2008. 05. 16. filmhu
Közel-keleti animáció Cannes-ban
Keringő gépfegyverrel
Az izraeli Ari Folman Waltz With Bashir (Keringő Bashirral) című dokumentarista animációja Libanon 1982-es irzaeli lerohanását, valamint a bejrúti Sabra és Shatila palesztin menekülttáborokban történt libanoni tömegmészárlást dolgozza föl az eseményekben közvetlenül érintettek mai visszaemlékezései alapján. A rendező besorozott katonaként maga is részt vett a hadműveletekben, ezért az elbeszélt történelem (oral history) módszertanát nem pusztán tényfeltáró célzattal alkalmazza, hanem azt is vizsgálja, hogy milyen együtt élni a háború emlékével.
A Cannes-i fesztivál egyik legnagyobb sikere lehet |
A Screen Daily kritikája az hangsúlyozza, hogy a rendező számára nem annyira a közel-keleti konfliktus történelmi kontextualizálása a fontos – a történet nem részletezi, hogy Izrael miért támadta meg Libanont –, hanem személyes állásfoglalásának kifejtése a háború kapcsán. A lap publicistája, Dan Fainaru szerint Folman műve mindenek előtt azokat a morális határokat próbálja érzékelhetővé tenni, amelyeket még egy háború érzéketlenné vált valóságában is tiszteletben kellene tartani. Fainaru úgy véli, hogy a Waltz With Bashir lehet az idei Cannes-i fesztivál egyik legnagyobb sikere és nem csak ott jósol neki díjat, hanem egy Oscar-jelölésre is esélyesnek tartja.