A Santa Monica Civic Auditorium ad helyet annak a több mint 200 nemzetnek és régiónak, amelyek mind helyszíneikkel és infrastrukturális szolgáltatásaikkal próbálják magukhoz vonzani a nemzetközi filmprodukciókat. A kiállítás nem az üzletkötés helye, a cél az érdeklődés felkeltése.
Bemutatkozik a filmtörvény
Az Eurofilm és a Laurinfilm képviselője Kerék- Bárczy Szabolcs Los Angeles-i főkonzullal |
Idén azonban Magyarország végre a helyszínkiállítás fókuszába kerülhet, ugyanis a friss filmtörvényt máris hatalmas érdeklődés kíséri Hollywoodban. A jövő hétvégi jelenlétünk kulcsfontosságú mozzanata lesz az a szakmai prezentáció, melynek keretében Zachar Balázs, az NKÖM Audiovizuális Főosztályának vezetőhelyettese és Csutak Tamás, a minisztérium tanácsadója ismerteti majd a filmtörvény jogi és gazdasági paramétereit, illetve mindennek a motorját jelentő Nemzeti Filmiroda működését. Az előadásra a legfontosabb hollywoodi stúdiók és produkciós cégek mintegy 60 vezető szakembere - gyártási igazgatók, a filmiparban dolgozó adó- pénzügyi és jogi szakemberek - fogadta el a meghívást, több munkatárssal képviselteti magát például a Paramount, a Universal, a Twentieth Century Fox, az MGM, a Miramax, a Disney és a Warner.
A prezentációt a Location Show-t megelőző délután tartják épp azért, hogy az érdeklődő amerikaiak azonnal tárgyalni kezdhessenek a három napos kiállításra Los Angeles-be látogató magyar kollégákkal és ez alatt a három nap alatt kialakuljon köztük a további munkához szükséges bizalmi viszony. A hivatalos delegáció tagjai Tóth Erzsébet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkára és a Magyar Filmbizottság vezetője, Foktői János, az MMKA kuratóriumának tagja, Zachar Balázs és Csutak Tamás lesznek.
A prezentáció és a kiállítás szervezése, a hollywoodi vendégek meghívása és a rendezvények lebonyolítása a Magyar Filmbizottság Los Angeles-i képviseletének feladata, de a munkába hónapok óta besegítenek az MMKA munkatársai, a Magyar Producerek Szövetségének elnöksége és a Los Angeles-i magyar főkonzulátus.
Futótűzként terjedhet jó hírünk Hollywoodban
A kiállítás helyszínén fontos szerepe van, hogy az egyes standok elhelyezkedésének. A szervezőkkel évek óta tartó munkakapcsolatnak köszönhetően Magyarország idén is a lehető legprominensebb helyet kapta, bár az is tény, hogy a pl. németek bázisa háromszor akkora, mint miénk. Návai a magyar standról elmondta, hogy "dekorációnk rendkívül egyszerű lesz, mert ebben az évben a mi 'borunk' a filmtörvény, s ennek nem kell cégér. Hollywoodban mindenki tudja már, hogy a szaksajtó milyen szuperlatívuszokban dicsérte a filmtörvényünket, melyhez fogható konstrukciót nem tud felmutatni semelyik vetélytársunk a gazdagabb nemzetek, régiók közül."
A remények szerint feltüzelt érdeklődés azonban komoly feladatok elé fogja állítani a koordinálást végző Nemzeti Filmiroda munkatársait és magyar filmes szakembereket. "Nagyon fontos, hogy egy centivel se ígérjünk többet annál, mint amit teljesíteni tudunk, mert a bizalom törékeny jószág, és Hollywoodban futótűzként terjed a jó és a rossz hír. Magyarországon jelenleg egyszerre maximum 3 nagy filmre elegendő stáb tud felállni, ennél több filmet bevállalni veszélyes. Stúdiókapacitásunk még mindig nem kielégítő - reméljük, hogy ősztől ez a helyzet javul, s hogy a Mafilm fejlesztése is megindul végre."
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy a legfőbb vetélytársaink, a csehek, szlovákok, románok nincsenek jelen a kiállításon. Návai szerint ez annak köszönhető, hogy a csehek infrastruktúráját jelentő Barrandov stúdiót az amerikai Stillking már learatta, míg a románokét a Castel és a Buftea stúdiók képviselői értékesitik külön utakon. A szlovákok Koliba stúdiója nem állított ki soha, képviselőjük azonban minden évben végigjárja a konkurenciát, és megpróbálja levadászni magának az érdeklődőket.
Pécs önálló standot állít
A Location Trade Show jellemzője, hogy a kiállítók javarészét nem nemzetek, hanem önálló régiók adják, nemcsak az USA-ból jelentkeznek rengetegen ilyen módon, de például az osztrákok és az olaszok részéről is több tartomány külön standot állít. Idén itthonról is elindult az első ilyen irányú kezdeményezés: Pécs városa önállóan fog részt venni a rendezvényen.
Mint azt Gyimesi Kinga sajtóreferens elmondta, az ötlet a New Yorkban tett tavalyi látogatás során merült föl a város delegációjában. A kiállításon való megjelenéssel természetesen az a cél, hogy Pécsre és környékére vonzzák a lehető legtöbb amerikai, európai és magyar produkciót. A régió rendkívül sokrétű helyszínválasztékot tud felkínálni, nem rendelkezik azonban kellő filmes infrastrukturális háttérrel. Ezt a hátrányt az MMKA-val és a főváros köré tömörülő filmes szakemberekkel együttműködésben tervezik leküzdeni. A magyar stand tőszomszédságában prezentáló Pécs városa egy 20 oldalas kiadvánnyal igyekszik népszerűsíteni a vidéket, melynek elsődleges feladata, hogy a Location Show idejére elinduló www.filmofficepecs.com című honlapra irányítsa az érdeklődőket.