Idén a nyár elejére tolódik a Friss Hús, míg az előzőt ősszel rendeztétek meg a szokásos tavaszi időpont helyet. Fesztivál szempontból hogyan éltétek meg a járványhelyzetet?

Hektikus év volt, de visszatekintve kicsit szerencsések is voltunk, hogy az első nagy lezárás a fesztivál eredetileg tervezett időpontjához képest pár héttel korábban, március elején jött. Sokat számított, hogy nem menet közben kellett megszakítanunk a Friss Húst, és volt rá egy kis időnk, hogy végiggondoljuk, mihez akarunk kezdeni. A lehetséges opciók közül végül azt választottuk, hogy inkább elhalasztjuk. Némileg találomra böktünk rá a szeptember eleji dátumra, de bejött, mert így még pont az őszi második hullám előtt lehetett megcsinálni.

Deák Dániel / Fotó: Valuska Gábor

Az online verzió szerepelt a lehetőségek sorában?

Az online fesztivál az utolsó lenne a vészforgatókönyvek sorában. Úgy gondoltuk, és azóta pedig még jobban megerősödött bennünk, hogy a Friss Hús nem lehet egy online fesztivál. Hatalmas szerepe van a fesztiválélményben az emberek közti személyes találkozásoknak, és a filmkészítőknek is iszonyatosan sokat jelent, hogy mozis körülmények között, a nagyvásznon menjenek az alkotásaik. Nálunk egész egyszerűen nem működne az, hogy a fesztivált áttesszük valamilyen online platformra.

Milyen eredménnyel sikerült visszacsalogatni a nézőket tavaly ősszel?

Mindenki tisztában volt vele, hogy ez a normáltól eltérő helyzet, kötelező maszkviseléssel és távolságtartással, a közönség viszont tök jó fej volt, mindenki odafigyelt saját magára és a mások biztonságára. Nem voltak durva teltházak, nyilván nem azokat a nézőszámokat hoztuk, mint egy évvel korábban, de mégiscsak fesztiválhangulatban tudott eltelni az a hét, és nagyon boldogok voltunk, hogy meg tudtuk rendezni 2020-ban is a Friss Húst.

Idén is csak tippelni tudtatok, mikor lesz érdemes megrendezni a fesztivált?

Az idei év eddig hasonlóan alakult a mi szempontunkból: a járvány megint márciusra durvult be, így ismét halasztanunk kellett. A tavalyi év tapasztalata alapján lőttük be a nyár eleji pótidőpontot. Lekopogom, ez a májusi dátum ideális, kinyitottak az (art)mozik, és egyre többeknek van védettségi igazolványa. Azt persze még nem tudhatjuk, hogy a látogatottságunk szempontjából ez mit fog jelenteni, de optimisták vagyunk.

A tavalyi Friss Hús a Toldi Moziban / Fotó: A Friss Hús Facebook-oldala

A szervezésben jelentett nehézséget, hogy most nem telt el egy egész év a két fesztivál között?

Ahogy véget ért a 2020-as, rögtön elkezdtünk dolgozni az idein, főleg, hogy akkor még márciussal terveztünk. Biztos nem jelentett volna gondot, ha egy kicsit több időnk áll rendelkezésre, hogy összegezzük a tavalyi tapasztalatokat, de így legalább lendületben maradtunk. Összességében az idő szűkösségénél meghatározóbb tényező volt a bizonytalanság, ami végig körüllengte a munkánkat. Elég nehéz a helyszínekkel és szponzorokkal bármilyen konkrétumban maradni, amíg nem látjuk előre, mikor lesz a rendezvény.

Az idén beérkezett filmek mennyiségében volt változás a járvány miatt?

Mennyiségben nem igazán volt változás, lehet, hogy majd inkább jövőre látszik meg a járvány hatása, még rengeteg 2020 környékén, vagy korábban elkezdett film benne volt a csőben. A filmeseket alapvetően nem állította meg a helyzet, a filmszakma nagyrészt tovább működött, a járvány hatása leginkább a forgalmazáson, a mozik bezárása és a fesztiválok hiányán csapódott le. Tematikusan viszont abszolút megjelent már a filmekben a covid-időszak.

Ezek szerint elárasztottak titeket a karanténfilmek?

Ennek van most egy felfutása, a karantén és a bezártság slágertéma lett, ezért össze is raktunk egy blokkot az ilyen típusú kisfilmekből. Mi valóban izgi darabokat válogattunk be, de az általános felhozatalra igaz, hogy sokan túlpörgetik, vagy nagyon közhelyes módon beszélnek róla.

A háborús filmek egyike, az Elfelejtett nemzedék (r.: Aracsi Norbert) / Fotó: Elfelejtett nemzedék Facebook-oldal

Hogyan alakulnak idén a szekciók?

Visszatérnek a megszokott szekcióink, mint a magyar, a nemzetközi és a queer. Az éjszakai horror blokknak még keressük a helyét, hátha megint változnak a szabályok, és tudjuk majd a szokásos késői időpontban vetíteni. Idén próbáltuk a blokkokat újszerűen tematizálni, reflektálva a filmek tartalmára, az említett karanténos fókusz mellett családi feszültségekre, furcsa találkozásokra és abszurd helyzetekre is koncentrálunk. Mindig próbálunk műfaji színfoltokat is belevinni a programba, idén az elmúlt évek hazai háborús filmjeiből jött össze egy önálló blokk, amiben egyebek mellett látható lesz Kovács István két filmje (Ostrom és Idegen föld), Szentgyörgyi Bálint Koller Éva bátorsága és Aracsi Nobert Elfelejtett nemzedék című kisfilmje is.

Kik fognak zsűrizni?

A magyar zsűrit Reisz Gábor, Péterfy Bori és Olmo Omerzu cseh-szlovén filmrendező alkotják, a nemzetközi zsűriben pedig Ugrin Julianna, Szilágyi Fanni és Igor Prassel, a ljubljanai Animateka animációs filmfesztivál igazgatója vesznek részt.

Péterfy Bori idén a fesztivál nagykövete is lesz. Miért őt kértétek fel?

Nagyon kedveljük őt és a munkásságát, erősek a filmes kötődései, és az évek során számos olyan rövidfilmben szerepelt, amit bemutattunk a fesztiválon. Másrészt szerteágazó a munkássága, emiatt úgy gondoljuk, hogy elér olyan közönségrétegeket, akik nem feltétlenül ismerik a Friss Húst, sikerül hozzájuk elvinnie a hírünket. Szeretnénk hagyományt csinálni ebből, és minden évben felkérni valakit fesztiválnagykövetnek, akinek átjárása van a rövidfilmek és más szegmensek között.

Péterfy Bori, a 9. Friss Hús nagykövete / Fotó: Friss Hús 

Hogyan határoznád Friss Hús mostani közönségét? Változott az évek során?

Eleinte leginkább a filmszakma, a fiatal filmesek jártak a fesztiválra. Ez mára alaposan kibővült, a közönségünk fontos részét képezik a kultúrakedvelő, művészmozikat látogató nézők, akik általában nyitottak a magyar filmek iránt, követik a premiereket, és érdekli őket, milyen magyar tehetségek tűnnek fel.

Volt olyan tervetek a programmal kapcsolatban, amit el kellett engedni?

Sokkal több külföldi vendéget terveztünk hívni, de le kellett mondanunk a velük tervezett beszélgetésekről és a programokról. Illetve idén az iskolákkal közös programok is kimaradnak.

Mi a helyzet a szakmai programokkal köztük, a Budapest Debut Forummal?

A külföldi résztvevőkre való tekintettel úgy döntöttünk, hogy idén leválasztjuk a fesztiválról, és összel fogjuk megrendezni. De ettől függetlenül lesznek most is szakmai programjaink, élőben és online is. Megrendezzük a pitchfórumot, ahol számos izgalmas terv mutatkozik be, lesznek kerekasztalbeszélgetések a nők helyzetéről a filmszakmában és a környezetbarát filmkészítésről. Az NFI-vel közösen pedig pályaválasztási programot tartunk a kényszerszünet témájában. Fogunk rendezni egy kizárólag online zajló, nemzetközi beszélgetést is a rövidfilmek fesztiválosztatásáról, és arról, hogyan alakulnak át a fesztiválok a COVID-időszakban.

A Friss Hús tavalyi pitchfórumja / Fotó: Chripkó Lili

Hogy látod a Friss Hús jövőjét ideális körülmények között?

Ha jövőre visszatérünk a korábbi kerékvágásba, mindenképpen az a cél, hogy erősítsük a fesztivál nemzetközi jellegét. Nagyon sok potenciál van ebben, és jó úton haladunk afelé, hogy meghatározó, a jelentős szakmai súllyal bíró, regionális fesztivállá nőjünk. Nem leszünk tömegfesztivál, de fontos, hogy évről évre tágítani tudjuk a közönségünket, és úgy érezzük, hogy mindig sikerül új nézői rétegeket magunkhoz kötni. Reméljük, ez idén is folytatódni tud, de jövőre mindenképpen.

Címlapkép: Deák Dániel a 2020-as Friss Húson / Fotó: Friss Hús Facebook-oldal