Kincsem, Napszállta, Apacsok, A martfűi rém, Kojot, Kút, Viharsarok, Coming out, Jupiter holdja, Éden, Liza a rókatündér, Tiszta szívvel. A Bibó Szabadegyetem március 21-én induló, ingyenes kurzusa a felsorolt filmeken keresztül vizsgálja társadalmi és kulturális kontextusban. A kurzus szakmai érdeklődése interdiszciplináris, megjelennek benne a kritikai kultúrakutatás, a filmtudomány, filmtörténet, szociológia, politikatudomány, ideológiakritika, a társadalmi nem kutatása, és a reprezentációetika fogalmai és kérdésfelvetései is. A hazai filmes és társadalmi jelenségeket egyes kulcspontokon összevetik a hasonló kelet-európai folyamatokkal és a Kelet-Európára vonatkozó nemzetközi kultúratudományos szakirodalommal.

A 2010-es évek filmjeire való visszatekintést és annak szakmai feldolgozását a történeti visszatekintésen túl különösen indokolttá teszi az időszak viszonylagos kultúrpolitikai homogenitása. A 2010-es években megszilárduló illiberális berendezkedés a nyugati liberális demokráciák alternatívájaként határozza meg magát, ami Magyarországot kiemelt kutatási témává tette a nemzetközi társadalom- és kultúrakutatásban. Mindezek fényében a szervezők egyik célja azt megvizsgálni, hogy a 2010-es évek filmjei hogyan ábrázolják a kort, amelyben születtek, mit mondanak arról, mit érthetünk meg a filmekből erről a világról.

A kurzus egyik alapvető kiindulási pontja, hogy a filmek nem csupán ábrázolják a társadalmi jelenségeket, nem csak reflektálnak egyes társadalmi problémákra, hanem formálják is egy közösség megértését: emlékeznek és emlékeztetnek, érzelmi reakciókat „ragasztanak” egyes élethelyzetekhez, elbeszélésekbe rendezik a társadalmi jelenségeket, értelmezéseket ajánlanak (és néha sulykolnak is), azaz aktívan formálják is a kor társadalmi valóságtapasztalatának kulturális megképződését.

A martfűi rém

Ezért fontos annak vizsgálata, hogy a filmek milyen elbeszéléstechnikai megoldásokhoz, vizuális szimbólumokhoz, konfliktus típusokhoz és konfliktus-feloldási lehetőségekhez folyamodnak. Ezekben rekonstruálhatók azok a kognitív, narratív és ideológiai trópusok is, amelyekkel egy adott közösség értelmet ad a körülötte lévő világnak. Más szóval, a filmek elemzése nem csupán a 2010-es évek filmkultúrájának és társadalmi jelenségeinek megértésében lehet segítségünkre, hanem a kulturálisan kódolt értelmezési módok megértésében is.

A filmek elemzéséhez egyaránt adnak filmes szakirodalmat és a megjelenő társadalmi jelenségekkel foglalkozó szövegeket is. Az egyes foglalkozásokra filmeket és szakirodalmat is ajánlanak a résztvevőknek. A szakirodalom egy része angol nyelvű. Azt kérik a kurzus résztvevőitől, hogy az egyes foglalkozások előtt nézzék meg a filmeket és olvassák el a szakirodalmat (ezeket egy jelszóval védett mappában fogják megosztani).

A kurzus hat alkalommal, online kerül megrendezésre. Az egyes részek elején a kurzusvezető bevezeti az adott témát, majd szeminárium-szerű beszélgetés következik a vendégekkel és egyéb résztvevőkkel. A kurzus ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A kurzus részletei a Bibó Szabadegyetem honlapján olvashatók