Remekül szerepeltek a magyar filmek a 43. Karlovy Vary Filmfesztiválon, többek közt megszületett a fesztivál történetének első díjnyertes magyar dokumentumfilmje, a Nemes Gyula rendezésében készült Letűnt világ. Így ő a hatodik olyan magyar rendező, aki Máriássy Félix, Ranódy László, Sándor Pál, Gothár Péter és Fekete Ibolya után elnyerte a Kristályglóbuszt. Nemes a cseh filmfőiskolán, a FAMU-n végzett 2006-ban, ami segített a cseh fesztiválszereplésekben (2004-ben A mulandóság gátja, a Letűnt világ úgymond első része már részt vett a fesztiválon), és feltűnést keltett a díjátadáson is: a cseh miniszterelnök részvételével megtartott gálán Nemes egyrészt, minden formalitás mellőzve, "alulöltözve" jelent meg, ami miatt eleinte be sem akarták engedni, másrészt cseh nyelven köszönte meg a díjat, ami megkeverte az est házigazdáját alakító filmszínészt, hisz az ő papírjai szerint egy magyar rendező kapta a díjat...

Nézd meg a Letűnt világ első részét, A mulandóság gátját




A díjat attól a Jorgen Lethtől vette át, akinek nem kisebb személyiség tisztelgett sajátos filmes eszközeivel, mint Lars von Trier az Öt akadályjal; a dokumentumfilmes zsűri elnöke a grémiummal együtt egyhangúlag ítélte od a díjat a Letűnt világnak, amely ráadásul egy hozzá hasonló alkotói gondolkodás terméke. Kisült ugyanis, ahogy a két rendező beszélgetésbe elegyedett, hogy a dán rendező régóta készülő (egy szexjelenetével világszerte nagy port felkavart) projektje egy világjáró film, a The Erotic Human (Det Erotiske Menneske) az emberi szexualitásról szól, bejárva az egész földet, s Nemes következő doku-projektje is épp egy ilyen utazós film lesz, amely A Föld egy napja címet viseli majd - a Magyarországról kiinduló dokumentumfilm nem kevesebbet akar megragadni, mint a Földön zajló életet.

Nemes Gyula csehül és alulöltözötten a díjátadón


Vertovi ihletettségű montázsfilm lesz, amely nagyjátékfilmes időkeretek közt mutatná be az élet folyását, s így társadalmak, rendszerek relativitását, az emberi élet sokszínűségét. A két filmet nem pusztán az utazós jelleg köti össze, hanem az is, ahogy szembemennek a ma uralkodó fikciós-játékfilmes dokus trenddel, amely szépen elsimítja a dokumentumanyag nyersességeit, így a valóság esetlegességeit is. Ez a film amúgy még a pályázás szakaszában van, s nem a filmkészítés technikai feltételei igényelnek pénzt, hisz ahhoz "egy rugós kamera, meg egy operatőr kell csak", hanem az utazás, az előkészítés.

A Letűnt világ a Kopaszi-gát pusztulását meséli el, alapvetően személyes hangvételű mű, mivel Nemes lakott Budapestnek ezen az egykor vadregényes helyén, ahol egész kis közösségek alakultak ki, de amely egyre nehezebben tudta megvédeni létét, s végül nemrég a terület eladása, "ingatlanfejlesztése" révén teljesen eltűnt. Afféle "jegyzetfüzet"-technikával készült film ez, tárgyához hasonlóan nehéz körülmények között készült, hisz az állami pénzcsapok annak ellenére nem nyíltak meg, hogy a múló időt dokumentáló darab "első része", A mulandóság gátja kijutott a Karlovy Vary Filmfesztiválra 2004-ben. Nemes, aki a Letűnt világ producere is, az általa alapított Absolut Film Studióval saját forrásból kezdte el forgatni filmjét, majd 2006-ban kapott támogatást az MMK-tól és az NKA-tól. A film, ellentétben a mai dokufilmes gyakorlattal, filmre, igaz, lejárt nyersanyagra készült, egy szál kamerával.

Az egykori vadregényes Kopaszi-gát


Az összesen 10 év forgatási idő alatt 2 óra anyag készült, vagyis Nemes az elejétől fogva tudta, hogy mi érdekli: a táj változása, a természet kihívásai, az emberek, a gyerekek öregedése, s végül az élet úgy hozta, hogy a tárgyának pusztulását is megörökíthette. Paradox módon a munkához először a finn közszolgálati tévé adott pénzt, majd maga a Kopaszi-gáton dolgozó ingatlanfejlesztő cég gondolta úgy, hogyha valamit leradíroz a föld színéről, legalább kapjon egy filmes emlékművet. A harmadik évben végül megnyíltak az állami források is, a fesztiválmeghívást követően pedig a felnagyításhoz nyújtott támogatást a Duna Műhely, a MyFilm és a Magyar Filmunió. Nemes minisztériumi támogatásban reménykedik, hogy a kópia költségvetése összeálljon, mivel a forgatás mostoha körülményei megdrágították az utómunkálatokat. A végeredmény azonban, ahogy a mellékelt ábra mutatja, meggyőző lett. A magyar közönség leghamarabb a Filmszemlén találkozhat a Letűnt világgal, illetve az alkotó a fesztiválfődíj örömére tervez egy díszbemutatót is.

Nemes a Kristályglóbusszal - beérett a lejárt nyersanyag

Nyilván az elkészítés nehézségei is közrejátszottak abban, hogy Nemes Gyula és több rendezőkollégája  úgy döntöttek, hogy alapítanak egy különleges produceri szervezetet. A Playtime nevű formációban a rendezők egyszersmind producerek is lesznek, és egymás projektjeit gondozzák majd. Nemes következő játékfilmje már ebben a szisztémában fog elkészülni: a Zero című film egy "anarchista-terrorista vígjáték" lesz, amelynek kisember főhőse előbb meggazdagszik, majd kilép ebből a világból, és fellázad - igazi önironikus alkotás lesz burleszk- és gengeszterfilmes elemekkel. Az Afrikában befejeződő film egyelőre a forgatókönyvfejlesztés fázisában tart. A Playtime annyira friss történet, hogy a többi tag neve egyelőre még nem ismerhető meg, és Nemes sietett azt is leszögezni, hogy a rendezői produceri szervezet nem szakítani akar a hagyományos produceri irodákkal, hanem együttműködni velük, így Durst György lesz a leendő film koproducere.