Uppsala előtt a Belgiumban megrendezett Genti Nemzetközi Filmfesztivál európai filmes szekciójában kapott elismerést: a genti zsűri elnöke Michaël Borremans kiemelte a kisfilm újszerű látásmódját és a bátor témaválasztást, amivel az alkotók egy aktuális tragédiát dolgoztak fel.
Jelenet a filmből / forrás: Filmfabriq
A Dark Chambers története a 71 menedékkérő halálával járó „halálkamion” esetét mutatja be. A magyar rendszámmal ellátott teherautót 2015 augusztusában találták meg Ausztriában, az osztrák-magyar határtól alig 40 km-re. A jármű napok óta állt elhagyatottan, a rakterében 71 holttesttel, köztük nyolc nővel és négy gyerekkel. Az ügyben idén nyáron született jogerős ítélet: a letartóztatott vádlottak mindegyikét bűnösnek találta a magyar bíróság.
Bánovits Ottó Gentben / Fotó: Gyuricza Liliann
A tragédia bemutatására az alkotók egy rendhagyó megoldáshoz nyúltak. A camera obscura (latin, jelentése: sötét kamra, vagyis Dark Chamber) egy minden oldalról fénytől védett doboz vagy szoba, amibe a fény egy apró lyukon keresztül hatol be. A filmben a kamera ennek a fénynek követi az útját, és így fokozatosan mutatja meg a teljes képet. A kisfilm operatőre Pálos Gergely volt, aki Svédországban Roy Andersson két legutóbbi nagyjátékfilmjét is jegyezte.
A Dark Chamber magyar premierje a Friss Húson, a nemzetközi pedig a 45. Telluride Filmfesztiválon volt, az év során szerepelt Londonban, Spanyolországban és Németországban is. A film magyar és svéd koprodukcióban készült, magyar oldalról a Filmfabriq (Dreissiger László, Osváth Gábor), Focus Fox és az Umbrella jegyzi.
Forrás: Filmfabriq