Az idei év eddigi legerősebb nyitóhétvégéjét produkálta a magyar mozikban Mattel világhírű játékán alapuló Barbie (kritikánk itt olvasható róla), a Margot Robbie főszerepelésével készült filmre itthon 111 680 néző volt eddig kíváncsi. Nem sokkal marad el tőle Christopher Nolan nagyszabású életrajzi filmje, mivel az Oppenheimerre 99 547 hazai néző ült be a hétvégén (kritikánk itt található.) Az adatok a Filmforgalmazók Egyesületétől származnak

Ezzel nálunk a rózsaszín álomvilágból származó műanyag baba és az atombomba atyja is beelőzte a Marvel idei nagy legnagyobb durranását (A galaxis őrzői: 3. rész), Vin Diesel száguldozó famíliáját (Halálos iramban X) és a Nintendo első igazán sikeres videójáték adaptációját (Super Mario Bros). Mindezt egy olyan nyáron, ahol olyan nagy franchise-ok, mint a Mission: Impossible és az Indiana Jones bele se fértek az első ötbe.

Az idei top 5 nyitóhétvége eddig Magyarországon:

1. Barbie - 111 680 néző
2. Oppenheimer - 99 547 néző
3. A galaxis őrzői: 3.rész - 88 865 néző
4. Halálos iramban X - 84 577 néző
5. Super Mario Bros.: A film - 74 684 néző

A Barbie és az Oppenheimer a Covid utáni top tíz hazai nyitóhétvége közé is bekerült, igaz, itt már csak hetedik és a kilencedik helyre sikerült felkúszniuk. A két film azonban nem oltotta ki, sőt, még rá is erősített egymásra (lásd lejebb a “Barbenheimer” jelenségről szóló bekezdést), így egyetlen hétvége alatt közösen hoztak itthon 211 227 nézőt, amivel letaszítanák a trónról a legutóbbi Pókembert is (189 904 néző)

A 10 legjobban nyitó film a Covid óta itthon:

1. Pókember: Nincs visszaút: 189 904 néző
2. Avatár: A víz újta - 177 279 néző
3. Doctor Strange az őrület multiverzumában - 159 675 néző
4. Thor: Szerelem és mennydörgés - 151 508 néző
5. Jurassic World: Világuralom - 127 487 néző
6. Venom 2. - Vérontó - 113 243
7. Barbie - 111 680 néző
8. 007: Nincs idő meghalni - 102 241 néző
9. Oppenheimer - 99 547 néző
10. Fekete Özvegy - 90 988 néző

Szintén nem elhanyagolható, hogy az Oppenheimer Christopher Nolan filmjei közül az eddigi legjobb első hétvégét hozta Magyarországon, kenterbe verve többek között Batmant és az álmokban túrkáló Leonardo DiCapriót.

Nolan 5 legjobb nyitóhétvégéje a magyar mozikban:

1. Oppenheimer - 99 547 néző
2. A Sötét Lovag: Felemelkedés - 86 643 néző
3. Eredet - 73 355 néző
4. Tenet - 71 213 néző
5. Csillagok között - 64 150 néző

Mindeközben az Egyesült Államokban minden idők negyedik legnagyobb nyitóbevételű hétvégéjét hozta össze együttesen a mozipénztáraknál a két film, még ha a mérleg nyelve jobban el is tolódott a Barbie irányába a Box Office Mojo szerint. A Barbie 155 millió dollárral, az Oppenheimer 80.5 millióval nyitott az USA-ban, összeadva pedig a Bosszúállók: Végjáték, a Bosszúállók: Végtelen háború és Star Wars: Az ébredő erő nyitóhétvégéi mögé sorol be ez az összeg.

A Barbie az idei év eddigi legnagyobb első hétvégi bevételét termelő filmje lett a tengerentúlon is. Greta Gerwing alkotása világszinten pedig már 337 millió dollárnál tart, és a második legnagyobb első hétvégi bevételt hozó filmet lett, aminek női rendezője van (az első továbbra is a Marvel Kapitány, 456 millió dollárral).

Barbie / Fotó: Intercom

Christopher Nolan életrajzi filmje globálisan 174 millió dollárnál tart az eladott jegyek alapján, amivel a rendező harmadik legjobb nyitóhétvégéje (A sötét lovag: Felemelkedés $249M és A sötét lovag $198M) lett belőle.

Ritkán fordul elő, hogy két olyan nyári blockbuster kerül egyszerre a mozikba, amelyeket ekkora felhajtás övez, olyan, hogy mindkettő ekkora bevételre tesz szert pedig még nem is fordult elő. Még ha alapvetően eltérő célközönségre számítottak is az alkotók, az internet népe erre már hónapokkal ezelött rácáfolt, összeboronálta a két rivális filmet és megszületett a Barbenheimer mém: a két főhősről több tucatnyi közös plakát készült, és sokan mindkét vetítésre szóló jegyeikkel pózoltak.

Egyes elemzők mindezt annak tudják be, hogy a nézőknek kezd elege lenni az ismerős franchise-okból és szuperhős mozikból. Persze a két film nehezen nevezhető teljesen eredetinek, Greta Gerwing pinkben úszó alkotása mögött a világ egyik legismertebb játékmárkája áll, Christopher Nolan pedig egy életrajzi regény alapján forgatta filmjét az Atombomba atyjáról. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a Barbie-t a Warner Brothers és a Mattel hatalmas, világszíntű marketing kampánynál tolja meg (Magyarországon ebbe például belefért az Erzsébet téri óriáskerék rózsaszínre festése is), Nolan pedig önmagában is húzónév, aki fanatikus rajongói bázissal bír a filmszeretők körében.

Oppenheimer / Fotó: UIP-Duna Film

A filmek alkotóinak abban is szerencséje volt, hogy a kampányokat még az amerikai színészszakszervezet (SAG) sztrájkra előtt el tudták indítani, így a színészek számos médiaszereplésen vannak túl. A szakszervezet jelenleg ilyen szerepléseket sem enged meg a tagjainak, amíg nem sikerül megegyezniük a nagy stúdiókkal.

A csatának lényegében tehát két győztese is van itthon, még ha a Barbie kis előnnyel vezet is. Kevésbé örülhet Tom Cruise, akinek Mission: Impossible - Leszámolás - Első Rész című blockbusterét két hete mutatták be, és Amerikában az előző hétvégéhez képest 64 %-os visszaesést produkáltak a jegyeladások. Itthon 48 %-os volt a visszaesés a múlt héthez képest, és két hét alatt lett meg csak a 105 954 néző, de így is a harmadik helyen zárta az előző hétvégét a mozikban.