés az, amikor levetítettük azt a jelenetet, amit a pitchez forgattunk. A jelenet után felkapcsolták a villanyt és azt láttam, hogy mindenki húsz centivel lejjebb csúszott a székében és üveges tekintettel néz maga elé. Ekkor éreztem meg először igazán, hogy amit kitaláltunk, az hatni fog. Hogy ilyen jól sikerült, abban fontos szerepe van Nagy Zágon operatőrnek is, vele forgattuk a jelenetet és majd a filmet is vele fogjuk.”
„Edina extrém karakter, nagyon nehéz egy ilyen figurát átélhetővé tenni. A kihívás az volt, hogy se ne váljon didaktikus tanmesévé a történet, se ne maradjon annyira érthetetlen a figurák viselkedése, hogy elveszítsük a nézőt” - emlékezett vissza Anna, min dolgoztak sokat a workshop hét hónapja alatt. Ő már régóta foglalkozik ezzel a témával, nemsokára kész lesz a női testépítőkről szóló dokumentumfilmje: „Az elmúlt években több időt töltöttem az ő világukban, mint a sajátomban.” Fontos mindehhez hozzátenni, hogy a Jámbor szörnyeteg nem a testépítésről, hanem a felnövésről szól: „Van egy nő, aki tulajdonképpen maga sem tudja, hogy mit érez vagy mit akar, de a történet végére reflektálttá válik önmagára.”
Kíváncsiak voltunk, hogy az alkotók reményei szerint milyen hatást vált ki majd belőlünk a film. Nézőként kedvet kapunk-e például ahhoz, hogy elmenjünk gyúrni? „Azzal foglalkoztunk sokat, hogy a testépítők világát, ezt a különös szubkultúrát belülről mutassuk meg, hogy ne egy ablakon keresztül kukucskáljon be a néző. Azt hiszem, ha valaki végignézi majd a Jámbor szörnyeteg-et, olyan érzéssel fog kijönni a moziból, mintha lenyomta volna egy profi testépítő tréningjét. Ha ez tetszik, akkor utána irány a fitneszterem!” - válaszolta László.
A forgatókönyv fejlesztésébe Jakab Juli dramaturgot is bevonták, „aki iszonyú pozitív energiákkal segített”, illetve a a Filmalap részéről Zabezsinszkij Éva fejlesztő is fontos tanácsokat adott. A Filmalap a fejlesztési folyamatot lezárta, és támogatják a film megvalósulását. Mi most a következő lépés? Muhi András és Ferenczy Gábor producerekkel azon dolgoznak, hogy koprodukciós partnereket találjanak.
„Ne gondolkozzatok, ne hallgassatok senkire, csak forgassatok, amint lehet!” - tanácsolta nekik az egyik zsűritag, Thomas Pibarot, a párizsi Le Pacte forgalmazó cég munkatársa. "Szeretnénk minél hamarabb elkezdeni az előkészületeket, mert jövő nyárra tervezzük a forgatást. Azon vagyunk, hogy ez gyorsan megtörténjen, mert most vagyunk benne a flowban” - vázolta fel a terveket Anna.
Csuja László, Nemes Anna és Muhi András a szófiai filmfesztiválon 2018 márciusában, ahol szintén díjazták a filmtervet
László és Anna a hazai filmszakmában egyáltalán nem szokványos módon osztják meg egymást közt a munkát, együtt írják és rendezik a Jámbor szörnyeteg-et. „Mindkettőnknek vannak erősségei és gyengeségei – szerencsére ezek pont jól egészítik ki egymást” - mondta el a rendezőnő. „Mindkettőnk számára személyes ügy ez a film. Sok-sok beszélgetést és kreatív vitát igényel az, hogy ketten vagyunk, de nagyon figyelünk rá, hogy egyikünk se kössön olyan kompromisszumot, amely miatt eltávolodna a filmtől” - tette hozzá a rendező.
Csuja László 2012-ben diplomázott a Színház és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakán, Virágvölgy című első nagyjátékfilmje tavaly debütált a Karlovy Vary-i filmfesztiválon, ahol az East of the West szekcióban a zsűri díját érdemelte ki. Nemes Anna a Magyar Képzőművészeti Egyetem festőművész szakán végzett, Szép szörny címmel készít dokumentumfilmet a testépítőnőkről.