A film központi alakja Dr. Várszegi Asztrik karizmatikus főapát, aki teljes személyiségével és tevékenységével a kereszténység megújulását szolgálja. Asztrik főapátnak valóban küldetése van: emberek, vallások, eszmék között közvetít fáradhatatlanul. A személyes szabadság nevében, dialógusban áll hivőkkel és szabad gondolkozókkal, párbeszédet folytat életről, halálról, morális értékekről, a közös emberi jövő lehetőségeiről. Liberális kezdeményezéseivel gyakran ellenállásba, értetlenségbe ütközik.

A költői képsorok nemcsak a szerzetesek elhivatottságát, a spirituális és hétköznapi cselekvés harmóniáját mutatják be a tanító – nevelőmunkától a gyógynövénytermesztésig, a szőlőskertek telepítésétől a bortermelésig, de felelevenítik azokat a történelmi jelentőségű találkozásokat, melyek az egymástól különböző, egymástól elszakadt vallások – a protestánsok, ortodoxok, zsidók közeledését, megbékélését szolgálják.

Nemcsak a Szent Márton hegyére épült ezer éves kolostor szellemiségét, hétköznapjait és ünnepeit ismerhetjük meg, hanem testvérkolostoraiknak, a Tihanyi Apátságnak és Bakonybéli Szent Mauriciusz Monostornak életét is.

A film hangsúlyozza Pannonhalma szellemi kisugárzását a harmadik évezred kezdetén. Ahogy ezer évvel ezelőtt az első bencés szerzeteseknek fontos szerepük volt az európai államok kialakulásában, a pannonhalmi bencések most az új Európa születését segítik. Nemzetközi kapcsolataik, Asztrik főapát látogatásai a breznovi, salzburgi, michaelbeurni kolostorokban jelzik, hogy a megújulás, melyre napjainkban nagy szükség van, csak közös erőből lehetséges.

A film gondolatiságát erőteljes vizuális világ, dinamikus, költői képsorok, különös, olykor transzcendens dimenziókat érintő fényhatások közvetítik. Légifelvételek, szuperközelik, a pannon tájról, levendulamezőkről, szőlőskertekről, Balaton vizéről, a Bakony völgyéről. Montázsok a mikro- és makrokozmosz harmóniájáról. Szent Márton hegye, Tihany, Bakonybél tavaszi virágzásban, őszi lombhullatásban, téli hóesésben. Kövek, korpuszok, gyertyák fénye, gregorián liturgia a pannonhalmi bazilikában, osztrák és bajor kolostorokban. Passzázsok a szerzetesekkel folyosókon, a kerengőben, közösségben, magányosan, tanítványok között.

A dokumentumfilm, mely az emberi felelősséget, a párbeszéd fontosságát a „másság” tiszteletét, a megbékélést hangsúlyozza, eszmeiségével támaszt kíván adni hivőknek és útkeresőknek.