Démonok születése
De miféle szerzetek is ezek a démonok? Hogy néznek ki valójában? És mik azok a megkülönböztető jegyek, melyekből fölismerhetnénk őket, ha netán szembe jönnének velünk az utcán? – Ezek a kérdések teljesen értelmetlenek, hiszen a démonokat már az ókori görögök sem kinézetük, hanem kettős létmódjuk alapján definiálták. A „démon” tehát nem a szörnyeknek egy jól körülírható alfaja, hanem egy olyan átmeneti lény, amely a lét és nemlét közt ingadozik: fenyegető közelségét anélkül is érezhetjük, hogy testet öltene. Épp ezért nem lehet a démonok filmes ábrázolásának sem megadni az egységes ikonográfiáját, mivel lényegükhöz tartozik ez a meghatározhatatlanság.
És ahogy a pornófilmek többségéből teljesen hiányzik az erotika, úgy a misztikus filmek egy részében semmi démonikus nincs. Az ok mindkét esetben ugyanaz: az alkotók nem ismerik föl, hogy a sejtetés sokkal többre képes, mint a nyílt szembesítés. A mozinéző kellőképpen fölizgatott fantáziája szüli a leghátborzongatóbb démonokat, nem pedig a CGI technika. A Múmia, vagy a Constantine, a démonvadász pixelekből vászonra varázsolt démonai körülbelül annyira nevezhetők démonikusnak, amennyire az anatómia tankönyv megfelelő illusztrációi szexuálisan izgatónak.
Átmeneti lény, amely a lét és nemlét közt ingadozik |
Sorolhatnánk még a hasonló jeleneteket, melyek mind arról tanúskodnak, hogy sok film alkotói megértették a különbséget félelem és szorongás között. Rájöttek, hogy nem attól lesz démoni valami, hogy ocsmányul néz ki és nagyon obszcén szavakat hörög egyfajta furcsa torokhangon, hanem sokkal inkább attól, hogy szüntelenül érezzük fenyegető jelenlétét, de mégsem tudjuk birtokba venni őt borzalomra éhes tekintetünkkel. A démonok ugyanis a sötétben születnek, és csak addig maradnak életben, amíg a néző kíváncsi szeme meg nem pillantja őket.
Álommisztika
A misztikus thriller tulajdonképpen egy tőről származik a pszichothrillerrel: a különbség pusztán annyi, hogy míg az egyik az embert körülölelő éjszaka sötétjében keresi a démonokat, addig a másik magában az emberben kutatja őket. Gondoljuk csak meg, hogy mekkora a hasonlóság az Ördögűző Regan-jának és a Psycho Norman Baits-ének megszállottsága között (A misztikus thriller műfaját tulajdonképpen úgy is fel lehet fogni, mint egy hatalmas lelkiismeret-mosodát: az öröktől bennünk lakozó démonokat kivetíti a külvilágba, hogy aztán onnan szálljanak meg minket újra, mint – immár – ártatlan áldozatokat). Azonban van egy olyan különleges gyöngyszeme az emberi tudatállapotoknak, mely egyszerre kincsesbányája a pszichológiának és a misztikának is: az álom. Hiszen, ha csak a keresztény misztikus irodalom kétezer évét vizsgáljuk, abból is egyértelműen kiderül, hogy az álom (és a látomás) a túlvilággal való kapcsolatfelvétel legalapvetőbb módja, de gondolom a pszichológiában való központi szerepét sem kell hosszasan bizonygatni. Mindennek köszönhetően azok a filmek, melyek az álom irracionális logikája szerint működnek, egyszerűen elmossák a határokat az emberi tudat és a külvilág, és így a pszicho- és a misztikus thriller műfaja között is.
A különbség félelem és szorongás között |
Ezeket a filmeket már nem is műfajok kötik össze, hanem egy sajátos képi nyelv, melynek a kialakulása a korai szürrealizmussal kezdődött, és talán David Lynch filmjeiben nyerte el eddigi legvégletesebb formáját. A „kint és bent”, „én és te”, vagy „ok és okozat” fogalompárok teljesen érvényüket vesztették ezeknek az álomfilmeknek a széteső világában, hiszen nem tudjuk megmondani, hogy egy misztikummal átszőtt térben, vagy pusztán valakinek a fejében játszódnak azok a dolgok, amiket látunk. (A bérlő, Iszonyat, Puszta formalitás, Mullholland Drive, Öldöklő angyal) Ahhoz, hogy képesek legyünk dekódolni belőlük valamit, az Andalúziai kutya legelső és egyetlen allegóriaként értelmezhető jelenetében rejlő magvas felszólítást kell követnünk: a borotvapengével felhasított szemgolyó arra figyelmeztet bennünket, hogy ebben az imaginárius térben mindent másképp kell látnunk, mint a hétköznapok megszokások által uralt világában. És ha sikerült átállnunk erre a másfajta szemléletmódra, akkor hirtelen megértjük, hogy ezek a filmek állítják elénk a misztikummal kapcsolatos legsúlyosabb kérdést: vajon hol laknak a démonok, a külvilágban vagy bennünk?