Úgy tűnik, több válság sújtja a magyar filmet egyszerre: az MMKA-s pénztelenség és adósságválság, illetve a forgalmazási gondok mellett - utóbbival nyilván összefüggésben - a nézőszám is erős csökkenésbe kezdett. A magyar film évről évre teret veszít a magyar piacon - míg 2009-ben az összes bemutatott film nézettségének 10%-át adták ki a magyar filmre látogatók (9,3 millióból 950 ezer), 2010 első felére ez az arány 6%-ra módosult (3,96 millióból 248 ezer). A szezonális hullámzás mellett (karácsonykor megugrik a nézők-bemutatók száma) az olló mindkét szárának mozgása okozta a visszaesést: a 3D-produkciók sikere (az Avatar egymagában 1,16 millió nézőt vonzott) miatt a nézőszám enyhén növekszik (2009 ugyanezen időszakában az össznézőszám 3,88 millió volt), míg a magyar filmek esetében visszaesés tapasztalható. Nőtt a jegybevétel is (kérdés persze, hogy mindez hány mozi közt oszlik meg, hisz tavaly nyílt meg többek közt a fővárosi Allee bevásárlóközpontban egy 13 termes mozi vagy a Cinema Csepel pedig az idén tavasszal indult újra, ugyanakkor zárnak is be mozik) az azonos időszakra vetítve 3,99 milliárdról 4,77 milliárdra, az előadászszám pedig csökkent 176636-ról 159515-re - ezek a trendek már tavaly is hasonlóak voltak. Úgy tűnik, egyre többen vesznek egyre drágább jegyeket, koncentrálódó előadásszám mellett.

avatar_500
Az Avatarral megjött a 3D-láz és a mozizási kedv


Eddig minden évben volt 1-2 film, amely átlépte a százezres határt, most a tavaly decemberben bemutatott Poligamy mondhatja el ezt magáról - Orosz Dénes lilládája ezzel kiemelkedően sikeres film, amely nem hozta ugyan a Herendi-féle produkciók eredményeit, de becsülettel helytállt. Az őt követő film a Szinglik éjszakája lenne, ha lennének pontos adatok a film nézettségére, de a producer, aki hatvanezres számra emlékszik, technikai jellegű problémák miatt nem tudott pontos számokat mondani, a Filmiroda nem rendelkezik adatokkal - tekintsük ezt tehát tájékoztató jellegű számnak. A nagy zenés/romantikus közönségfilmből az idén Valentin-napon egy jött ki, a rendező nélküli Igazából apa 30 kópiával 3300 előadással csinált 24 ezer nézőt - nem túl acélos eredmény az előadásonkénti 7,2-es nézőarány. A következő film az öt kópiával indított Bibliothéque Pascal, amelyet bár hatezerrel kevesebben láttak, mint az Igazából apát, ám a vetítésenkénti átlaga sokkal jobb, 19-es lett. A két film közti nyilvánvaló különbség tükrében a 41. Filmszemlén Arany Orsót nyert film bebizonyította, hogy a minőségi szerzői film is képes nézőket vonzani, míg egy nem túl invenciózus, kisebb műgonddal kidolgozott közönségfilm egyáltalán nem biztos, hogy sikeres lesz - ezek a trendek az elmúlt években egyre erősebbek lettek, de a magyar közönségfilm evolúciója szerint azért még minden évben születik (és megbukik) egy Szuperbojz/Csudafilm típusú versenyző. És akkor a másik trend: a Filmszemle meglepetése, Dyga Zsombor Köntörfalak-ja 14 847 nézt mondhat magáénak, ami tán pozitívan hat a minőségi közönségfilmek sorsára (sajnos sem kópiaszám, sem előadásszám nem áll rendelkezésre).

poligamy_500
A Poligamy lehetett a legbüszkébb az eredményekre


Ezzel a végére is értünk az ötszámjegyű nézőszámmal rendelkező magyar filmek felsorolásának, ami azért szomorú. A következő két film is két elég különböző alkotás: a Halálkeringő - hazai filmektől eltérő módon elég jelentős médiatámogatással kísért - kísérlet a modern magyar thriller megalkotására, míg a Czukor Show a mai magyar médiavalóságot kritizáló, az indavideós egynapos letöltés miatt pedig vetítésmegvonással bűnhődő film. Itt is áll az előző párhuzam: míg a Halálkeringő esetében inkább beszélhetünk bukásról, a Czukor Show arra jó példa, hogy a sokakat érintő-érdeklő témák feldolgozása számíthat a közönség érdeklődésére (itt emlékezzünk meg a Bűn és büntetlenség című dokumentumfilm népszerűségéről, melyet 6000-es nézőszám jellemez kevesebb, mint két hónap vetítés után, hazai dokumentumfilm jellegű alkotástól ez óriási eredmény) - már amennyire 6-8 ezer eladott jegy annak számít. Jancsó Miklós Oda az igazság című filmjét 5097 néző látta (2.610.660 Ft bevétel (06.30-ig)- ebben benne van a szemlés vetítés 1956 nézője), kár, hogy a táblázatban valami miatt 34 nézőt jelenít csak meg a Filmiroda (ahogy az Elveszett személyek körzete esetében is jóval magasabb a valós eredmény, lásd alább).

Ötezer eladott jegy alatt van a mezőny többi tagja, ebben a mezőnyben kis túlzással olyan magyar filmek vannak, melyek fesztiválfilmnek mondhatóak saját hazájukban is. Persze a vetítési átlagok mindig korrigálják az abszolút számokat: A Nibelung-lakópark több mint feleannyi előadásszámmal, két kópiával csinált 1100-zal kevesebb nézőt a Szélcsendnél, amelynek 6-os nézőátlaga jön ki a Mundruczó-filmnek 10-es (összehasonlításképpen az Avatarnak 81-es vetítésenkénti nézőátlaga van). Ugyanakkor az Adás több vetítéssel kevesebb nézőt abszolvált, mint a Nibelung-lakópark.

A magyar filmek átlaga tehát 17 ezres, a Poligamy nélkül pedig hétezer körül van. Kérdés, hogy változtat-e valamit ezen az elkövetkezendő valahány szűk esztendő, amikor jóval kevesebb film készülhet majd el.

felevesboxohun2010jo_630

Korrigált adatok:
Az Oda az igazság eredményei helyesen 5097 néző, 2.610.660 Ft bevétel (06.30-ig)
Az Elveszett személyek körzete eredményei helyesen 3151 néző, 1 580 850 Ft jegybevétel (06.30.-ig)

A listáról kimaradt filmek ereményei:
Köntörfalak 14 847 néző
Budapest 2170 néző, 1.381.945 Ft bevétel (06.30-ig)
Látogatás 2771 néző, 1.428.640 Ft jegybevétel (06.30-ig)

(Forrás: Nemzeti Filmiroda, forgalmazók adatai)