2022-ben visszatért Ukrajnába, a Donyeck-medencébe, a háború közepére, hogy találkozzon azokkal, akikről 2014-ben és 2015-ben forgatott. A halálát követően a producerei és a munkatársai mindent megtettek azért, hogy folytassák és átadják a munkáját, a világlátását, a filmjeit.
Az 1976-ban született Mantas Kvedaravicius a 2016-ban ostrom alá került Mariupolban forgatott, és a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatott dokumentumfilmjével vált ismertté. A legutolsó filmjét május 19-én és 20-án vetítik Cannes-ban. "A fesztivál teljes programját áthatja az ukrajnai háború, amely elkerülhetetlenül mindenkit foglalkoztat" – jelentette ki Thierry Frémaux művészeti igazgató.
Szergej Loznyica: The Natural History of Destruction
A hivatalos programba két ukrán film is meghívást kapott. Az egyik a Cannes-ban visszatérő vendégnek számító, a 2014-ben forgatott Maidan és a 2018-as Donyecki-történetek rendezőjének, Szergej Loznyicának legújabb alkotása, aki ezúttal a második világháborúban a szövetségesek által lerombolt német városokról forgatott egy dokumentumfilmet (The Natural History of Destruction), amelyet versenyen kívül mutatnak be. A másik meghívott ukrán rendező Makszim Nakonesnyi, akinek első filmjét (Butterfly Vision) az Un Certain regard szekcióban mutatják be. A film főhőse egy, a háborúban elköteleződő tanárnő, akit elrabolnak, és fogolycserének köszönhetően térhet haza Ukrajnába.
A fesztivál május 17-én Michel Hazanavicius francia rendező Coupez! (Ennyi!) című zombivígjátékával nyílik meg, amelyet versenyen kívül mutatnak be. A fesztivál programjában egyetlen magyar film szerepel, Szelestey Bianka Hajszálrepedés című diplomafilmjét meghívták a La Cinef (korábbi nevén Cinefondation) programjába. A díjátadó május 28-án lesz.