Az egyik legnagyobb költségvetésű magyar mozgóképként a nyáron fejeződik be a Bánk bán forgatása. A magyar szellemi örökséget a világban is népszerűsítő operafilm ötlete azonban nem új keletű. Több mint egy éve szerette volna filmre vinni Veszprémi András rendező a Sába királynőjét, ám minisztériumi támogatás híján a produkció nem valósulhatott meg.

A világon a legismertebb egész estés magyar opera minden kétséget kizárólag Goldmark Károly műve, a Sába királynője. Az opera először 1875-ben, Liszt Ferenc segítségével került színpadra a bécsi Hofoperben, majd Pesten is sikert aratott. A bibliai témájú, világtörténelmi jelentőségű alkotást a komponista életében már kilenc nyelven játszották a világ harminc dalszínházában, az egyéni hangvételű mű Goldmark Károlyt az operairodalom legnagyobb zeneszerzői közé emelte. A Sába királynőjének keleti meséje minden jelentős színpadon látható volt, bár a művet ritkán játsszák, mivel a rendkívül látványos előadás hatalmas apparátust és díszleteket igényel.
Veszprémi András rendező kidolgozott forgatókönyvvel, finanszírozási tervvel több mint egy éve kért magánlevélben támogatást a kulturális tárcától az operafilm megvalósításához. Hiába. A Sába királynője nem lett a millenniumi filmprogram része. A tárca álláspontját nem sikerült megismerni, mivel a nemzeti kulturális örökség minisztere, Rockenbauer Zoltán, valamint Várhegyi Attila politikai államtitkár szabadságát tölti.
,A film tavaly mintegy 500-600 millió forintból lett volna megvalósítható" - mondta el Tóth Tamás producer. Az alkotásnak kulturális alapítványok és magánszponzorok támogatást ígértek, sőt lett volna finanszírozó Amerikából is, amennyiben a minisztérium a produkció költségvetésének legalább a felét biztosította volna. Indulótőke nélkül azonban az alkotóknak le kellett mondaniuk a Sába királynőjének filmre viteléről, a koprodukciós partnerek és a jelentős támogatók ugyanis csak biztos feltételek mellett vállalták volna a mű támogatását. "A Magyar Mozgókép Közalapítványhoz viszont nem fordultunk, mivel az alapítvány csak töredékét tudná biztosítani a film költségvetésének, ennek pedig semmi értelme" - vélte Tóth Tamás. Az operafilmet eredeti helyszíneken forgatták volna, az igényes díszleteken és jelmezeken, a minőségi hangfelvételen, a zenekar és a művészek gázsiján sem lehet spórolni.
A Sába királynője támogatása mellett volt Goldmark Károly utolsó élő leszármazottja, a forgatókönyv pedig megnyerte Fischer Ádám karmester tetszését is, aki a mű vezénylését is elvállalta volna. "Kettős szereposztást szerettünk volna. A kiváló énekesek mellett színészeket kértünk volna fel a szerepekre" - fűzte hozzá Veszprémi András rendező. A playback ugyanis elfogadott egy zenés filmnél, a végeredmény szempontjából majdnem mindegy, hogy az énekes vagy a színész látható a filmvásznon. Egyébként a Bánk bán legutóbbi televíziós feldolgozásánál is palybacket alkalmaztak.
Veszprémi András mintegy nyolcszáz dramatikus televíziós műsort rendezett, s több mint egy évtizeden keresztül dolgozott az Operaházban, többek közt művészeti titkárként. Legutóbb a tavaszi fesztiválon Sosztakovics művét állította a Thália színpadára. A producerrel együtt egyelőre letett a film megvalósításáról.
A Sába királynőjének vezérkönyve egyébként annak idején több évig Goldmark Károly fiókjában hevert. A bécsi színházi klikk nem tudott mit kezdeni a magyar zeneszerző egyre növekvő népszerűségével, s a partitúrát a legátlátszóbb ürügyekkel utasították vissza. Liszt Ferenc határozott fellépésére és politikai hatalmasságok mozgósítására volt szükség ahhoz, hogy a bemutatót az utolsó pillanatban ne gáncsolhassák el.
Magyar Hirlap