ÁLOMLABIRINTUS

Varga Zoltán: A nyelvöltögető prágai szürrealista (Jan Švankmayer -portré – 1. rész)
Bereczki Zoltán: A ciklon szeme (Lynch, Hofstadter, Escher) 

Minden hatalmat a képzeletnek!” – Jan Švankmajer ezzel a jeligével foglalta össze művészi hitvallását, s ugyanezt a mondatot írta ki az erkélyére helyezett transzparensre a „bársonyos forradalom” napjaiban. Az élettelen dolgokat megmozgató, az élőket bábbá változtató zseniális cseh animátor szerint „az álom a meghosszabbított gyermekkor.”

MAGYAR MŰHELY

Pataki Éva: „Mindenki Liv Ullmann akart lenni” (Beszélgetés Tordai Terivel) 

A 60-as egyik legszebb magyar színésznője volt, egyszersmind a Nemzeti Színház megbecsült tagja, majd világsztár lett a vasfüggönyön túl. A ma is aktív színésznő filmvásznon az Esős vasárnappal debütált, hatvannál több színházi főszerepet és száznál is több film és tévéfilm szerepet játszott el.

Kránicz Bence: „Iszonyú sok hülyeséget csinálok” (Beszélgetés Reisz Gáborral) 
Huber Zoltán: Van tovább (Reisz Gábor: Rossz versek) 

A Rossz versek számos komoly átalakulásokon átmenve végül pontosan onnan veszi fel a piros fonalat, ahol az előző elhagyta. A második film egyszerre kísérletezőbb és magabiztosabb, miközben jótékonyan megtartja a VAN improvizatív kreativitását és az író-rendező személyes nézőpontját.

Hegyi Zoltán: A személyesség hitele (Beszélgetés Oláh Katával és Csukás Sándorral) 
Pető Szabolcs: Kézműves film (Beszélgetés Papp Károly Kásával) 
Baski Sándor: Baljós Budapest (Ujj Mészáros Károly: X – A rendszerből törölve) 

TÉNYKÉPEK

Benke Attila: Rakétával az Új Vadnyugatra (Az amerikai űrprogram filmen) 
Barkóczi Janka: Teaidő (Képregény-legendák: Joe Sacco: Palesztina) 
Kránicz Bence: „Már ünnepünknek vége” (Orson Welles: The Other Side of the Wind)
Kovács Patrik: Kész cirkusz (Paolo Sorrentino: Silvio és a többiek) 

Egy felmérés szerint az amerikai társadalom nagy része bízik a NASA-ban és a világűrt „új vadnyugat”-ként (new frontier) definiáló elnökökben, a lakosságnak alig 6%-a kételkedik a Holdra-szállásban. A tényirodalom a mindent relativizáló post-truth korszakban is népszerű maradt a filmvásznon és a képregényekben is, legyen a téma az amerikai űrprogram, a palesztin intifáda, az olasz politikát show-műsorrá változtató Berlusconi, vagy a saját mítoszát önironikusan dokumentáló Orson Welles film.

FESZTIVÁL

Benke Attila: Reflektorfényben a látványtervező (Alexandre Trauner Art/film fesztivál – Szolnok) 
Schubert Gusztáv: Selyem és vér (Velence) 

KÖNYV

Fekete Tamás: Övezze kultusz! (Lichter Péter: 52 kultfilm) 49

KRITIKA

Nemes Z. Márió: Pokolgiccs (Lars von Trier: A ház, amit Jack épített) 
Barkóczi Janka: Metamorfózis (Lucas Dhont: Lány) 
Soós Tamás Dénes: Az empátia határai (Wolfgang Fischer: Hamis szelek) 

TELEVÍZIÓ

Varró Attila: Ahol a bölény dübörg (Taylor Sheridan: Yellowstone) 

A címlapon: Reisz Gábor: Rossz versek (Nagy Katica és Reisz Gábor) – A Cirko Film decemberi bemutatój