Kéthetente jelentkező sorozatunkban a streaming-szolgáltatók legfrissebb filmes és sorozatos kínálatából ajánlunk olyanokat, amikkel érdemes elütni az időt. A Netflix, az HBO Max, az Amazon Prime, a Filmio, a Cinego és más egyéb, Magyarországról elérhető platformok kínálatából szemezgetünk, utat mutatunk a ránk zúduló filmek sodrásában. A cikket Babos Anna, Horváth Bálint, Kovács Kata és Varga Dénes állította össze.

 

Romokból

Hol és mikor? YouTube és Április 24.


Igazi budapesti sztori a romkocsma és bulinegyed létrejötte, melyben számos izgalmas arc játszott szerepet. Az ő visszaemlékezéseiken keresztül elevenedik meg a romkocsmák hőskora és bulinegyed története ebben az ingyenes dokumentumfilm-sorozatban, olyan kultikus helyek alapítóit megszólaltatva, mint a Tilos az Á, a Ráckert, a Szimpla, a Szóda, a Zöld Pardon és a Grund. Mellettük olyan filmes kötődésű személyek kalauzolnak el a belvárosi vérkeringésben, mint Péterfy Bori, Szabó Győző, Ónodi Eszter, Döbrösi Laura, Reisz Gábor vagy Nagy Zsolt. Az öt részből kettő már kijött, az újabb epizódok hetente követik egymást a sorozat saját csatornáján.

 

Bemutatjuk Selma Blair-t (Introducing, Selma Blair)

HBO Max és május 4.

 

A Kegyetlen játékok és a Hellboy-filmek sztárjánál, Selma Blairnél 2018-ban diagnosztizálták a szklerózis multiplex nevű betegséget, amiben saját tudtán kívül akkor már másfél évtizede szenvedett. Rachel Fleit dokumentumfilmje leginkább a torokrákkal küzdő Val Kilmer megható portréfilmjére (Val) hasonlít, megrázóan intim közelségből követi a mozgáskoordinációját fokozatosan elvesztő színésznőt a kemoterápiás- és őssejtkezelések során. Blair állapota egy ponton olyan súlyosra fordul, hogy biztos benne, az utolsó óráit rögzítik a kórházi szobában. A tragikus küzdelem ellenére a film egy humoros, pozitív kisugárzását a megpróbáltatások között is megőrző személy portréja, aki a moziban gyakran mellékszerepeket játszott, de most egyértelműen átlép a főszerepbe.

 

Úgy érezte, szabadon él

Hol és mikor? Filmio és május 4.


Vitézy László dokumentumfilmje címét a Beatrice egyik száma, a Nagyvárosi farkas című dal refrénjéből kölcsönzi. Nagy Feró akkoriban lázadó együttes megkérdőjelezi a szocializmusban a szabadság fogalmát, ahogyan a film is megkapargatja a droghasználat olyan simának tűnő felszínét. Mérföldkőnek számít, hiszen ez az első film, amiben megszólalhattak olyan függők és hátrányos helyzetűek, akiknek a létezését addig a rendszer igyekezett eltussolni. Különleges nézőpont a filmben, hogy a személyes történetek mellett a strukturális problémákat is igyekszik feltárni, és a tabusítás miértjeire is keresi a választ.

 

Silo

Hol és mikor? Apple TV+ és május 5.


Nincs emögött kutatás vagy Excel-tábla, de a tapasztalat alapján a streamerek közül az Apple TV+ törekszik mostanság leginkább a minőségre, miközben önti ránk a sorozatait. A kiváló Severance után így a legújabb sci-fi-jüknek, a Silónak is mindenképpen adunk egy esélyt, amiben ráadásul Rebecca Ferguson játssza a főszerepet. Nem elégszik meg a rá kiosztott társadalmi szereppel egy hatalmas földalatti bunkerben, lázadni kezd, és az igazság kiderítését mindennél előrébb helyezi. A nagybetűs titok köré szerveződő sorozatokban persze ott van a kockázat, hogy a végén egy idegesítő hülyeséggel szúrják ki a szemünk, remélhetőleg itt az előzetes alapján meggyőző világépítés mellett a nyomozás és annak az eredménye is kellően izgalmas és kielégítő lesz.

 

Jövő nyár

Hol és mikor? Filmio és május 11.

 

Biciklizés a nyári szélben, hosszúra nyúlt esték a tábortűz mellett, lassan szövődő és gyorsan fellángoló szerelmek – ilyen egy érettségi előtt álló osztály nyári tábora. Az osztály békéjét azonban fenekestül felforgatja az egyik fiú öngyilkossága, és amikor a következő nyáron visszatérnek ugyanarra a táborhelyre, meg kell próbálniuk feldolgozni a feldolgozhatatlant, barátjuk elvesztését. Ahogy a rendező, Kárpáti György Mór előző filmjében, a Guerillában nem akart átfogó történelmi tablót adni az 1848-49-es eseményekről, hanem a táj atmoszféráján volt a hangsúly, ugyanúgy a Jövő nyár sem egy oktatófilmszerű tinitörténet vagy pszichológiai dráma. Kárpáti filmje tücsökciripelés, tűzropogás, lombzúgás.

 

Közel

Hol és mikor? Cinego és május 11.

 

A tavalyi év egyik legfelkapottabb, Oscar-jelölt európai szerzői filmje két tizenhárom éves srác, Leo és Remi idillinek induló barátságát meséli el. A Közel nem csupán kettőjük mágikus, zárt univerzumát festi meg lenyűgöző finomsággal, de gyomorszorító fordulata révén érzékenyen képes reagálni korunk egyik legfélelmetesebb jelenségére, a gyermekkori önsértő magatartás mind gyakoribbá válására. A belga Lukas Dhont talán azért is szól olyan elementáris erővel erről a problémáról, mert egyáltalán nem jelöl ki a háttérben húzódó konkrét okokat, így a filmben elmesélt történet még riasztóbb, tragikusan gyönyörű kulisszái pedig hatásos kontrasztban állnak a szereplők mély fájdalmával.

 

Nyolc hegy

Hol és mikor? Cinego és május 11.

 

A Paolo Cognetti sikerregényéből készült adaptáció két fiú, majd felnőtt férfi életre szóló, mindenen felül álló barátságát követi. A tűz és víz Pietro és Bruno tizenkét évesen barátkozik össze az olasz Alpok kis falujában, közös történetük pedig legalább annyi belső utazást tartogat, mint az általuk megtett hegyi túrák. Az Alabama és Monroe-t is jegyző Felix van Groeningen, valamint rendezőtársa, Charlotte Vandermeersch halk, elmélyült és letisztult melodrámát készített, mely egy egyszerűbb élet, lelassult létforma ideáját közvetíti, nem csupán szereplői választásain, töprengésein, konfliktusain és életvitelén, de az azokat megjelenítő formanyelven keresztül is. A Nyolc hegy témáját és koncepcióját tekintve is érett munka, ezt Cannes-ban a zsűri díjával ismerték el.

 

Anya (The Mother)

Hol és mikor? Netflix és május 12.

 

Bár mát láthattuk Jennifer Lopezt a fegyverekkel mesterien bánó, keménykötésű hősként, Karen Sisco a Mint a kámforból a mai napig az egyik legjobb alakítása, az Anya lesz az olyan filmje, amelyben Liam Neesont követve profi gyilkológépként pusztítja végig a teljes játékidőt. És hogy miért? A lányát akarja megmenteni, az ő elrablásával akarnak bosszút állni az ellenfelei a Lopez által játszott, bujkáló bérgyilkoson. Innentől kitalálható, mi fog történni, a gyermekéért mindenen és mindenkin átgázol, tehát nem a sablonos történet miatt fogunk leülni a Netflix elé. A színésznő elkötelezett játéka és a kreatív akciójelenetek emelhetik ki a tucatnyi hasonló alkotás közül az Anyát. Legyen így.

Címlapképen: The Mother