Lezajlott Hajdu Szabolcs legújabb filmjének első fesztiválvetítése
A magyar film volt időrendben az utolsó alkotás, amelyet levetítettek a közönségnek az 51. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában. Összesen tizenkét film versenyez a fesztivál fődíjáért, a Kristály Glóbuszért, melynek győztesét a szombat esti ünnepélyes eredményhirdetésen és díjkiosztón hozza nyilvánosságra a fesztivál zsűrije.
A fesztivál honlapján olvasható értékelésben a film szereplői „nagyon precízen vannak megrajzolva”, és a történet kamarajellege (egyetlen nap egyetlen helyszínen - egy lakásban) „nagyon jól kimutatják megromlott kapcsolataik, a család működésképtelenségének a lényegét”. Az Ernelláék olyan témákat is érint, melyeket a házaspár akkoriban átélt. „Nincs semmiféle határ aközött, ami már nagyon személyes lenne. Mindenről annyit mondunk, amennyit megér. Az ihletet a mi életünk adta, de megjelenik a filmben több olyan motívum és téma is, amely akkor erősen foglalkoztatott. Mint például a gyerekek nevelésének módszere vagy egy más családdal való együttélés külföldön. Ugyanakkor a film más házaspárok történeteit is tartalmazza” - mondta el filmjéről a rendező.
Hajdu szerint nehéz előre megmondani, hogy mennyire tud bekerülni a film a magyar filmforgalmazásba. „Nálunk nincs olyan irigylésre méltóan széleskörű filmklubhálózat, mint Csehországban, ezért nehéz megmondani, hogy sikeres lesz-e a film, vagy sem. A film terjesztését ugyanolyan kamarahangulatban kezdjük el, mint amilyen a forgatás volt: kinyitjuk a lakást és levetítjük néhány embernek” - hangzott el a rendhagyó terv a sajtótájékoztatón.
A rendező kiemelte, hogy talán nincs is olyan darab a film világában, melynek ennyire alacsony lett volna a költségvetése (nagyjából tízmillió forint - a szerk.) Összesen tizenhárom operatőr dolgozott a filmen, akik egytől egyik Hajdu diákjai voltak a Metropolitan Egyetemen, ahol a rendező tanít. A film családi vállalkozás jellegét erősíti még az a tény, hogy feleségével, Török-Illyés Orsolya színésznővel együtt mindketten szerepelnek benne, ahogy gyermekeik is, Hajdu Lujza és Hajdu Zsigmond is.
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.