Mészáros Márta, a berlini úttörő
Az Örökbefogadás digitálisan felújított változatának bemutatásával tiszteleg Mészáros Márta munkássága előtt az idei Berlinale Classics. Méltó gesztus ez, hiszen az első női Arany Medve-nyertes és többszörösen díjazott rendezőn kívül kevés olyan magyar filmes akad, akinek karrierje ennyire egybeforrt volna a Berlini Nemzetközi Filmfesztivállal, még kisebb a köre azoknak, akiket a filmfesztivál is saját történetének legmeghatározóbb szereplői között tart számon. A rendezőnőt ünneplő retrospektív vetítés kapcsán áttekintjük eddigi szerepléseit a fesztiválon.
Az Örökbefogadás főszereplője, Kata (Berek Kati) vidéki, özvegy munkásasszony, aki a negyvenes éveinek az elején jár. Mindenáron tartozni szeretne valakihez, és mivel más választása nincs, nős szeretőjétől, Jóskától (Szabó László) szeretne gyereket. Bár Kata minden felelősséget vállal, a férfi nem akar bonyodalmat. Egy nap bekopog hozzá a közeli nevelőintézetből megszökött fiatalkorú Anna (Vígh Gyöngyvér), szobát keres, ahol a fiújával találkozhatna. Kata összebarátkozik az öntörvényű lánnyal, és segít neki megszerezni az engedélyt ahhoz, hogy összeházasodhasson a barátjával. Az Annával való találkozás neki is bátorítást ad meghozni a döntést, hogy örökbe fogadjon egy csecsemőt, és életét a másoktól való függőségek nélkül rendezze be.
A film teljeskörű, 4K felbontású restaurálása a Magyar Nemzeti Filmalap 10 éves digitális filmrestaurálási programja keretében, a Filmarchívum szakmai irányításával, az eredeti kameranegatív és az eredeti mágneshangszalag felhasználásával készült 2018-ban, a Magyar Filmlaborban, Koltai Lajos operatőr közreműködésével.
A restaurált változat nemzetközi premierje a berlini filmfesztivál klasszikus szekciójában (Berlinale Classics) lesz február 12-én és 13-án.