Batman-előtörténet helyett távolabbi misztikum felé
Törékeny evilági létezésünk
Jelenet A forrásból |
A történet hosszú időt ölel át, de úgy tűnik a film elkészítéséhez most már ennél valamivel kevesebb is elég lesz. Mint korábban hírt adtunk róla, eredetileg Aronofsky egy korábbi Batman-filmre, a Batman: Year One-ra készült. Bruce Wayne repülőstartját végül Cristopher Nolan vitte vászonra, és nem a Rekviem rendezője, aki közben elkezdett gondolkodni egy másik munkán, így született A forrás. Az előkészületekhez már 2002-ben nekiláttak, de akkor még más szereplők voltak a produkcióban, és címe is más volt: Last Man (Utolsó ember).
Azonban a film megvalósítását különféle problémák hátráltatták. A stúdió nem akarta elfogadni a 70 millió dolláros költségvetést, majd a film főszereplői szálltak ki a projektből. Cate Blanchett terhes lett, Brad Pittnek pedig nem tetszett a sokadszorra átírt forgatókönyv, és végül inkább elvállalta Achilles szerepét a Trójában, így semmi nem lett a 2002 őszére, majd a következő év tavaszára tervezett bemutatóból.
Végül a szereplőket sikerült pótolni, és elindítani a forgatást. Először az X-Men-sorozatban és a Kardhalban alakító Hugh Jackman vállalta főszerepet, majd Rachel Wiesz, aki a Múmia-filmekben, valamint Szabó István a Napfény íze című filmjében is játszott.
Három idő, két utazás, egy(?) főhős
A történetet maga a rendező és a Rekviem forgatókönyvírója, Ari Handel készítette. Aronofsky weboldalán a következőket írta A forrásról: „Egy olyan metafizikus, Mátrix után készült sci-firől van szó, amelyhez hasonlót még nem láthattál.” A rendező nem kevés önbizalommal azért hivatkozik a Mátrixra, mert szerinte a Wachowski-testvérek mozija újraalkotta a műfajt, akár a Star Wars vagy Kubrick 2001: Űrodüsszeiája tette annakidején. „Környezetünk megváltozott, és megpróbálom kitalálni, hogy milyen filmeket kellene a közönségnek vetíteni. Úgy gondolom, hogy valami egészen cool dologgal állunk elő.”
Cool dologgal előállni
Forgatás közben |
A két, ezerévnyi távolságban játszódó történet közben „beugrunk” a jelenbe, ahol Tom Verde sebész, és egy orvosi csoport tagjaként rákkutatással foglalkozik. Főnöke, akit a Rekviem főszereplője Ellen Burstyn alakít, tudja, hogy Tom zseniális tudós, és gyakran a logikát is mellőző feltevései helyesnek bizonyulnak. Ugyanakkor a férfi felesége rákban szenved, és kettejük élete várakozással valamint hazugsággal telik. Várnak az elkerülhetetlen halálra, és úgy tesznek, mintha még lenne remény.
Digitálisan manipuláló művészfilmes
A film forgatása nemrég, néhány hete ért véget. Az alkotók most éppen a vágáson és a zene megkomponálásán dolgoznak. Utóbbit a rendező korábbi filmjei, valamint a Doom és Helyszínelők-sorozat zeneszerzője, Clint Mansell végzi. Aronofsky úgy nyilatkozott: „Rengeteg felvételünk van, és ezek közül mindig nagyon nehéz kiválasztani a legalkalmasabbat. Rendezőként te vagy a felelős azért, hogy a színészek és mindenki munkájából biztosan a legjobbat használd fel.”
Másfelől viszont Aronofsky megkönnyebbülést is érez, hiszen a stúdió végleg befejezettnek tekinti a felvételeket, amivel a körülbelül négy éve tartó munka egy jelentős szakasza ért véget. A két főszereplő már látta a rendező egyik vágását, és elégedettek voltak a látottakkal.
Élet, halál és spiritualitás
A forrás pszichedelikus tündérmese |
Ami a premiert illeti, „a filmet a lehető leghamarabb szeretném bemutatni, azonban addig várok ezzel, amíg tökéletesre lesz csiszolva”, ami azt jelenti, hogy leghamarabb csak a jövő év folyamán láthatjuk A forrást. Az élőszereplős képek mellett pedig körülbelül kétszáz VFX-trükkfelvételen dolgoznak, ami 2006 februárjáig is eltarthat.
A forrás, mint Aronfsky korábbi munkái is nehezen sorolható műfaji korlátok közé. A rendező olyan sci-finek tekinti a filmet, ami pszichedelikus tündérmese és egy örökké tartó szerelem története is.
A Pi és a Rekviem direktora, aki munkái után gyakran a művészfilmes jelzőt is megkapta, szívesen nyúl olyan digitális eszközökhöz, amelyekkel utólag is módosítani lehet a felvett képeken. „Elképesztő, amit a VFX-technikával lehet tenni, nagyon finom és pontos dolgokat tanultam vele.” Például mint a képernyő kettéosztásával a képmezőkben látható színészek mozgásritmusának megváltoztatása. „Megvizsgálhatod, miként változnak a szereplők között az interakciók, megváltoztathatsz nagyon finom részleteket, amelyeket senki sem venne észre, de mégis segítik a dráma kialakulását.”
Tökéletesre lesz csiszolva
Egy kedves szereplő a filmből |
Ha pedig valaki nem tudna várni A forrás mozikba kerüléséig, annak jó hír, hogy a napokban – igaz egyelőre Amerikában - kiadják a film képregény-változatát, amely persze teljesen más, mint a mozi.