Bara Margit és Kállai Ferenc a
Katonazenében
Hintsch György 1925-ben született. Filmes munkássága elején Keleti Márton, Várkonyi Zoltán és Gertler Viktor segédrendezőjeként dolgozott, '56 után pedig asszisztens lett a Nemzeti Színházban.

Első rendezése 1961-ben a Marton Endrével közösen készített Katonazene című film volt, amelyben egy kisváros bepókhálósodott életét egy részegeskedő katonacsapat dúlja föl, és a nőcsábász főhadnagy tolakodása végül gyilkossággal végződik. A főbb szerepeket Páger Antal, Kállai Ferenc, Básti Lajos, Bara Margit, Szirtes Ádám és Őze Lajos alakította. 1964-ben készítette a történelmi témájú, Rab Ráby című Jókai-adaptációját Kálmán Györggyel, Páger Antallal és Szirtes Ádámmal.

'65-ben vitte filmre Németh László Iszony című művét, melyben a hűvös, zárkózott tanyasi lány apja halála után férjet kell hogy keressen magának. Összeházasodik azzal a férfival, akinek valójában az öccséhez vonzódik. Hiába születik gyermekük, a két ellenkező természetű ember sehogy se jön ki egymással, az egyre elmélyülő ellentétek végül tragédiába torkollnak. Kárász Nellit Drahota Andrea játszotta, olyan színészekkel körülvéve, mint Kállai Ferenc, Páger Antal, Latinovits Zoltán, Psota Irén, Kiss Manyi, Bessenyei Ferenc, Kálmán György, Halász Judit, Sulyok Mária és Bulla Elma. Az Iszonyt mindmáig az egyik legjobb Németh László-feldolgozásnak tartják, ami azért is nevezetes, mert ezzel a filmmel nyitották meg az első játékfilm szemlét Pécsett.

Latinovits Zoltán és Drahota Andrea az
Iszonyban
Hintsch György a Magyar Televízióban 6-7 részes sorozatok formájában még további három Németh-adaptációt készített (Irgalom, Szörnyeteg, Égető Eszter). 1967-ben forgatta Kártyavár című filmjét, amely szintén egy gyilkosság körül bonyolódik, szintén nagy nevekkel a vásznon (Kálmán György, Törőcsik Mari, Páger Antal).

1968-ban készítette legismertebb alkotását, A veréb is madár című szatirikus vígjátékot, a kor talán legnépszerűbb kabarészínészével, Kabos Lászlóval a (kettős) főszerepben. Kiskabos egy ikerpárt alakít: a két testvér különböző sorsa (egyikük milliomos lesz Kaliforniában, míg másikuk csóró marad Budapesten), a két rendszer óvatos szatírájára ad alkalmat. A gazdag amerikai hazalátogat, a kisebbrendűségi érzéstől gyötört testvér pedig ellopja az útlevelét és eljátssza a milliomost, bebizonyítva, hogy semmivel sem értéktelenebb a „nagy testvérnél”.

A film egyszerre kritikája és bírálata a szocialista gazdaság reformját célzó „új gazdasági mechanizmusnak”: lám, ugyanaz az ember a korlátlan lehetőségek hazájában milliomos lehet, adjunk hát szabad utat a kreativitásnak (az ikerpár itthon ragadt tagja feltaláló), teremtsünk mi is Amerikát, de azért ne feledjük, a pénz mégsem boldogít. Az óvatos kettős szatíra, a fordulatos vígjátéki cselekmény, Kabos népszerűsége, és a magyar film történetében először megvillantott „kendőzetlen meztelenség” (sztriptíz-jelenet!) a korszak kasszasikerévé tette Hintsch György filmjét. Kabos mellett Piros Ildikót, Szirtes Ádámot, Medveczky Ilonát és Kállai Ferencet láthatjuk.

A veréb is madár DVD-n

1973-ban Hét tonna dollár címmel, szintén Kabos Lászlóval készít egy újabb keserédes csóró-vígjátékot, melyben Luciano, a vándorcirkusz bohóca álmodozik szerencsejátékról és szerelemről. 1979-ben visszatér a drámaibb vonalhoz a Naplemente délben című fimmel, amely egy halálos beteg zeneszerző utolsó időszakáról és emberi kapcsolatairól szól.

Hintsch a 90-es években is dolgozott: 1996-ban a forradalmi tevékenysége miatt 18 évesen kivégzett Mansfeld Péterről készített dokumentumfilmet Irgalmatlanul címmel.

A filmszakmában eltöltött hat évtizedes munkásságának elismeréseként Hintsch Györgyöt 2002-ben Aranyszarvas-díjjal jutalmazták.