A Fény és a Sötétség erői szövetségben Hollywood ellen

Az orosz film áttörését a mozipénztáraknál Boris Bekmambetov Éjszakai őrsége jelezte. A Sötétség és a Fény erőinek Moszkva utcáin és metróvonalain folyó epikus küzdelme 2004 júliusában megdöntötte az addigi összes rekordot az orosz piacon. Ezek után a tengerentúli forgalmazó is bízik a közönségsikerben, sőt, a Fox Searchlight Pictures eredeti orosz nyelven és angol felirattal fogja a mozikba vinni az Éjszakai őrséget.

Szergej Lukanyenkó trilógiájából készült film első része 2 millió fontnak megfelelő orosz rubelből forgott le, és három hét alatt ennek az összegnek majdnem a háromszorosát hozta be Oroszországban. A januárban mozikba került folytatás a Nappali őrség még ezt is túlteljesítette, a film már a bemutató hetében 11 milliót fontot gyűjtött, ami természetesen újabb rekord.


Éjszakai őrség - Milyen kilátsokkal indul?
Úgy tűni, hogy az orosz film visszaszerezte korábbi pozícióit, és a hazai alkotások az utóbbi időben átvették a vezetést a hollywoodi moziktól. Számos filmkritikus azt állítja, hogy újabb hidegháború kezdődött, amit nem tengeralattjárókkal és rakétákkal vívnak, hanem az ezüstvásznon folyik. Most az orosz filmesek abban bíznak, hogy hazai sikereiket képesek megismételni Nyugaton is. Ezt elősegítendő a Hajnali őrség, vagyis a trilógiazáró epizód főként Angliában és egy rövid rész erejéig az USA-ban készül.

Alexander Szemjonov a Russian Cinema Business Today szerkesztője elmondta „Az Éjszakai őrség volt az első hazai film, amely tekintélyes bevételt gyűtött Oroszországban, és amelynek reklámkampánya elegáns és hatásos volt.” A szerkesztő szerint 2005-ben a top tízbe került filmek fele hazai produkció volt, az első kettő szintén.

Az örmény herceg története

Bekmambetov filmje olyan mozikat nyomott le, mint a Pókember 2, vagy A Gyűrűk Ura–trilógia, amelyet aztán 2005-ben egy újabb orosz alkotás taszított le vezető helyéről. A Turkish Gambit (www.geminifilm.ru) egy átványos effektekkel felturbózott, kémkedéssel átszőtt romantikus történelmi dráma a XIX. századi orosz-török háború idejéből.

A főhős, Erast Fandorin a török fogságból kiszabadulva információkkal igyekszik vissza a cárhoz, eközben találkozik Varvara Szuvorovával, aki a frontvonalra, vőlegényéhez igyekszik. Az abszolút cári uralmat kiszolgáló Fandorin megmenti a forradalmi változásokat sürgető fiatal nőt, és elkíséri úticéljához.

Turkish Gambit - Látványos történelmi drámai
kalandfilm
Akár az Éjszakai őrség ez a történet is irodalmi adaptáció. Az eredeti misztikus, cselszövésekkel tarkított sztorit a meglehetősen titokzatos Boris Akunin írta, aki igyekszik családtörténetét valódi történelmi tényekkel vegyíteni: örmény hercegi családtól származtatja magát. Az írói álnév - Boris Akunin - az örmény születésű, Moszkvában felnőtt, a japán nyelvet és kultúrát jól ismerő esszéista, műfordító, író Grigorij Salvovics Cshartisvilit takarja.

A cári birodalomban 1877 és 1878 közötti háború idején játszódó történet azért is népszerű az orosz közönség előtt, mert napjaink Oroszországát idézi. Fontos szerepet kapnak benne a különböző érdekeket kiszolgáló KGB-t idéző titkosügynökök. Áthatja a ma egyre erősödő hazafiasság, és a főhős Erast Fandorinban, aki az író egyik alteregója is, sok orosz Vlagyimir Putyinra ismer. Ugyanakkor a szintén kémkedő Fandorin egy anti-James Bond, aki morális értelemben tiszta, és soha sem él vissza a kiszolgáltatott nők helyzetével.

A részben déli szovjet utódállamok területén zajló történetre az ugyancsak peremvidéken játszódó Commando 9 vert rá. A filmben az afganisztáni háború kíméletlen, kegyetlen helyzetei kerülnek vászonra. A háborús történet a tavalyi év leglátogatottabb alkotása volt, bemutatóhete során 5 millió font értékben váltottak rá jegyet.

Pénz már van, de lehet, hogy más is kell

Egy évtizedes pénzhiányos időszak után úgy tűnik, hogy az állami televízióstúdiók hirtelen támadt érdeklődésének köszönhetően a moszkvai álomgyárból több nagyköltségvetésű alkotás emelkedett ki. Mindez az amerikai tőkével fokozza a közönség orosz filmek iránti érdeklődést, valamint megkönnyíti a szükséges pénzek összegyűjtését. Ezen kívül a hazai filmeket segítik a meghatározó reklámcégek, amelyeknek az állami tévé felé is megvannak a szükséges kapcsolataik.

Bekmambetov, a reklámszakma felől érkezett rendező filmjének sikerét többféleképpen is magyarázták. Napjaink Moszkvájának helyszínként választása mellett, alkotása ismerős a hidegháború generációjának: hatalmas küzdelem a Sötétség és a Világosság erői között. Emellett pedig a Mátrix-trilógia is megalapozott a sikernek, amelyben a „Megváltó” eljövetele felbolygatja a kialakult erőviszonyokat, és végső összecsapást ígér a Jó és a Gonosz között.

Mit lehet kiolvasni ezekből a szemekből?

Az ex-Szovjetunióban - az óriási mértékű kalózkodás ellenére - 9 millió font bevételt hozó film Európában ugyanennyit szedett össze, és az amerikai forgalmazó is hasonló sikerben reménykedik. „Nem egy átlagos külföldi filmről van szó, nem ugyanaz a közönség lesz rá kíváncsi, mint egy tipikus, korábbi művészfilmre.” – nyilatkozta Stephen Gilula, a Fox Searchlight egyik szervezéssel foglalkozó vezetője.

A Nappali őrséget hamarosan New Yorkban, Los Angelesben, San Franciscóban és Floridában láthatja az amerikai közönség. Ez a mozi egyike azon első orosz filmeknek, amelyek használják a teljes hollywoodi speciális effekt-eszköztárat, és amelynek bemutatásában az álomgyár is részt vesz.

Igaz, a Russian Cinema Business Today szerkesztője szerint a film sikere attól függ milyen széleskörű lesz a forgalmazás. Szemjonov bizonytalan abban a tekintetben, hogy valójában milyen nagy az érdeklődés a nemzetközi piacon az orosz filmek iránt, rámutatott arra, hogy a Turkish Gambit és a Commando 9 kevés külföldi forgalmazó érdeklődését keltette fel. „Ilyen a nemzetközi piac, és ez számít.”