A Tort ül a kondor egy kommandós-szerzetes útját mutatja be, ahogy egy óriás szalamandrára vadászik egy robot társaságában, majd egy különös nyelven beszélő madárlény is színre lép. Helstáb Martin korábbi munkáiban is hasonlóan abszurd történetek és szereplők kerültek a vászonra.

A kisfilmet 2020-ban készítette a fiatal pécsi független filmes, aki többi művében is megszokott munkamódszerével teljesen egyedül dolgozott. Ő gyúrta papírmaséból a kellékeket, megalkotta a robotot, főszereplőként is ő tűnik fel, a felvételekért is ő a felelős, majd az utómunkát és a zeneszerzést is ő végezte. A film történetének különlegessége, hogy Helstáb Martin tavaly ősszel bemutatott Zazongpari című nagyjátékfilmjének az előzménye. (A díjról itt számoltunk be.)

A Tort ül a kondor cselekménye 100 évvel a Zazongpari előtt játszódik és a főszereplője egy öreg, meditáló szerzetes képében köszön vissza a nagyjátékfilm fontos karaktereként. A Zazongpari magyarországi bemutatója idén várható.

Több hazai és nemzetközi fesztiváldíjat is elnyert a kisfilm, a 65. Országos Függetlenfilm Fesztiválon a legjobb kísérleti animáció díját kapta, Spanyolországban a 6. Barcelona Planet Film Festival legjobb kísérleti filmjének választották. Elismerték a 11. Bujtor István Filmfesztiválon és az 5. Ceglédi Filmfesztiválon, vetítették az 51. Alexandre Trauner Nemzetközi Filmfesztiválon, a Faludi Filmszemlén és legutóbb a 2021-es Fehér Vászon Filmfesztiválon is.

A saját szabályaim szerint játszva tudok csak élni

A 26 éves pécsi Helstáb Martin jelenleg életművének eddigi szakaszát zárja le a nagyjából fél évtizede készülő másfél órás filmjével, amiben összeérnek korábbi, rangos díjakkal jócskán elhalmozott animációs és élőszereplős rövidfilmjeinek konklúziói. Bámulatos káoszban üldögélve beszélgettünk az öntörvényű alkotóval műveiről, módszereiről, polipvadászatról, vécékről és macskanyúzásról.