"A vágás szerepe elképesztően felértékelődött az elmúlt években. A filmiparban ma világszerte épp olyan fontosságot tulajdonítanak a vágói munkának, mint amikor az író, az operatőr, a rendező, vagy a zeneszerző munkájáról van szó. Ők azok, akik a vizuális történetmesélés folyamatában ott állnak a rendező mellett, és képviselik a film érdekeit” – meséli Incze Ágnes, aki elmondta, hogy iskolájuk alapvetően filmes szakmák oktatására vállalkozik, de ősszel két, úgynevezett alkotói terület, a vágás mellett az írás képzése is elindul. Felfogásunk szerint a forgatókönyvírás is elsősorban szakma, amit lehet mesteri, vagy olykor művészi szinten végezni, de mindenekelőtt magát a mesterséget kell megtanulni és a gyakorlatban alkalmazni.

„A produkciós asszisztens a fiatal, kezdő filmesek körében az egyik legnépszerűbb munkakör” – mondja Incze, „hiszen ez az alapja, a „belépő szintje” a filmes gyakornoki munkának, amihez elsősorban a filmezés iránti elkötelezettség szükséges, de persze nagy előnyt jelent a jó kommunikációs készség.”
„Bár sokan még nem is hallottak róla, de a scriptes a játékfilm-forgatás elengedhetetlen szereplője” – folytatja Salamon. „A rendező közvetlen munkatársaként folyamatosan őrködik a felvett beállítások vághatósága felett, információkat gyűjt és tárol, nyilvántartást vezet, ő figyel, hogy a jelenetek magával ragadhassák a nézőt.”

Salamon András (fotó: Lumiere ilmiskola)

Megtudtuk továbbá, hogy a hangasszisztens szoros együttműködésben dolgozik a vezető hangmesterrel a stúdióban, vagy a helyszíni hangmesterrel és a mikrofonossal a filmforgatásokon, hogy a legjobb minőségű hangot tudják felvenni. A hangasszisztens munkája nélkülözhetetlen a hangi utómunka teljes folyamatában, a hangstúdióban és a különféle hangi utómunka műhelyekben. A GRIP, mint munkakör, pedig „kameramozgatási technikus”-ként fordítható magyarra. Feladata, hogy felépítse és működtesse a kamerát kiszolgáló, tartó, mozgató eszközöket. A forgatás során szorosan együttműködve dolgozik a kamera csapattal és a világosítókkal.

Salamon szerint azoknak a diákoknak, akik jól teljesítenek a kurzusokon, komoly esélyük van arra, hogy munkát kapnak valamelyik hollywoodi produkcióban. “Korábban elérhetetlen álomnak tűnt amerikai filmekben dolgozni, ma már egy tehetséges fiatal, aki részt vesz az Lumiere Filmiskola képzésein, olyan lehetőséget kap a kezébe, ami egzisztenciális biztonságot is jelent számára” – mondja az iskola alapítója, aki szerint sokan vannak, akik vagy nem jutnak be egyetemi szintű művészképzésbe vagy szívesen váltanának pályát és vonzza őket a filmes szakma, csak eddig nem találkoztak ilyen jellegű képzéssel.

Vágás (fotó: Lumiere filmiskola)

„A Lumiere Filmiskolát azért hoztuk létre, hogy lehetőséget adjunk a film iránt érdeklődő fiatalok számára, akik a világ élvonalába tartozó magyar filmiparba szeretnének integrálódni”- tette hozzá a filmrendező, aki szerint a filmes munkaerőpiac legfontosabb tulajdonsága, hogy univerzális, hogy nemzetközi, hogy világszerte egyformán használt normákkal  működik. A filmezés kultúrája, a filmezés, mint életforma világszerte egyre népszerűbb, trendibb, vonzóbb. „A Lumiere Filmiskola koncepciójának lényege, hogy az iskola diákjai már a tanulóévek alatt is részévé váljanak ennek a sikerágazatnak.”

További információt az iskoláról, a szeptember közepén induló szakokról az intézmény honlapján találsz.