Lezajlott Hajdu Szabolcs legújabb filmjének első fesztiválvetítése
A magyar film volt időrendben az utolsó alkotás, amelyet levetítettek a közönségnek az 51. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában. Összesen tizenkét film versenyez a fesztivál fődíjáért, a Kristály Glóbuszért, melynek győztesét a szombat esti ünnepélyes eredményhirdetésen és díjkiosztón hozza nyilvánosságra a fesztivál zsűrije.
A fesztivál honlapján olvasható értékelésben a film szereplői „nagyon precízen vannak megrajzolva”, és a történet kamarajellege (egyetlen nap egyetlen helyszínen - egy lakásban) „nagyon jól kimutatják megromlott kapcsolataik, a család működésképtelenségének a lényegét”. Az Ernelláék olyan témákat is érint, melyeket a házaspár akkoriban átélt. „Nincs semmiféle határ aközött, ami már nagyon személyes lenne. Mindenről annyit mondunk, amennyit megér. Az ihletet a mi életünk adta, de megjelenik a filmben több olyan motívum és téma is, amely akkor erősen foglalkoztatott. Mint például a gyerekek nevelésének módszere vagy egy más családdal való együttélés külföldön. Ugyanakkor a film más házaspárok történeteit is tartalmazza” - mondta el filmjéről a rendező.
Hajdu szerint nehéz előre megmondani, hogy mennyire tud bekerülni a film a magyar filmforgalmazásba. „Nálunk nincs olyan irigylésre méltóan széleskörű filmklubhálózat, mint Csehországban, ezért nehéz megmondani, hogy sikeres lesz-e a film, vagy sem. A film terjesztését ugyanolyan kamarahangulatban kezdjük el, mint amilyen a forgatás volt: kinyitjuk a lakást és levetítjük néhány embernek” - hangzott el a rendhagyó terv a sajtótájékoztatón.
A rendező kiemelte, hogy talán nincs is olyan darab a film világában, melynek ennyire alacsony lett volna a költségvetése (nagyjából tízmillió forint - a szerk.) Összesen tizenhárom operatőr dolgozott a filmen, akik egytől egyik Hajdu diákjai voltak a Metropolitan Egyetemen, ahol a rendező tanít. A film családi vállalkozás jellegét erősíti még az a tény, hogy feleségével, Török-Illyés Orsolya színésznővel együtt mindketten szerepelnek benne, ahogy gyermekeik is, Hajdu Lujza és Hajdu Zsigmond is.
Megérkezett magyar mozikba a Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című rendezése, ami a gyerekek és a családok életéről és problémáiról szól játékos, elemelt hangvételben.
A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.