Az első CeMEDIA kisfilm: Alterego |
Először filmfinanszírozási tanácsadással foglalkoztak; többek között a Lars von Trier fémjelezte Zentropának írtak egy részletes tanulmányt a hazai filmtámogatási rendszerről, mikor a dán cég tervei között magyar koprodukciók kivitelezése szerepelt - beszélt a kezdetekről a filmhu-nak Darvas. "A koprodukciókból végül nem lett semmi, de ez aligha a tanulmányunkon múlt" - tette hozzá.
Ezt követően kezdtek bele kisfilmek előkészítésébe, valamint a folyamatos nemzetközi networkingbe. Ez utóbbit olyan fórumokon tették, mint a Szarajevói Talent Campus, vagy a Connecting-Cottbus, idén pedig a Berlinale Talent Campus-on és a Rotterdam Lab-on is részt vesznek. "Ezek a fórumok - a kapcsolatok építésén túl - nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy az európai filmgyártás ritmusát felvegyük, hogy tudjuk, kit mikor és mivel érdemes megkeresni" - avatta be a filmhu-t a CeMEDIA stratégiájába Darvas.
Miért érdemes rövidfilmek gyártásába kezdeni? - tettük fel a kérdést Darvasnak, aki a tavalyi Szemlén producerként az Alterego-val mutatkozott be - portfólió-építés, vagy konkrét anyagi hasznot is remélhet egy cég ezektől a produkcióktól? "A rövidfilmek gyártásában és forgalmazásában nincs sok pénz, elsősorban referenciát és tapasztalatokat szeretnénk gyűjteni" - jött a válasz Darvastól, aki hozzátette, nem bánják, hogy nem vágtak bele rögtön egy nagyjátékfilm elkészítésébe, hiszen az Alterego gyártása során kiütközött, hogy számos előre nem látható akadály gördülhet egy produkció elé. "Bár egy német producer egyszer azt mondta - meséli Darvas-, hogy sosem gyárt rövidfilmet, hiszen majdnem annyi energiát igényel, mint nagyjátékfilmet készíteni, de azért jobb volt az óvatosság." Mik voltak az Alterego gyártásának tanulságai? -kérdeztük "A legfontosabb tapasztalatunk, hogy a gyártás-előkészítést abszolút profin meg kell szervezni, és a stábon belüli kommunikációt biztosítani kell."
Családi dráma rövidfilmen - forgatják a Farkasember-t |
Idén a Farkasember-rel - Vécsei Márton rendezésével - érkeznek a Szemlére, amelyet koprodukcióban gyártottak az Inforggal és a Laokoonnal. Előbbi a fesztiváloztatást vállalta, ami nagyon hiányzott az Alterego esetében, ugyanis akkor a produkció ezt nem tudta vállalni, így jóval kevesebb eseményen mutatkozhatott be Sebő Ferenc a Szemlén operatőri díjat nyert filmje - bár végül - tette hozzá a producer - a Magyar Filmunió segített eljuttatni több helyre is az alkotást. Darvas reményei szerint sikerül forrást találni az egyébként HD-ra forgatott Farkasember 35mm-es kópiájának elkészítésére. A cselekmény egy családi nyaralás során kialakult drámáról szól: a szinopszis szerint a Farkasember egy napsütötte nyári történetet egy kisfiúról, aki a folyóparton olyan felfedezést tesz, ami egyrészt örökre megváltoztatja életet, másrészt aminek egy egész családon végigvonuló lelki terror lesz a következménye. A film költségvetése összesen 20 millió forint volt, amelyből 8 milliót tett ki a Mozgókép Közalapítvány támogatása.
A Farkasember elkészítését követően azonban nem áll meg az élet a CeMEDIA körül. Több kisfilmjük is előkészítés alatt áll - már sikerült financiális alapot szerezni két filmhez; a Vonat címet viselő projekthez, amelyet Can Togay fog rendezni saját forgatókönyvéből, a másik produkció, a Fuvar Dragomán György novellájából készül, Buvári Tamás rendezésében - mindkét film koprodukciós partnere ismét az Inforg stúdió. Szintén tervben van a 2006-os Nisi Masa Forgatókönyvíró-Pályázat nyertes forgatókönyvének, Az éjszakai látogatók-nak a megvalósítása, ehhez további forrásokat és partnereket keresnek a CeMEDIA producerei.