A Fény és a Sötétség erői szövetségben Hollywood ellen
Az orosz film áttörését a mozipénztáraknál Boris Bekmambetov Éjszakai őrsége jelezte. A Sötétség és a Fény erőinek Moszkva utcáin és metróvonalain folyó epikus küzdelme 2004 júliusában megdöntötte az addigi összes rekordot az orosz piacon. Ezek után a tengerentúli forgalmazó is bízik a közönségsikerben, sőt, a Fox Searchlight Pictures eredeti orosz nyelven és angol felirattal fogja a mozikba vinni az Éjszakai őrséget.
Szergej Lukanyenkó trilógiájából készült film első része 2 millió fontnak megfelelő orosz rubelből forgott le, és három hét alatt ennek az összegnek majdnem a háromszorosát hozta be Oroszországban. A januárban mozikba került folytatás a Nappali őrség még ezt is túlteljesítette, a film már a bemutató hetében 11 milliót fontot gyűjtött, ami természetesen újabb rekord.
Éjszakai őrség - Milyen kilátsokkal indul? |
Alexander Szemjonov a Russian Cinema Business Today szerkesztője elmondta „Az Éjszakai őrség volt az első hazai film, amely tekintélyes bevételt gyűtött Oroszországban, és amelynek reklámkampánya elegáns és hatásos volt.” A szerkesztő szerint 2005-ben a top tízbe került filmek fele hazai produkció volt, az első kettő szintén.
Az örmény herceg története
Bekmambetov filmje olyan mozikat nyomott le, mint a Pókember 2, vagy A Gyűrűk Ura–trilógia, amelyet aztán 2005-ben egy újabb orosz alkotás taszított le vezető helyéről. A Turkish Gambit (www.geminifilm.ru) egy átványos effektekkel felturbózott, kémkedéssel átszőtt romantikus történelmi dráma a XIX. századi orosz-török háború idejéből.
A főhős, Erast Fandorin a török fogságból kiszabadulva információkkal igyekszik vissza a cárhoz, eközben találkozik Varvara Szuvorovával, aki a frontvonalra, vőlegényéhez igyekszik. Az abszolút cári uralmat kiszolgáló Fandorin megmenti a forradalmi változásokat sürgető fiatal nőt, és elkíséri úticéljához.
Turkish Gambit - Látványos történelmi drámai
kalandfilm |
A cári birodalomban 1877 és 1878 közötti háború idején játszódó történet azért is népszerű az orosz közönség előtt, mert napjaink Oroszországát idézi. Fontos szerepet kapnak benne a különböző érdekeket kiszolgáló KGB-t idéző titkosügynökök. Áthatja a ma egyre erősödő hazafiasság, és a főhős Erast Fandorinban, aki az író egyik alteregója is, sok orosz Vlagyimir Putyinra ismer. Ugyanakkor a szintén kémkedő Fandorin egy anti-James Bond, aki morális értelemben tiszta, és soha sem él vissza a kiszolgáltatott nők helyzetével.
A részben déli szovjet utódállamok területén zajló történetre az ugyancsak peremvidéken játszódó Commando 9 vert rá. A filmben az afganisztáni háború kíméletlen, kegyetlen helyzetei kerülnek vászonra. A háborús történet a tavalyi év leglátogatottabb alkotása volt, bemutatóhete során 5 millió font értékben váltottak rá jegyet.
Pénz már van, de lehet, hogy más is kell
Egy évtizedes pénzhiányos időszak után úgy tűnik, hogy az állami televízióstúdiók hirtelen támadt érdeklődésének köszönhetően a moszkvai álomgyárból több nagyköltségvetésű alkotás emelkedett ki. Mindez az amerikai tőkével fokozza a közönség orosz filmek iránti érdeklődést, valamint megkönnyíti a szükséges pénzek összegyűjtését. Ezen kívül a hazai filmeket segítik a meghatározó reklámcégek, amelyeknek az állami tévé felé is megvannak a szükséges kapcsolataik.
Bekmambetov, a reklámszakma felől érkezett rendező filmjének sikerét többféleképpen is magyarázták. Napjaink Moszkvájának helyszínként választása mellett, alkotása ismerős a hidegháború generációjának: hatalmas küzdelem a Sötétség és a Világosság erői között. Emellett pedig a Mátrix-trilógia is megalapozott a sikernek, amelyben a „Megváltó” eljövetele felbolygatja a kialakult erőviszonyokat, és végső összecsapást ígér a Jó és a Gonosz között.
Mit lehet kiolvasni ezekből a szemekből? |
Az ex-Szovjetunióban - az óriási mértékű kalózkodás ellenére - 9 millió font bevételt hozó film Európában ugyanennyit szedett össze, és az amerikai forgalmazó is hasonló sikerben reménykedik. „Nem egy átlagos külföldi filmről van szó, nem ugyanaz a közönség lesz rá kíváncsi, mint egy tipikus, korábbi művészfilmre.” – nyilatkozta Stephen Gilula, a Fox Searchlight egyik szervezéssel foglalkozó vezetője.
A Nappali őrséget hamarosan New Yorkban, Los Angelesben, San Franciscóban és Floridában láthatja az amerikai közönség. Ez a mozi egyike azon első orosz filmeknek, amelyek használják a teljes hollywoodi speciális effekt-eszköztárat, és amelynek bemutatásában az álomgyár is részt vesz.
Igaz, a Russian Cinema Business Today szerkesztője szerint a film sikere attól függ milyen széleskörű lesz a forgalmazás. Szemjonov bizonytalan abban a tekintetben, hogy valójában milyen nagy az érdeklődés a nemzetközi piacon az orosz filmek iránt, rámutatott arra, hogy a Turkish Gambit és a Commando 9 kevés külföldi forgalmazó érdeklődését keltette fel. „Ilyen a nemzetközi piac, és ez számít.”