Az utolsó hajnalt a Casablanca későbbi rendezője, Kertész Mihály (Michael Curtiz) rendezte 1917-ben, még Magyarországon. Az egzotikus környezetben, arisztokraták között játszódó történet megmutatja, hogy Kertész már ekkor is jól tudta, a nézőket a látványos, szórakoztató történetekkel lehet igazán megfogni, különösen a háború nehéz éveiben. A film megtalálásának története is kalandos. Egy öt tekercses nitrókópia már évtizedek óta a holland EYE archívumában volt, de a film azonosítására tett kísérletek sikertelenek maradtak. Egy másik tekercs még az 1970-es években a bécsi bolhapiacon cserélt gazdát, majd az Osztrák Filmarchívumba került.

Balogh Gyöngyi filmtörténész, az NFI Filmarchívum kutatója segített az ausztriai töredék azonosításában. A Hollandiában fennmaradt kópia analóg felújítását az EYE 2009-ben végezte el. Egy korabeli magyar folyóiratból előkerült a film részletes tartalmi leírása és erre a forrásra alapozva, mindkét kópia felhasználásával készült el az új digitális restaurálás az NFI Filmlaborban 2023-ban. A három intézmény együttes munkájának eredménye ez a minden eddiginél teljesebb rekonstrukció, amely a legközelebb áll a rendező eredeti elképzeléséhez.

Az utolsó hajnal

A máig legnépszerűbb magyar ifjúsági regénynek, A Pál utcai fiúknak több filmváltozata is készült. Balogh Béla 1917-ben és 1924-ben is filmre vitte a regényt, de csak az utóbbi maradt fenn. Sokáig ezt is elveszettnek hitték, mígnem a belgrádi filmarchívumban megtaláltak egy kópiát. Ez az egyetlen fellelhető nitrokópia azonban sajnos hiányos volt, az erről készült analóg biztonsági kópiából is hiányzik többek között a grundért vívott döntő csatajelenet és Kalmár László díszesen megtervezett feliratai is.

A Pál utcai fiúk

Jancsó Miklós történelmi parabolája, az 1966-ban készül Szegénylegények a hatalom és az egyén komplex viszonyát modellezi. A Cannes-ban és Locarnoban díjazott alkotás a szabadságot eltipró rendszerek kortól függetlenül érvényes látlelete, a magyar filmtörténet mérföldköve, a modernizmus nemzetközileg elismert alapműve. A rendező itt valósította meg először a hosszú snittre épülő, később ikonikussá váló jancsói filmnyelvet, amelyen pályafutása során tovább finomított. A film 4K teljeskörű digitális restaurálása az NFI Filmlaborban készült 2021-ben, a rendező születésének 100. évfordulója alkalmából.


A 2017-ben meghirdetett Nemzeti Filmdigitalizálási és Filmrestaurálási Program keretében az NFI Filmarchívum és Filmlabor összehangolt munkájának köszönhetően eddig 202 egészestés film újult meg. Az eltelt 8 év alatt a legkorszerűbb technikával valósulhatott meg többek között Fábri Zoltán, Jancsó Miklós, Jankovics Marcell, Szabó István, Sára Sándor, Mészáros Márta, Huszárik Zoltán vagy Tóth János életművének restaurálása.

Az idei Il Cinema Ritrovatón a magyar klasszikusokon kívül olyan filmeket láthat a közönség például a Bologna főterén kifeszített hatalmas szabadtéri vásznon, mint Josef von Sternberg Marokkó című 1930-as rendezése, Alfred Hitchcock remekműve, az Észak-Északnyugat vagy Milos Forman nagyszabású életrajzi drámája, az Amadeus.