A történetet illetően jó két évtizedet ugrunk előre időben András Ferenc hamisíthatatlanul magyar humorú, zseniális szatírájáig. A Veri az ördög a feleségét a vidéken élő kisember és a vezető beosztású, Volgával érkező káder viszonyának abszurditását mutatja meg, azt a kínos alázatosságot, ahogy a nép gyermeke megpróbál mindenben az elvtárs kedvében járni, akiben egy kis időre fellángol az „egyenlőek vagyunk” elve, aztán beül a sofőr mögé és fejvesztve menekül vissza megszokott környezetébe, a szocialista államgépezet ölelő karjai közé.
Társadalmi látlelet Török Ferenc Overnightja is, csak a kor, ebből adódóan a megjelenített réteg más. A kilencvenes években pillanatok alatt busás vagyonra szert tevő yuppiek pénzzel és a velejárókkal teli, minden mástól mentes életének képeit bemutató film hangsúlyosan viszi végig a precízen felépített cselekményét, így a történetorientált nézőknek ugyanolyan érdekes lehet, mint a korszellemet vizsgáló, szociológia szakos bölcsészhallgató számára.
A tavalyi és az idei év két jól eltalált dokumentumfilmje, A seb Nagy Dénestől és Nordin Eszter munkája, az Ütős csajok még közelebb megy a valósághoz. „Női karon pásztáz a kamera, egészen közel. A finom bőrön milliméterenként sorakoznak a forradások, a vékonyabb, vastagabb sebhelyek, vonalak, égésnyomok. Letisztult képek ezek, talán szépek is, annak ellenére, hogy szörnyűségek nyomait mutatják. Keveset hallunk a jelenségről, vásznon pedig még ritkábban láthatjuk az önsebzést, amikor pedig mégis feltűnik, örökké belevésődik az emlékezetünkbe, mint amikor Haneke merev zongoratanárnője zárkózik be anyja elől a szobába, és csurog Isabelle Huppert finom, szeplős bőrén az élénk vér.” - írtuk A seb korábbi kritikájában, amely három, magának kényszeresen fizikai fájdalmat okozó nő pszichéjében tesz utazást.
A néhány hónapja debütált, boxolókról szóló Ütős csajok a jellemzően férfiak által űzött sportág néhány női képviselőjének portréját fűzi egybe megannyi kérdéssel, egyrészt a szereplők, másrészt mi magunk felé: mi motiválja a sportolókat, hogy éppen ezt a maszkulin sportot válasszák, hogyan élnek a hétköznapokban, kesztyű nélkül, illetve miért tartjuk mi ezt az egészet különösnek, mintha a nőket ab ovo diszkvalifikálta volna a társadalom a küzdősportok világából? Kritikánkban ezekre a felvetésekre is kitértünk.
Pénteken, kora este Nemes Jeles László mellett egy másik magyar Oscar-díjas, Rofusz Ferenc díjnyertes animációja, A légy szerepel a Duna tévé műsorán. Akinek ezidáig kimaradt volna a magyar animáció legnagyobb sikere, a MaNDA jóvoltából a fenti videón is megnézheti, de a nagyobb élmény elérése érdekében a nagyképernyős televíziót javasoljuk.
Augusztus 17., szerda
Ébredés (Elek Judit, 1994). Duna, 21:30
Augusztus 18., csütörtök
A seb (Nagy Dénes, 2015). HBO, 21:45
Overnight (Török Ferenc, 2007). Duna, 23:25
Augusztus 19., péntek
A légy (Rofusz Ferenc, 1980). Duna, 19:25
Veri az ördög a feleségét (András Ferenc, 1977). M3, 21:55
Augusztus 20., szombat
Meseautó (Kabay Barna, 2000). RTL Klub, 15:50
Augusztus 21., vasárnap
Ütős csajok (Nordin Eszter, 2016). HBO, 15:30