INTERJÚ

Prikler Mátyás: Nem akarok a pozsonyi nagybácsi lenni

Prikler Mátyás szlovákiai magyar rendező, producer. Az utóbbi évek több magyar függetlenfilmjének szlovák producere, dolgozott többek között a Magyarázat mindenre című filmben, a Külön falkában és Hajdu Szabolcs alkotásaiban is (Délibáb, Kálmán-nap, Egy százalék indián). Január 18-án került mozikba második nagyjátékfilmje, a Hajdu Szabolcs főszereplésével készült Hatalom, ennek kapcsán beszélgettünk vele az alkotás létrejöttéről, színészlegendákkal való munkáról, a két ország filmes támogatási rendszerének különbségeiről, első randiról az operatőrrel, határon túli magyarságról és arról, hogy bármennyire is szereti a felsorolt magyar filmeket, miért keserűek kicsit mégis ezek a munkák.

Czira Sára, Nagy Eszter: „Itt egy újfajta családmodell épül”

Heni 36 éves, Barcelonában él és látványtervezőként dolgozik. Heni nagyon szeretne anyuka lenni, de nem talált olyan párt, akivel szívesen alapított volna családot. Úgy érzi, kifut az időből, ezért regisztrál egy co-parenting oldalra, ahol nem szerelmet kereső férfiakkal ismerkedhet, hanem olyanokkal, akik hozzá hasonlóan szülő társat keresnek. A Cabin Pressure-t itthon először a Verzió fesztiválon láthattuk, mi pedig kikérdeztük a film rendezőit, Czira Sárát és Nagy Esztert a film létrejöttéről.

Balázs Ádám: Bölcsész fejjel megyek neki minden filmzenének

Nemzetközileg ismert zeneszerző, aki olyan magyar filmekhez komponált műveket, mint a Testről és lélekről, a Mindenki vagy a Magasságok és mélységek. Jelenleg épp egy román sorozaton dolgozik, ezek mellett pedig a május 2-án a hazai mozikban bemutatott A boldogság ügynöke zenéjét is ő jegyzi. Balázs Ádámmal zeneszerzői szerepről, alkotói kézjegyekről és filmes kapudrogokról beszélgettünk, de az is szóba került, hogyan lehet egy road movie-hoz jó zenét készíteni.

Már a mongol sztyeppén is odahajták az állatot, ahol van térerő

A sokrétű magyar-mongol kapcsolat nyomába ered Füredi Zoltán személyes hangvételű dokumentumfilmjében. A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában rendezőjével mongóliai kalandjairól, a pusztai vendégszeretetről, a nomád állattartók kilátásairól és helyszellemekről beszélgettünk.


KRITIKA

A középkorú férfitestek dicsősége

A Szexi dög mindössze egy medencés nyaralóban játszódó kamaradrámából és egy profánul homoerotikus, gőzfürdőben elkövetett heistből, valamint annak következményeiből áll, mégis zavarbaejtően fordulatos és kiszámíthatatlan.

Harmincéves az álmodozók hongkongi bibliája

Idén nyáron lépi át a 30-at Tarantino egyik kedvenc filmje, az ananászkonzervek filmtörténeti magasságokba emelője, Faye Wong filmes karrierjének elindítója, és talán a világ egyik legromantikusabb filmje. A szerzői (mid)kultfilmes Wong Kar-wai nemzetközi karrierjét ez a forgatási szünetben, jóformán szórakozásból készített film indította el, a kísérletezési vágy okozta szabadság minden kockából sugárzik.

Húsz éve kaptunk egy makulátlan filmet a szerelemről

Te mit tennél, ha lehetőséged volna kitörölni valakit a fejedből? 2004-ben egy francia és egy amerikai zseni eljátszottak az emléktörlés gondolatával, és közben elkészítették minden idők egyik legszebb szerelmes filmjét. Húsz éve mutatták be itthon az Egy makulátlan elme örök ragyogását, ami olyan mély nyomot hagyott bennünk, hogy azóta se hevertük ki.

Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle

Szimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket. A Fekete pont az iskolai mindennapok fájóan ismerős, keserédesen nosztalgikus képeivel a közös gondolkodás és az empátia fontossága mellett érvel.

David Lynch legmegrázóbb tragédiája

Az egész egy fiatal lánnyal kezdődött. Egy fiatal lánnyal, akit holtan találnak meg egy műanyag zsákba csavarva. A Twin Peaks 1990-es debütálását követően az egész világ egyetlen kérdésre akart választ kapni: „Ki ölte meg Laura Palmert?” Miután a gyilkos személye lelepleződött, a történet célját vesztve próbált új utat találni, mígnem az ABC csatorna elkaszálta. De a sorozat társalkotója, David Lynch úgy érezte, neki még dolga van ebben a világban, és azon belül is, dolga van Laura Palmerrel. Az 1992-es, először kifújolt, ám idővel kultstátuszba emelkedett Twin Peaks – Tűz, jöjj velem! David Lynch legmegrázóbb filmje a mindennapi élet felszíne alatt tenyésző borzalmakról, és igazságot szolgáltat a meggyilkolt karakternek, úgy, ahogy a sorozatban nem volt rá lehetőség.

Sanyiék bűne a mi bűnünk is

A KIX a felszínen egy nyers, megrázó portré Sanyiról, a budapesti fiúról, aki Mikulán Dávid (és a filmbe később csatlakozó Révész Bálint) előtt válik kóborló kisgyerekből problémás kamasszá, majd koraérett felnőtté. Az ő és családja sorsán keresztül azonban a rendezőpáros a városi szegénység jelenségét is feltárja, a társadalom peremére szorult emberek kilátástalansága hatja át a filmet. Az pedig, hogy „Miku” és Révész 12 éven át követték a főszereplőiket, csak tovább erősíti a KIX szociográfiai jelentőségét.



ÖSSZEÁLLÍTÁSOK, RIPORTOK

A világ legjobb filmje egyetlen percben

Miközben a social médiában emberek ezrei szereznek hírnevet azzal, hogy a hétköznapi rutinjukat magasztalják, Chantal Akerman azzal csinál filmtörténetet, hogy rámutat: nincs is feleslegesebb és hiábavalóbb a rutinszerűen végzett házimunkánál.

Majomemberekkel kalandoztunk és fából faragtunk királynőt Wrocławban

Lengyelország harmadik legnagyobb városa idén 24. alkalommal szervezett figyelemre méltó, nagyszabású filmfesztivált. A New Horizons-on idén láttuk többek között a cannes-i filmfesztiválon a rendezésért díjazott hipnotikus erejű road movie-t és az ugyanott nagydíjjal kitüntetett indiai feminista drámát is. De rejtett kincsként fedeztünk fel multikulti gyászfilmet és Monty Python beütésű elborult szatírát, hogy aztán a nagyláb-család testnedvekben úszó erdei kalandja koronázhassa az élményt.

Enyedi Ildikóval és egy hongkongi sztárral találkoztunk a Füvészkertben

Bár Németországban játszódik, mégis nagyjából a fele készül Magyarországon Enyedi Ildikó nemzetközi koprodukcióban megvalósuló új filmjének, így a Füvészkertben meglátogathattuk a különleges fa körül bonyolódó, több időszakban játszódó A Csendes barát forgatását. A film egyik főszereplője, Tony Leung és a rendező is nyilatkozott a közös munkáról, valamint azt is megtudtuk, mitől olyan különleges és szinte elpusztíthatatlan a ginkgo.

Cannes próbára teszi az igazságérzetünket

Rendesen belevetettük magunkat a 2024-es cannes-i filmfesztivál sűrűjébe. Átlagosan öt filmet néztünk naponta, így a felfokozott tempóban értek nagy meglepetések és csalódások is. Az első napok alapján arra jutottunk, hogy a versenyprogram változatos, a színvonala viszont egyenetlen volt, a mellékszekciókban pedig szokás szerint igazi csemegék sorjáztak. Idén több olyan film is szerepelt a kínálatban, amikben a főszereplők igazsága nem tud érvényesülni, mintha minden összeesküdött volna ellenük. Ezek a művek súlyos morális kérdéseket feszegetnek abortuszról, gyászról, gyűlöletről és Nicolas Cage szörf-szektás filmjének hála arról is, hogyan kell elengedni a múltat.

Emma Stone, Mark Ruffalo és a lángostorta – így forgott a Szegény párák Budapesten

Hogyan kell szólítani Emma Stone-t a magánéletben, milyen arc Mark Ruffalo, mi volt a legnagyobb sláger a magyar ételek közül? Miért hívtak egy szabót a szettbe és miért nem aludt három napig az operatőr? Joggal izgulhattunk az Oscar átadón a Szegény párák című tizenegyszeresen jelölt filmért, ugyanis tele a stáblistája magyar nevekkel. Jorgosz Lanthimosz két magyar munkatársa, Réder György operatőr és Simkó Dóra scriptes szakmai fortélyokat árul el és forgatási sztorikat mesél.

Magyar kezek keltették életre Benedict Cumberbatch szörnyetegét

Május végén mutatták be Netflixen Benedict Cumberbatch legújabb minisorozatát, a 80-as évek New York-jában játszódó Eric-et, aminek nagy részét Magyarországon, a mogyoródi Astra Stúdióban, az etyeki Korda Stúdióban és egyéb budapesti helyszíneken vettek fel. Az Eric kreatív csapata nem csak a díszleteket és a technikai stáb tudását vette kölcsön, több magyar alkotót is felkértek kifejezetten nagy felelősséggel járó művészeti munkára. Így készítette Pantyi Petra a sorozatban feltűnő összes fényképet, Király Krisztián pedig a történetben kulcsfontosságú szerepet játszó gyerekrajzokat. Erről az izgalmas gyártási folyamatról meséltek, és ritka fotókat és rajzokat mutattak nekünk a kulisszák mögül.

PODCAST

Filmhu podcast #84: Dér Asia

Milyen érzés, amikor kamerával ülsz egy kemoterápiától hányó ember mellett? Meddig lehet vágni egy dokumentumfilmet, hogy még a valóságot mutassa? Felelős-e a dokufilmes a saját alanyáért? Segíthette a hasnyálmirigy rákból való kigyógyulásban Einspach Gábort, hogy egy kamera követi azt végig? Legújabb dokumentumfilmje, a január eleje óta az itthoni mozikban is látható Nem halok meg kapcsán beszélgettünk Dér Asiával, akitől azt is megtudtuk, hogy mit csinál egy spanyol sziget apró kis falujában.

Filmhu podcast #86: Breier Ádám

Lefkovics Tamás és Iván évek óta nem beszélnek egymással. Egy családi tragédiát követően a fiú, Iván Izraelbe költözött és ott alapított családot. Édesanyja váratlan halálának hírére tér haza hatéves kisfiával, hogy sivát üljön budapesti házukban és megpróbáljon megbékélni bokszedző apjával. A Lefkovicsék gyászolnak családi dráma humorral és generációs ellentétekkel, Bezerédi Zoltán és Szabó Kimmel Tamás főszereplésével. A Filmhu Podcast vendége Breier Ádám, akinek ez az első nagyjátékfilmje.

#90: Csáki László

Képzőművész, rendező és tanár, aki egyszerre dolgozik élőszereplős- és animációs műfajokban. Első egész estés alkotása a Kék Pelikan című animációs dokumentumfilm, amiből kiderül, hogyan utazták be magyar fiatalok tömkelegei hamis vonatjeggyel Nyugat-Európát a 90-es években. Csáki László podcastunkban mesélt a közel 20 éve érlelődő film elkészítéséről, az animáció előnyeiről és szerteágazó karrierjéről.

#94: 30 éves a Cirko-Gejzír

1994. májusában, harminc évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit a Cirko-Gejzir mozi. Európa egyik legkisebb független artmozija minden budapesti filmrajongó számára fontos találkozási pont, a legizgalmasabb szerzői filmek, fesztivál- és közönségsikerek otthona. A mozi csapata személyes kapcsolatot ápol a nézőivel, ezt erősíti például a Sátántangó szünetében felszolgált szendvics és a december 24-én, szenteste tartott vetítések. A Cirko-Gejzír mozi és a Cirko Film múltjáról és jelenéről Balassa Péterrel és Garancsi Ágival beszélgettünk.

#97: 20 éves a CineFest

Fiatal Filmesek Nemzetközi Fesztiválja néven indult útjára az egyik legfontosabb hazai filmes esemény, amit pár évre rá CineFestre kereszteltek. Húsz éve járunk le Miskolcra gondosan összeválogatott nemzetközi filmeket és izgalmas magyar premiereket nézni, a napokban pedig kezdetét veszi a kerek évfordulót ünneplő fesztivál. Ebből az alkalomból Csákvári Géza művészeti igazgatóval és Muszatics Péterrel, a fesztivál egyik főszervezőjével és a CineClassics kurátorával a fesztivál múltjáról, jelenéről és jövőjéről, a filmek válogatásáról, a sztárok felhajtásáról és a szülinapos programokról is beszélgetünk.

#98: Szimler Bálint és Osváth Gábor

Évnyitón ájuldozó diákok, szenyózó portás, indokolatlan órai feleltetés, szó szerint szétmálló iskola, kiégett és kirúgott tanárok, és egy magára hagyott gyerek. Szimler Bálint első nagyjátékfilmjében egy Berlinből hazatérő tízéves kisfiú szembetalálja magát az elkeserítő állapotban lévő magyar iskolarendszerrel, ahol pár tanáron kívül nem tudja és nem is akarja megérteni őt senki. A Fekete pont rendezőjével, és vezető producerével, Osváth Gáborral beszélgettünk.

#100: Tíz éves a VAN Valami furcsa és megmagyarázhatatlan

2014. október 30-án színre lépett a VAN főhőse, Szentesi Áron. A szerelmi bánatban szenvedő fiú lépten-nyomon holtan esik össze, 30 évesen az anyja írja az önéletrajzát, és lisszaboni repülőjegyeket vesz egy olyan lakásban, ahol még tejföl sincs. Podcastunk 100. adásában Reisz Gábor felidézte nekünk, milyen volt az első filmjének két éven át tartó, gerilla forgatása, és hogy milyen hatással volt a VAN a Rossz versek és a tavaly bemutatott Magyarázat mindenre készítésére. Gábor a kedvünkért még a gitárját is elhozta a felvételre.

#102: Mikulán Dávid és Révész Bálint

Kamerával végigkövetni egy kisgyerek felnövését általában csak a lelkesen házi videózó szülőknek adatik meg. Mikulán Dávid 2011 tavaszán gördeszkával járta a várost, amikor az izgalmas arcok filmezése közben belefutott a nyolc éves Sanyiba és haverjaiba. A találkozásból bandázás, barátság, közös alkotás és egy 12 éven keresztül forgó dokumentumfilm született, ami végigkíséri a fiú kamasszá, majd fiatal felnőtté válásának rögös útját. Útközben hozzájuk csapódott Révész Bálint, és a közel 200 órányi nyersanyagból megszületett az utóbbi évek egyik legkreatívabb dokumentumfilmje, a KIX. Az évtizedesre nyúló forgatás érzelmi és gyakorlati oldaláról, utcai napköziről, a végtelen vágásról és arról meséltek, nekik milyen volt átélni a tragédiát, ami Sanyi sorsát megpecsételte.

 

Borító: Jelenetkép a Fekete pont című filmből