Magyar idő szerint hétfő hajnalban rendezik a 95. Oscar-gálát a los angelesi Dolby Színházban, amit élőben követhetünk majd a Disney+ platformján. A ceremóniára készülve a fővárosi Művész Moziban egész vasárnap kizárólag olyan filmeket nézhetünk, amelyek ott vannak a jelöltek között.

Így újra a nagyvásznon lesz látható a 6 kategóriában jelölt, többek közt a legjobb film díjáért versenyző Top Gun: Maverick, amely a tavalyi év egyik legnagyobb sikere volt mind nézői, mind szakmai körökben, a Filmhun megjelent kritikában így méltattuk: „Top Gun: Maverick úgy süvít el a legtöbb mai látványfilm mellett, mintha magukat valami sokkal nagyobbnak képzelő kisrepülőgépeket iskolázná le egy F-18-as.” Megnézhetjük a másik cannes-i sikerfilmet, a 8 aranyszoborra jelölt Elvist is, amely igen esélyesnek számít a Legjobb Férfi Főszereplő, valamint a Legjobb Hang kategóriáiban egyaránt. A novemberi bemutatót követően pedig Lukas Dhont cannes-i nagydíjas alkotását, a Közelt is levetítik. A rendező saját gyerekkori élményeiből táplálkozó, érzelmes drámáról így írtunk: „Lukas Dhont a Lány című filmmel már bizonyította érzékenységét, fogékonyságát a fiatalság identitáskérdései iránt, és a szeretetteljes közeg- és karakterábrázolás vagy a színészvezetés tekintetében a Közel című filmmel sem okoz csalódást.”

Aftersun

A nemrég a mozikba visszakerülő Minden, Mindenhol, Mindenkor is látható lesz, idén ezt a filmet jelölték a legtöbb kategóriában, egészen pontosan 11-ben, indul a Legjobb Filmnek járó díjért, és több színésze is megméretheti magát. A rekeszizmainkat és az érzelmi páncélunkat ért támadásról így írtunk korábban: „A két rendező fogta a játékos ládát, egy nagy kupacba öntötte a tartalmát, és aztán szinte minden felhasználtak. Sosem lehet tudni előre, hogy éppen egy Pixar-filmet vagy Wong Kar-Wai stílusjegyeit fogják megidézni, esetleg két szikla megható párbeszédével fogják egyszerre támadás alá venni a rekeszizmokat és az érzelmeket.” A 3 kategóriában versenyző Arany Pálma díjas A szomorúság háromszöge is műsoron lesz, amelyben két és félórán keresztül szórakozhatunk azon, hogy próbálnak dúsgazdag emberek túlélni egy hajótörést. A gyomorforgató élményről cannes-i beszámolónkban írtunk.

Továbbá természetesen a mozik kínálatába frissen bekerülő filmeket is megnézhetünk. Ilyen a 9 jelölést begyűjtő A sziget szellemei, amely az Erőszakikat, valamint a Három óriásplakát Ebbing határábant is jegyző Martin McDonagh új, szokatlanul visszafogott és empatikus, mégis kultgyanús rendezése. Továbbá, Todd Field Tár című alkotása, amely főleg a Legjobb Női Főszereplő kategóriában számít esélyesnek, Cate Blanchett feszes, megfontolt alakításával. Kritikánkban feltettük a kérdést: „De kicsoda Lydia Tár és mitől olyan bombasztikus erejű a mindössze harmadik nagyjátékfilmjét jegyző Todd Field róla szóló karakterdrámája?” És meg is válaszoltuk: „Elsősorban a címszerepet játszó Blanchett alakítása miatt.

Ezen kívül megnézhetjük még Damien Chazelle háromórás látványorgiáját, a Babylont, a 3 jelölést begyűjtő A Bálnát, valamint Spielberg önéletrajzi filmje az A Fabelman családot, melyről kritikánkban az életm egyik legerősebb darabjaként írtunk. illetve a most csütörtökön bemutatott Volt egyszer egy nyár című apa-lánya filmet, ami máris hangos nemzetközi és hazai sikert aratott, mi pedig így próbáltuk meg kritikánkban, miért is olyan remek film: „A film letaglózó erejét éppen az adja, hogy a néző a felnőtt és emlékeiben válaszok után kutató nőhöz hasonlóan a megidézett ártatlan gyermeki szemszögből kénytelen felismerni a már vélhetően akkor is elkerülhetetlenül közeledő tragédia előjeleit.”

A Művész mozi részletes programja ezen a linken keresztül elérhető.

Címlapképen: Mindig, mindenhol, mindenkor