Erősödött a gyártás
A jelenleg feldolgozott adatok szerint 798 játékfilm készült 2005-ben az Unióban, 37-tel több mint 2004-ben. A legtöbb országban az elkészült filmek száma megegyezett vagy nőtt 2004-hez képest. A legnagyobb gyártók Franciaország, Németország és Spanyolország voltak: a franciák 240 alkotásban voltak benne, tovább növelve a 2003-as rekordot (akkor 212 filmet készítettek). Az emelkedés - akárcsak a 146 művet létrehozó németeknél - a nagyszámú koprodukciónak köszönhető. A németek az egészestés dokumentumfilmeknél is rekordot döntöttek: 43 produkció készült, 9-cel több mint az előző évben.
A spanyolok 142 filmet készítettek 2005-ben, a britek pedig a teljesen hazai gyártású alkotások terepén húztak bele. A nagyobb piacok közül az olaszok viszont jelentősen gyengültek: csupán 86 filmet állítottak elő a 2004-es 138-hoz képest. A dánok 16-tal növelték produkcióik számát, az észtek és a svédek 3-mal, a szlovénok 4-gyel. Magyarországon 5-tel emelkedett a filmszám: 21-ről 26-ra.
A franciáknál 4,6%-os növekedést mértek a produkciók összköltségeit illetően: 2005-ben 933,7 millió euróból készültek a filmek. Egyaránt növekedett a kisebb (1 millió alatti) és a nagyobb (15 millió fölötti) költségvetésű alkotások száma. A briteknél viszont ez a mutató csökkenést jelez: 30%-kal kevesebb pénz került a filmekbe, részben a kormányzat által bejelentett adókedvezmény-változások szülte bizonytalanság miatt.
Az oroszokat kivéve mindenhol csökkent a közönség
Az Unióban mindenhol csökkenést regisztáltak a látogatottság tekintetében. A legkisebb elmozdulást a briteknél mérték, ott csupán 3,8%-kal mentek kevesebben moziba, mint 2004-ben. A magyarok az uniós átlaggal szinte megegyező 11,3% arányú közönséget veszítettek.
Az Európai Unió nézőszámai 2000 és 2005 között (millió fő) |
Az európai közönség a világszerte jellemző tendencia mentén csökkent. Például Brazíliában 22%-os volt ez a veszteség, Ausztráliában 10%, az USÁ-ban 9%, Japánban pedig 6%. Az Unióban mintegy 115 millióval kevesebben váltottak mozijegyet mint 2004-ben. Ekkor lépte túl a nézőszám a bűvös 1 milliárdos küszöböt, de 2005-ben ismét visszaesett a vonal alá: 892 millió látogatót regisztráltak. Ez összességében 11,4%-os csökkenést jelent, és az évtized legalacsonyabb eredményét.
Nagyarányú volt a veszteség a német (18.8%), a spanyol (12.5%) és a francia (10.1%) jegypénztárakban is. A közepes és kisebb piacokon (Ciprus, Csehország, Észtország, Finnország, Írország, Litvánia, Hollandia, Szlovákia és Svédország) immár második éve tart a közönség fogyatkozása. A legnagyobb zuhanást az osztrákok (18.9%), a csehek (21.3%), a szlovákok (24,1%) és különösen a lengyelek (29.4% ) szenvedték el. Legkevésbé a dán, lett és észt piacok sérültek (4,7%), és az írek vesztesége is elviselhető (5%).
Az Unión kívüli európai országok közül hatalmas növekedést mutat nézőszám tekintetében Oroszország és volt szovjet államok mozipiaca. A jegypénztári bevételek 30% körüli erősödést mutatnak, Oroszországban ez az arány 39%. Mindez a növekvő gazdaságnak, a fejlesztéseknek és a hazai filmek nagy sikerének köszönhető. A 10-es toplistán 5 helyi gyártású produkció szerepel, első két helyen a Company 9 és a Turkish Gambit című háborús drámákkal. A nemzeti filmek piaci részesedése 28% volt.
Az Unión kívüli országok adatai |
Törökország a régió második legnagyobb piaca: 8.3% veszteséget könyvelhet el. A nemzeti filmek itt is erősek voltak, 42%-os piaci részesedést harcoltak ki maguknak, ezzel Európában a minden bizonnyal legjobbnak bizonyultak. A 10-es toplistán 7 hazai filmmel szerepelnek, és a legnagyobb sikert elért nem-török film (a Harry Potter és a tűz serlege) is csupán a hetedik helyet szerezte meg. A Hababam Sinifi Askerde című vígjáték 2,6 millió nézőt vonzott, a Babam ve Oğlum pedig 1,7 millióval követi.
Norvégia közönsége is immár második éve csökken, de az 5,3%-os arány nem túl ijesztő. Svájcban majdnem 15 millió mozilátogató volt 2005-ben, 13,1%-os csökkenést idézve elő. 1990 óta ez a legalacsonyabb nézőszám az országban. A hazai részesedés ugyanakkor itt is jelentősen nőtt: a 2004-es 2,5%-ról 6%-ra emelkedett. Egy népszerű gyerekkönyvből készült adaptáció, a Mein Name ist Eugen az éves listán a harmadik helyet szerezte meg.
Bulgária 2005-ben 22,5%-ot veszített közönségéből az előző évhez viszonyítva. A legerőteljesebb hanyatlást a régióban Románia szenvedte el: 4 milliós közönsége 2005-ben 2,8 millióra csökkent (29,3%).
Tartja magát az európai film
Mindezzel párhuzamosan az európai filmek piaci részesedése nagyjából megmaradt a 2004-es szintnél: 25.2%-ről 24,6%-ra változott. Ebben nincsenek benne azok a filmek, amiket nagyrész Európában finanszíroztak, főleg a briteknél, de amerikai pénzek is vannak benne (pl. Harry Potter, Charlie és a csokigyár). Ezek a filmek egyébként kifejezetten sikeresek voltak 2005-ben, összesen 13,3%-ot haraptak le a közönségből. És nagyrészt nekik volt köszönhető az évvégi fellendülés a mozikban.
Piaci részesedés a látogatottságban az Unión belül |
A hazai filmek sok országban növelték részesedésüket, de összefüggésben a csökkenő össznézőszámmal, nem mindenhol adtak el több jegyet ezekre a filmekre mint 2004-ben. A dánoknál a hazai ízek a közönség 32%-át csábították moziba: ez 1977 óta a legjobb eredmény. Hat filmjük jutott a top10-be, köztük a Far til fire-gir aldrig op (Négyek apja) a második helyezést érte el.
A britek (ha az amerikaiakkal együtt készített filmeket is beleszámítjuk) 33%-os jegypénztári részesedést értek el saját produkcióikkal. Ez az elmúlt 10 év legjobb eredménye. Az olasz toplistán 4 hazai film foglal helyet, 1988 óta legnagyobb (25%-os) részesedéssel. A listát Roberto Begnini filmje, A tigris és a hó vezeti.
A Harry Pottert nézték a legtöbben
2005-ben a legnépszerűbb mozifilm a Harry Potter és a tűz serlegevolt, több mint 41 millió ember látta, és 2006-ban is forgalmazásban maradt. A 10 leglátogatottabb filmből egyébként 6 a fantazy vagy a science-fiction műfaját képviseli, 4 pedig népszerű brit szerzőtől származó könyv adaptációja. Az irodalmi feldolgozások az európai filmek mezőnyében is sikert arattak: a Büszkeség és balítélet vitte a pálmát 4,7 millió nézővel, ezt követi a Hitler utolsó napjaiba betekintő A bukás(4,1 millió - de több mint 5 millióan látták 2004-ben!), majd az Oliver Twist, a Nanny McPhee, a Bridget Jones 2. és az Afrikai szeretők. A legnézettebb tisztán európai film azAlexander lett 7 és fél millió látogatóval. A negyedik helyet pedig A pingvinek vándorlása szerezte meg: Európában 4,3 millió jegy fogyott rá, de az észak-amerikai piacon még sikeresebb volt (12 millió).
A legnézettebb filmek Európában |
Az európán kívüli és nem amerikai produkciók közül Hayao Miyazaki animációjára, A vándorló palotára voltak a legtöbben kíváncsiak: 2,1 millió embert vonzott a mozikba (ebből 1,3 millió Franciaországban váltott rá jegyet). Ezt a kanadai koprodukció, a Fehér zaj című horror követi több mint 2 millió látogatóval.
A legnézettebb európai filmek Európában |
Forrás: European Audiovisual Observatory