Az új arculat szükségessége

A tízéves karakterek a 4-12 év 
közötti nézőket szólítják meg
„Az évek múlnak, a gyerekek nőnek. Jöjjenek az új Minimax szereplők!” – mondta az arculatváltás kapcsán Tálas Sándor, a Minimax médiacsoport vezetője. „Az elmúlt években mind a nemzetközi, mind a magyar sikereknek köszönhetően a Minimax név márkanévvé vált. Ez a márkanév elsősorban kulturális színvonalat, minőséget és európaiságot képvisel, ezenkívül erőszakmentességet, a lokális kulturális értékek közvetítését, és a játékos-oktatás népszerűsítését.”

A Minimax eredeti arculata, amely a logo és a figurák együtteséből állt, a 80-as évek spanyol-francia design világát tükrözte. Szükség volt az arculat frissítésére, változtatására, az új Minimax figurák megalkotására. A képernyőn feltűnő arculati elemek, valamint a Minimax Magazin és Minimax website átalakítása az új figurák megjelenésével a teljes Minimax Brand megújítását eredményezte. Az arculat tervezője, a Mr. Bean-sorozat rendezőjeként ismert Alexei Alexeiev egy évig dolgozott a váltáson. A kreatív folyamat irányítását Fülöp József, az Iparművészeti Egyetem Animációs szakának vezetője végezte.

Az új figurák kialakításánál az elsődleges cél az volt, hogy olyan csatorna-arcokat találjanak, amelyek illeszkednek a Minimax Televízió különböző stílusú programjaihoz, megjelenésükkel, viselkedésükkel hűen tükrözik a csatorna filozófiáját, és képesek megszólítani a csatorna fő nézőközönségét. A tízéves karakterek a 4-12 év közötti nézőket szólítják meg, a kiskedvencek pedig a náluk fiatalabbak számára jelenthetnek kapcsolódási pontot.

A titokzatos négyes

Az említett szempontokat figyelembe véve születtek meg a Minimax új figurái: Mini, Max, Picicica és Macikutya. Érdeklődésük és viselkedésük alapján akár tekinthetjük őket egy család két nagyobb és két kisebb gyermekének is. Ugyanakkor ez a négyesfogat családmodellként is működik, mert a gyerekek  szülő-gyermek viszonyban vannak a gondjaikra bízott állatokkal. Szintén fontos tény az is, hogy a gyerekek önállóan működnek a történetekben, felelősséget éreznek egymásért és a környezetükért is.

A négyesfogat családmodellként is
működik
„15 éve példátlan esemény nemcsak hazánkban, de egész Kelet Európában, hogy egy gyerektelevíziós csatorna új rajzfilmek készítésére ad megbízást” – mondta a korábban a Varga Stúdiót vezető Erkel András, a Studio Baestarts producere, az arculatváltás vezetője. A karakterek leírása, és a hozzájuk kapcsolódó történetek Teslár Ákos író nevéhez fűződnek. „Úgy gondoljuk, az új arculat bevezetésével nemcsak modernizáltuk és egységesítettük a különböző Minimax médiumok megjelenését, hanem Mini, Max, Picicica és Macikutya segítségével még közelebb tudunk kerülni a számunkra legfontosabb közönséghez, a gyerekekhez” – fejtette ki véleményét Radóczy Katalin, programbeszerzési igazgató, a Minimax arculatváltását irányító vezető.

A Minimax karakterek a Televízión első körben harminc történetben, a különböző műsorokat összekötő rövid, burleszkszerű poénokat tartalmazó, mindig a logóra végződő kisfilmekben jelennek meg. Arcai, virtuális házigazdái lesznek a csatornának, kapcsolatot teremtenek a rajzfilmes (de a valóságra nagyon is hasonlító) világ, a műsorok és a nézők között. A karakterekről, életük kalandos eseményeiről bővebben értesülhetnek a nézők a Minimax Magazinból és a csatorna honlapjáról, ugyanis a Minimax Televízió arculatváltása mellett a Minimax Magazin és a Minimax weboldal is megújult. Az interneten és a lapban Mini és Max további kalandok elé néz, életükről számos érdekességet megtudhatunk, sőt a csatorna távolabbi tervei között szerepel, hogy a kis csapat más műsorokban, hosszabb megjelenésekkel is bemutatkozik majd a képernyőn.

A barátságos életérzés leleményessége

Az új figurák és kalandjaik egy barátságos, nem agresszív életérzést sugároznak a néző gyerekek és a szüleik felé, a négy állandó szereplő szereti, támogatja és elfogadja egymást. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek köztük súrlódások: elsősorban az egymástól való eltéréseik, az egymáshoz való érdekes viszonyaik állnak középpontban. Mini és Max a konfliktusokat jó szándékkal, furfanggal, türelemmel oldják meg. A hozzáállás nevezhető ugyan régimódinak is, a helyzetek és a problémák azonban nagyon is maiak – úgy is lehetne fogalmazni, hogy a történetek a „jó öreg” értékek aktualizált működését tanúsítják a kortárs viszonyok között, szájbarágósság nélkül.

Az új figurák barátságos, nem
agresszív életérzést sugároznak
A történetek egyik központi helyszíne a gyerekek szobája. Max íróasztalán fő helyen áll a számítógép monitorja, amely előtt a legtöbb időt szereti tölteni. Mini térfele mindig zsúfolásig van rakva olvasnivalóval, és körül van bástyázva sportszerekkel. Picicicának és Macikutyának közös hálószobája van, a kutya-macska barátság jegyében, de itt a legritkább esetben tartózkodnak – inkább sündörögnek kis gazdáik körül, s ők is megpróbálnak részt venni a gyerekek játékaiban.

A szobán kívüli világ – amelynek egyes részleteit a gyerekek időről-időre felkeresik – vázlatos, idealizált, ugyanakkor neutrális. Miniék egy olyan nagyváros barátságos részén élnek, ahol mindenfajta helyszín (mozi, sportpálya, állatkert vagy pláza) könnyen elérhető. Mininek és Maxnak nincs külön meghatározott nemzetisége, így a helyszínek sem érzékeltetnek sokat a közép-európai identitásból. A környezet idealizált abban az értelemben, hogy nem azt mutatja meg, milyen világban élünk, hanem azt, hogy milyenben szeretnénk: az ábrázolt világ egy fokkal tisztább, jómódúbb, rendezettebb, fejlettebb. Ez a világ ugyanakkor egyáltalán nem utópisztikus: a lányok itt is fiúbandákért rajonganak, és a sikeres filmeknek legalább három folytatása készül. A külvilág ábrázolása se nem idilli, se nem kritikus, se nem groteszk, a történetek alaphangütésének megfelelően humoros.

A legtöbb mese hőseink „délutáni életéről” szól, arról az időszakról, amikor már hazaértek az iskolából, a – mindig sokat dolgozó – szüleik viszont még nem értek haza a munkából. Ebben a délutáni életben olykor értesülünk az iskolai helyzetről, a leckét is meg kell írni néha, de a kalandok és történetek legtöbbször ettől függetlenek. A szülők aktív szereplőkként csak elvétve jelennek meg a történetekben. Az anya harmincöt körüli építész, kreatív munkát végez – azt a házat is ő tervezte, amiben jelenleg a család él. Szívén viseli a világ sorsát: hajlamos aggodalmaskodni, és olykor ráfér egy kis nyugtatgatás. Az apa negyven körüli vállalkozó. Ha sikerül megszervezni, hétvégén nagy kirándulásokra viszi a családot autóval, és a piknikezés nagy családi focizásba torkollik. A szülők mintával szolgálnak ugyan a gyerekeknek – csak egy picivel többet tudnának velük lenni! Pozitív hatásuk így is érvényesül, és sok-sok apró figyelmességük jelzi, hogy a gyerekekért dolgoznak, és amikor csak lehet, együtt töltik az időt.

A Minimax televízió és a Baestarts


Picicicának és Macikutyának közös
hálószobája van, a kutya-macska
barátság jegyében
A Minimax Televízió napjaink vezető gyermekcsatornája Közép-Kelet-Európában. 1999-ben Magyarországon kezdte meg a műsorsugárzást, két évvel később Romániában, majd 2004-ben Csehországban és Szlovákiában is elindította műsorát. Röviddel az indulás után a legnézettebb tematikus gyermekcsatorna lett az említett országokban, vezető szerepét mind a mai napig őrzi. Népszerűsége nem csak a gyerekek körében töretlen, de a kábeltelevízió-szolgátatók piacán is az egyik legkedveltebb gyermekcsatorna. A 2004-ben megújított műsorstruktúra és az arculat átalakításának első lépései még közkedveltebbé tették a Minimaxot.


Az arculatváltást lebonyolító Stúdió Baestarts Film & Video Kft 2004. januárjában alakult azzal a céllal, hogy gyerekeknek és fiataloknak szóló, erőszakmentes rajzfilmeket készítsen, ezek forgalmazásában, ill. másodlagos jogainak hasznosításában részt vegyen. A nemzetközi megrendelésre, ill. koprodukcióban készülő filmek mellett magyar meséket, történeteket, verseket és mondókákat is feldolgoznak.