Miközben a pusztazámori Barcza-kastély zöldellő, hűs kertjében, színes belső tereiben sétáltunk, majd pedig Lakos Nóra rendezővel, Szurdi Judit látványtervezővel, illetve a színészekkel beszélgettünk, leggyakrabban a „franciás elegancia” és Kerekes Vica neve hangzott el. A Hab által megcélzott játékosság és finoman elemelt stílus szinte minden lépésünknél visszaköszönt ránk: ott volt az udvaron felállított gongban, az óriási, kültéri sakktáblában, a kétszázötven éves, terebélyes tölgyfában és a kastélykert alján elterülő tavacskában is. A franciás elegancia jelen volt a díszletekben, Kerekes Vica viszont a hiányával vonta ránk a figyelmét.
Lakos Nóra / Nézz még több képet a forgatásról!
Kerekes Vicára várva
Ő ennek a romantikus vígjátéknak a sztárja, mi azonban nem láthattuk őt, csak ígéreteket kaptunk, hogy később majd beszélhetünk vele. Távollétében kis túlzással legenda épült köréje. Újból és újból szóba került, és mindannyiszor dicséretekben fürösztötték, izgalmas részleteket árultak el a karakteréről, a színészethez való hozzáállásáról. A forgatási helyszín bejárása többször is Kerekes Vica rajongói klubbá alakult át. Ez engem egyáltalán nem zavart, hiszen évek óta tagja vagyok ennek a társaságnak.
„Különleges teremtmény, az elejétől kezdve tudtam, hogy vele szeretnék dolgozni” - mondta a felvidéki magyar színésznőről Lakos Nóra rendező. A forgatást két hónap felkészülés előzte meg, amely során rengetegszer elpróbálták Vica jeleneteit, és rengetegszer át is beszélték őket. „Csehországban és Szlovákiában ő filmsztárnak számít, itthon viszont szexszimbólumként tekintenek rá, ezen a képen árnyalnánk. Persze Vica egy iszonyatosan szexi nő, amit nem akarunk takargatni, de mi nem erre megyünk rá. Tök jó, hogy végre megmutathatjuk, hogy ő egy csodálatosan jó színésznő is” - avatott be minket a terveibe a rendező.
Szurdi Judit látványtervező
„Kerekes Vicának elképesztő színei vannak" – mondta el a látványtervező, miután nagy nehezen besűrűsödtünk a főszereplő picike hálószobájába. „Különösen nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a ruhák és a díszletek jól párosíthatóak legyenek a színeivel.” Ezért lett világoskékre festve a hálószoba, és ezért döntöttek végül a prágai Lazy Eye ruhái mellett, amelyek a ötvenes évek stílusát ötvözik modern elemekkel. A rendező szerint a díszletek és az öltözékek kiválasztására szánt idő megtérült: „Azt érezzük, hogy beletaláltunk. Minden elkezd élni Vica körül.”
Hazudik egy családot magának
A szintén idén nyáron forgó Mimi-hez hasonlóan a Hab is az elköteleződéstől rettegő, a családalapítást elodázó harmincas korosztályról szól. Kerekes Vica egy reménytelenül szerelmes cukrászlányt alakít, aki a párjával való szakítás után azt már mindenképpen el akarja kerülni, hogy a cukrászdáját is elveszítse. Ezért hát hazudik egy családot magának.
Dóra – így hívják a főszereplőt - megpályáz egy vállalkozásoknak adható támogatást, de a részletekre nem figyel oda, így csak utólag jön rá, hogy egyedülállóak nem, csupán családok jelentkezhettek volna. Dóri nem adja fel, inkább kitalál magának egy férjet (Mátray László) és egy gyereket (Gyarmati Erik), és velük megy el a kastélyban megrendezett, négynapos versenyre, ahol a győztes család vállalkozása 30 millió forintot kap. Mindez finom kritikája a társadalmi elvárásoknak, amely csak a klasszikus családmodellt támogatja.
Nézz még több képet a forgatásról!
A verseny során különböző játékokkal azt kutatják, hogy mennyire erősek, mennyire összetartóak a párok, mennyire tud a kapcsolatuk hosszútávúan működni. "A Zöld kártyában azt kellett bebizonyítania Gerard Depardieu-nak és Andie McDowellnek, hogy ők egy házaspár. A Hab-ban durvább a helyzet, itt azt kell elhitetnie a két főszereplőnek, hogy ők egy jó, stabil, hosszútávon is működő házaspárt alkotnak” - festette le a rendező, mennyire lehetetlen helyzetbe lavírozta magát Dóri.
Ők küzdenek meg a harmincmillió forintért
Lakos Nórának fontos volt, hogy ne azokkal a színészekkel népesítse be a Hab-ot, akik már sok más magyar filmben feltüntek. Friss arcokat keresett, többek között így esett a választása Mátray Lászlóra, aki eddig egyetlen hazai nagyjátékfilmben, a Kojot-ban szerepelt. Itt egy másik arcát is meg tudja mutatni Mátray, a sármos, humoros egyedülálló férfit.
Mátray László
„Ő egy képlékenyebb, megfoghatatlanabb figura, akiről nem igazán tudjuk, merre tart" – jellemezte a karakterét Mátray. „Kezdetben hányaveti, egy szerepet játszik, humoros szituációkba keveredik, de aztán elmélyülnek a dolgok Dórival”. „Nagyon izgalmas vele dolgozni" - tért ki Vicára. "Én kevesebbet voltam eddig kamera előtt, de igyekeztem felzárkózni hozzá, ami szerintem két-három nap alatt sikerült is, és elfogadtuk egymást. Szeretem a tapasztaltságát” Azt is elárulta, hogy az elején milyen instrukciót kapott a rendezőtől: „Lazábban!”
Két magyar színésznek is ez lesz az első igazán komoly lehetősége arra, hogy megmutassa magát a magyar mozikban. Az Egynyári kaland második évadában bunkó srácot alakító Bányai Miklós és a #Sohavégetnemérős-ben emlékezetes epizódszerepet kapott Zsigmond Emőke játssza el a tökéletesnek tünő párt. "Emőke elképesztő természetességgel, felszabadultsággal és humorral alakítja Juli karakterét, aki elsőre gyakorlatilag az a tündérhercegnő, aki szerettél volna lenni négyéves korodban a Disney-mesék hatására" - mesélte róla a rendező.
Zsigmond Emőke
Miklós kétlaki életmódot folytat, éppen Los Angelesben volt, amikor megkeresték a szereppel. A szintén kint élő Bordán Lilivel felvettek egy csókjelenetet, és azt küldte el, de még ez sem volt elég, a rendezőnek együtt kellett látnia őt a filmbéli párjával. Miklós másnap felült egy Budapestre tartó gépre. Ez a kockázatos és költséges húzás bejött neki: a castingon Emőkével elmondásuk szerint felszabadultak voltak, ökörködtek, végig egymásra figyeltek, és ennek köszönhetően ő kapta meg Dávid szerepét.
„Ők csak látszatra harmonikus pár. Valójában konfliktuskerülők, sok mindent elhallgatnak, ami a mélyben fortyog" – mesélte Emőke az általuk alakított házaspárról, majd arról is mesélt, milyen kérdéseket vethet fel a nézőben ez a viszony: „Hogyan lehet egy kapcsolatot hosszútávon fenntartani? Mi a szükséges hazugság, és mi az a hazugság, ami szépen lassan felőröl." A színésznő abban bízik, hogy ez a vígjáték a vége után is még sokáig ott fog motoszkálni a nézők agyában.
Miklós szerint a Hab-nak lesz egy amolyan Woody Allen-es feelingje: „Jó nagy kavarodás van a filmben, aztán kijövök róla, és nyugalommal tölt el, hogy más is tud elképesztően ügyetlen lenni, hogy más is próbálja kitalálni a saját életét, de sose fogja igazából.”
Bányai Miklós
Kerekes Vica, Mátray László, Zsigmond Emőke és Bányai Miklós viszi a drámaibb vonalat a filmben. Ők is számos humoros szituációba keverednek majd, de a legtöbb nevetést Kovács Lehel és Láng Annamária, illetve a lecsúszott arisztokrata házaspárt játszó Elek Ferenc és Pálfi Kata fogja kiváltani. Bányai Miklós szerint a felállás hasonlít a Szentivánéji álom-hoz: „Vannak a szerelmesek, akik kergetik egymást, és vannak a mesteremberek, akik minden alkalmat megragadnak a mókázásra."
Vicának meg kellett izzadni a szerepért
Akivel csak lehetett, beszéltünk, amit csak a kastélyból és a díszletekből lehetett, megnéztünk. Kerekes Vica viszont még mindig nem volt sehol. A sminkszobában készítették fel az esti jelenetre. Néha kijött valaki az épületből, és szólt, hogy most már tényleg csak pár perc. Amikor aztán végre ő lépett ki az ajtón, az összes újságíró rögtön köré sereglett, hogy sikeresen leszervezze a maga pár perces interjúját. Igazi sztár ő, a hűvös távolságtartás viszont hiányzik belőle. Elbűvölő mosolyával, természetesen hullámzó beszédével pillanatok alatt eléri, hogy az emberek elengedjék magukat mellette.
Kerekes Vica
Amikor először meséltek neki a filmről, először el sem akart menni a szereplőválogatásra: „Felkértek, hogy menjek el a castingra, de úgy tűnt nekem, hogy egy fiatalabb korosztály fogja alkotni a szereplőgárdát, amiből én már kiléptem. Én már a negyvenes generáció felé sodródom, és azt gondoltam, hogy túl öreg vagyok ehhez a történethez. Aztán mégis elmentem a meghallgatásra, és elképesztően jól éreztem magam, szerettem azokat a szituációkat, amikbe Nóri belehelyezett. Később az a folyamat is csodálatos élmény volt, ahogy a kiválasztott színészek hatására, közös munkával módosult a forgatókönyv.”
A film forgatókönyvét saját élményei alapján Fekete Fruzsina írta, a történet személyre szabásáról pedig így mesélt nekünk Lakos Nóra: „Azt éreztem, hogy a főszereplők nyugodtan lehetnek egy kicsit idősebbek, 34-38 évesek, mert ekkor már sokkal nagyobb a tét. Mi van, ha elveszítem a cukrászdámat? Mi van, ha elveszítem, akibe halálosan szerelmes vagyok? Mi van, ha nem alapítok családot? Ezekre a kérdésekre a válasz huszonévesen egy vállrándítás, negyvenhez közel viszont életbevágóak.”
Lakos Nóra
Vica a kihívást látta meg Dóriban: „Ez nem annyi, hogy megyek és mosolygok, hanem itt meg kell izzadni a szerepért. Elmélyülést igényel és sok lehetőséget ad számomra, de ebbe akár bele is törhet a fogam. Ez nem egy olyan terület, amiben lubickolok, a drámában vagy a tragédiában biztosabb lábakon állok.” A színésznő azért küzd a forgatáson, hogy megtalálja azt a határt, ameddig elmehet. A rendező néha azt kéri tőle, hogy merjen több lenni, hogy megnézzék, mi van a falon túl.
A Hab-féle finom humor szerinte is hiányzott eddig a magyar mozis palettáról. „Megnézem, és nem tudok azonosulni a benne lévő lévő emberekkel. Túlontúl ki vannak karikírozva, nem tudok menni velük" – mondta el, mi a baja a mostani magyar vígjátékok jelentős részével. „Ahonnan én jövök, vagyis a cseh vígjátékok, azért jók, mert felismered benne magad és a szomszédodat.” Ugyanezt az erényt fedezte fel Vica a Hab-ban, amelynek a humora szerinte nemzetközi szinten is működhet.
Most Magyarországon aktivizálja magát
2019 lehet Kerekes Vica nagy éve a magyar mozikban. A Hab-ban főszerepet játszik, az Apró mesék című történelmi thrillerben pedig a legfontosabb női szerepet kapta meg, és mindkettőt jövőre mutatják majd be. Eddig szégyenletesen keveset foglalkoztatták őt magyar filmekben, és ha mégis, legtöbb esetben a minőséggel komoly gond akadt. Ezek ellenére Vica nem gondolja azt, hogy ez a két film fordulópont lesz a pályáján, egy folyamat részeként éli meg őket.
„Játszottam Pater Sparrow filmjében, az Egy-ben, szerepeltem a Mázli-ban, és persze volt egy-két magyar film, amiket felvállalok, de tüskék a szívemben és nem szívesen beszélek róluk. Nem hiszem, hogy végig ugyanolyan intenzitással érdemes a dolgokat csinálni. Örülök annak, hogy volt pihenés is, és hogy más országokban is aktivizálni tudtam magam. Ha van három országod, akkor nem tudsz egyszerre jelen lenni bennük.”
Csehországban és Szlovákiában Kerekes Vica már ott tart, hogy lesifotósok követik minden lépését. Lakos Nóra mesélte, hogy a forgatás félidejében tartott stábbulin a kerékpárja csomagtartójára ültette a színésznőt, és úgy vitte át az egyik helyről a másikra. Ha ez Prágában történt volna – mondta neki később Vica – akkor másnap vagy tizenöt újságban jelentek meg volna képek a biciklis fuvarról.
Nézz még több képet a forgatásról!
A lesifotósok hada remélhetőleg továbbra is elkerüli őt Magyarországon, abban viszont nagyon bízunk, hogy a Hab beváltja a rokonszenves ígéreteit, teljes mértékben kihasználja Kerekes Vica tehetségét, és egy igényesen szórakoztató vígjáték lesz belőle.
Fotók: Pozsonyi Janka